Aleix Sanmartín, un "guru" de la comunicació per al PP i un "penques" per al PSOE
El PP presenta el fitxatge com una estocada al PSOE mentre a Ferraz minimitzen el rol que hi tenia
MadridEl 2022, quan Alberto Núñez Feijóo va rellevar Pablo Casado com a president del PP, va intentar fitxar el consultor polític Aleix Sanmartín, que prèviament ja havia treballat amb el popular Juanma Moreno, president andalús des de fa sis anys. "Va arribar el PSOE i li va oferir cinc cops més", recorden a l'equip de Feijóo. Gairebé tres anys després que un primer intent es veiés frustrat, Génova ha incorporat aquest expert en segmentació de missatges electorals amb l'objectiu d'aconseguir els vots que els van faltar a les últimes eleccions generals per poder governar. Sanmartín va treballar amb la direcció socialista justament durant la campanya del 23-J i, de cara als següents comicis, farà el salt al partit rival.
Des del PP presenten aquest fitxatge com una estocada a Sánchez. "És una victòria doble. Millorem i alhora li traiem al PSOE", diuen fonts de la direcció popular. Segons Génova, a Sanmartín li agrada ser a l'equip guanyador i confia en el canvi polític a l'Estat, tal com va passar quan va participar en la campanya andalusa de 2018 que va posar fi a 40 anys de governs socialistes. El PP ha tingut converses amb ell per contractar-lo des de l'estiu de l'any passat, quan encara tenia contracte amb els socialistes i feia pocs mesos que havia participat en la campanya que va portar Salvador Illa a la presidència de la Generalitat, una fita que a la pàgina web el consultor reivindica com "el seu èxit més recent". "No va costar convèncer-lo. Es va oferir ell", sostenen les mateixes fonts del PP.
A l'altra banda, un dirigent socialista que ha treballat amb aquest consultor li dedica qualificatius com ara "venedor de mantes", "penques monumental", "impresentable" i "mercenari". Així explica que hagi treballat per al Partit Socialista del País Valencià i per al PP valencià, per a Moreno a Andalusia, després per al PSOE a Ferraz i ara l’hagi fitxat Feijóo. "No té cap principi ni moralitat", asseguren fonts socialistes per treure credibilitat al fet que Sanmartín hagi sortit del PSOE amb l’argument que no volia fer campanya per a María Jesús Montero contra Moreno a Andalusia l’any que ve. Des de Catalunya, l’entorn de Salvador Illa evita confirmar el paper del consultor en la victòria de les eleccions de l'any passat i es limita a parlar de la "relació contractual" que tenia amb el PSOE. La imatge que en tenen els socialistes contrasta amb la de fonts del sector de la consultoria política consultades per l'ARA, que el defineixen com "un dels millors" a Espanya, que ha rebut diferents premis de prestigi en el seu àmbit.
Quin és el seu rol?
Al PP, Sanmartín se centrarà en la segmentació de missatges, és a dir, en dissenyar quins són els missatges que cal introduir en moments considerats clau i en detectar a quin sector de la població s'han de fer arribar. Es tracta de personalitzar a qui arriba i de quina manera arriba cada campanya en funció d'on es poden esgarrapar més vots. El consultor ja està "al 100%" treballant per al PP un cop se li va acabar el contracte amb el PSOE al desembre. Encara no ha instal·lat a Génova la plataforma que utilitza per identificar potencials votants amb propaganda específica, però ja ha emès alguns informes. Treballarà com a proveïdor extern en col·laboració amb l'equip d'anàlisi electoral pilotat pel vicesecretari Elías Bendodo, exconseller andalús amb qui ja va coincidir en la campanya de Moreno. "És un moviment ambiciós per reforçar-nos", diuen al PP, que concreten que també contribuirà en les campanyes de Castella i Lleó i Andalusia del 2026.
"S’ha especialitzat en l’ús de la IA. El que està fent Trump", anota una veu socialista, que en el seu moment va desaconsellar a Ferraz el seu fitxatge. El PP s'hi està enfocant i, en paral·lel al fitxatge de Sanmartín, ha creat un nou departament digital per presentar batalla a les xarxes socials amb l'ús de dades i la IA. Des de la direcció actual del PSOE també minimitzen la seva figura i subratllen que la seva única tasca era la segmentació d’anuncis, però no l'estratègia. I, ni de bon tros, el consideren cap mena de guru de la campanya de Sánchez per al 23-J. Ara bé, a l’equip de comunicació dels socialistes presumien especialment abans de la campanya de les municipals i autonòmiques del 2023 de tenir aquesta eina, que permetia seleccionar amb molt detall quin missatge es feia arribar a segons quin públic.
A banda de la segmentació de missatges, una altra de les seves tècniques és la publicitat negativa. És a dir, la que desprestigia el rival. Sanmartín va treballar l’any 2022 per a Carlos Mazón –que llavors tenia de cap de gabinet Daniel Sirera, ara regidor a Barcelona– i va fer la campanya Somriu, que ja marxen, on es podia veure Ximo Puig, Mónica Oltra i Pedro Sánchez. Era un missatge calcat al de campanyes del Partit del Treball de Mèxic, on ha fet carrera.