Detingut l'ex número dos de Fernández Díaz
A Francisco Martínez se l'investiga en una causa secreta per blanqueig de capitals, revelació de secrets i delictes informàtics
BarcelonaDetingut l'ex número dos del ministeri de l'Interior durant l'etapa de Jorge Fernández Díaz i el govern de Mariano Rajoy. Segons ha avançat el diari El Independiente i confirmen fonts jurídiques, s'investiga l'ex secretari d'estat de Seguretat, Francisco Martínez, per blanqueig de capitals i descobriment i revelació de secrets, a més d'organització criminal. Es tracta d'una causa secreta del jutjat número 3 de l'Audiència Nacional, que lidera María Tardón. En total, la policia ha detingut quatre persones: a part de Martínez, també el hacker José Luis Huertas –conegut com a Alcasec–, Adrián Molina i el youtuber Álvaro Martín, que es dedica al sector de les criptomonedes i ha sigut detingut a Andorra. Segons fonts jurídiques, el modus operandi passava per l'extracció de dades d'entitats públiques i privades a través de ciberatacs i, després, per la seva comercialització i el blanqueig dels beneficis.
"A partir d'aquesta acumulació progressiva de dades [de forma sostinguda durant anys], l'organització elaborava perfils molt detallats de persones i institucions amb l'objectiu de maximitzar la seva capacitat de control, explotació estratègica i comercialització d'informació sensible", expliquen fonts de l'Audiència Nacional, que detallen que tres dels quatre detinguts passaran a disposició judicial demà dijous davant Tardón. La comissaria general d'informació de la Policia Nacional ha dut a terme la investigació sota la coordinació de l'AN i hi han col·laborat les autoritats d'Andorra i Suïssa.
Fonts pròximes a la defensa del detingut, recollides per Europa Press, expliquen que Martínez –que fa 50 anys aquest dimarts– va ser advocat d'Alcasec quan el hacker era menor d'edat. En el cas actual, i segons les mateixes fonts, qui fou el número dos de Fernández Díaz a Interior hauria constituït dues societats per a l'esmentat hacker a canvi de 1.500 euros. En aquesta línia, apunten que el paper de Martínez s'hauria limitat a això i que suposadament no hauria ni administrat ni gestionat aquestes societats. Segons les fonts pròximes a la defensa, tampoc s'hauria ocupat de la comptabilitat.
Cal recordar que Alcasec ja va ser detingut amb anterioritat per l'Audiència Nacional. El hacker, que va ser processat el gener passat per la seva relació amb un ciberatac, ja havia estat arrestat per la policia el maig del 2024.
La implicació en l'operació Catalunya i la Kitchen
Sigui com sigui, no és el primer cop que el nom de Francisco Martínez és protagonista de titulars. Més enllà de la seva tasca a Interior, ja està investigat per l'Audiència Nacional en el cas Kitchen, on s'esclareix si càrrecs del ministeri de l'Interior haurien espiat l’extresorer del PP Luis Bárcenas per recuperar documentació compromesa per als populars. I també és un dels noms clau de l'operació Catalunya, la guerra bruta contra l'independentisme orquestrada des del govern de Mariano Rajoy. Recentment el mateix Martínez, en la seva compareixença a la comissió del Congrés sobre aquesta qüestió, va negar que existís cap operació Catalunya. En tot cas, hi ha converses telefòniques, que han transcendit, entre ell i l’excomissari José Manuel Villarejo en què parlen sobre com treure draps bruts a la família Pujol.