Salut treballa per desfer el contracte a Ferrovial davant l’allau de crítiques

La disputa ha arribat fins i tot a l’executiu amb retrets de JxCat a ERC per la gestió de l’adjudicació

QUIM BERTOMEU / NATÀLIA VILA / ALEIX MOLDES

El 29 de maig i amb la firma del gerent del Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM) s’adjudicava el contracte per valor de 17,7 milions d’euros a Ferroser, filial de la multinacional espanyola Ferrovial, per externalitzar el “servei de seguiment dels contactes positius” de covid-19. Un contracte a dit i pel procediment d’urgència del qual es desconeix el contingut concret, com passa, d’altra banda, amb la resta dels que s’han fet per la urgència de la crisi sanitària. Aleshores la conselleria de Salut estava convençuda que era la millor opció, tenint en compte que Ferrovial ja gestiona el 061, el servei d’atenció telefònica del SEM, que ja va ser polèmic perquè no era gratuït per a l’usuari. Però l’allau de crítiques que han sorgit des que divendres passat El Confidencial va fer pública l’adjudicació han generat la tempesta perfecta perquè, tot just deu dies després, Salut treballi ara per revertir l’externalització.

L’anunci no el va fer ahir el departament de Salut ni ningú del Govern, sinó la portaveu d’ERC, Marta Vilalta, que des de la seu dels republicans va assegurar que la conselleria està treballant per “revertir” el contracte i aconseguir que sigui un “programa públic de gestió, acompanyament i vigilància” el que gestioni el rastreig de casos de coronavirus. Hores més tard ho admetien fonts de la mateixa conselleria, un cop ja havien tornat a aflorar les disputes entre socis de govern. En una entrevista a SER Catalunya al matí, la consellera de la Presidència, Meritxell Budó (JxCat), havia demanat a la de Salut, Alba Vergés (ERC), que “escoltés” el clam del sector sanitari, que s’ha situat frontalment en contra del contracte a Ferrovial. “En l’àmbit de la gestió pública i de la presa de decisions, des d’ERC no acceptarem lliçons de ningú”, responia Vilalta. Des de l’oposició, tant el PSC com els comuns i també la CUP van qüestionar l’adjudicació.

Però el gir de timó d’ERC en aquesta qüestió no va arribar de manera immediata a la conselleria. Aparentment aliena al debat polític del matí, a aquella mateixa hora la consellera Vergés es reunia amb els portaveus del sector sanitari: el Col·legi de Metges de Barcelona i les diferents associacions de metges i infermeres de l’atenció primària. Segons han explicat a l’ARA els presents a la trobada, Vergés els va deixar clar que Ferrovial era la millor opció. “Ens han donat tota mena d’explicacions i hem sortit amb la sensació que la decisió tirava endavant malgrat tot”, explicava ahir a la tarda el vicepresident del Col·legi de Metges de Barcelona, Jaume Sellarés. “Ens han intentat convèncer per activa i per passiva”, afegia Meritxell Sánchez-Amat, presidenta del Fòrum Català d’Atenció Primària (FoCAP), que assegurava que l’equip de Vergés “insistia que Ferrovial era qui millor canalitzaria les contractacions que farien falta”.

Els professionals sanitaris, al seu torn, van tornar a fer evident el malestar i van al·legar que el millor per reforçar el sistema (malmès per les retallades i la sobrecàrrega de la pandèmia) seria destinar aquests diners directament a l’atenció primària. “La mateixa Organització Mundial de la Salut (OMS) diu que ara el que cal és reforçar l’atenció primària”, lamentava Sánchez-Amat, en referència al paper de retenció que fan els metges de família. A la tarda, després de la picabaralla política i abans que Salut admetés que ja “treballava per revertir el contracte”, alguns metges de primària advertien que tot podia canviar.

La incògnita: la indemnització

Desfer un contracte públic d’aquestes característiques, però, no és senzill. Ferrovial va confirmar a l’ARA que el contracte és una ampliació del servei del 061 i “estava previst que el nou servei es posés en marxa en un termini de 30 dies”. La marxa enrere de Salut podria obrir la porta a una indemnització a l’empresa. Ahir, però, ni Salut ni Ferrovial van voler valorar aquesta possibilitat. La multinacional va remarcar que esperarien a la “decisió oficial” i va recordar que la companyia té una dilatada experiència al sector, amb la gestió de centres d’emergència, presència en 140 hospitals de tot Espanya i més de 8.000 treballadors al sector.

Malgrat això, un treballador del 061 contractat per Ferrovial assegurava ahir a aquest diari que les proves pilot de tracking telefònic que ha fet Ferrovial fins ara a Catalunya han sigut “un desastre”. “Simplement el circuit d’informació que han establert no funciona. Vaig estar dues setmanes fent la prova, amb 30 treballadors més, i vaig realitzar un total de dues trucades”, assegura aquesta font interna.

La crisi no ha fet més que aflorar setmana sí i setmana també els retrets entre JxCat i ERC. Cada formació té una manera diferent de veure les coses i, de vegades, fins i tot és contradictòria. Ahir, mentre Presidència assegurava que el president, Quim Torra, havia demanat personalment al vicepresident, Pere Aragonès, i a la consellera Vergés que revertissin el contracte amb Ferrovial, Vicepresidència i Salut negaven que hagués existit la conversa. Sigui com sigui, i si res no canvia, hauran de seguir governant junts encara uns mesos.