La dreta posa Zapatero a la diana
El PP s’agafa al cas Plus Ultra per desacreditar l’expresident espanyol i acusar-lo de “nefasta influència” sobre Sánchez
MadridDes de l’inici de la legislatura, la dreta s’ha esforçat per situar José Luis Rodríguez Zapatero en el punt de mira. En els últims dies la situació s’ha accentuat i l’expresident espanyol s’ha tornat a convertir en la diana del PP i Vox. El líder dels populars, Alberto Núñez Feijóo, l’ha presentat com el “símbol de la decadència” del PSOE; la presidenta madrilenya, Isabel Díaz Ayuso, l'ha batejat com el “julivert de totes les salses”, i el líder de Vox, Santiago Abascal, ha reclamat que doni explicacions als tribunals. Zapatero és el principal dirigent de la vella guàrdia del PSOE que dona suport acèrrim a Pedro Sánchez –fa un mes feia gala d'haver pres un "cafè llarg" amb el president espanyol i assegurava que "està fort i convençut"– i també ha emergit com un escuder en moments crítics de la legislatura. De fet, Zapatero també ha sigut el bomber del PSOE en les situacions més difícils amb Junts: ha sigut l'enllaç més important de Sánchez amb l'expresident Carles Puigdemont des del 2023, amb qui ha teixit fins i tot una “relació de confiança”.
Per què ara la dreta el torna a posar en el punt de mira? L'assenyalen per la seva suposada relació amb Plus Ultra, una aerolínia que va ser rescatada pel govern espanyol el 2021 amb 53 milions d’euros en una operació que va ser polèmica pels presumptes vincles amb Veneçuela i pels dubtes sobre si era realment una companyia estratègica susceptible a aquesta injecció de diners públics. I ara és objecte d'una investigació judicial que indaga si el rescat es va utilitzar per blanquejar diners. La setmana passada la Unitat de Delinqüència Econòmica i Fiscal (UDEF) de la Policia Nacional va detenir-ne el propietari, Julio Martínez Sola, i el director executiu, Roberto Rossellini, i el jutge els va prohibir sortir de l'Estat.
I quin és el vincle de Zapatero amb les detencions? El PP i Vox s'han agafat a diverses informacions que sembren l'ombra del dubte en l'expresident espanyol. Un d'ells, El Debate: aquest digital, afí a l'ala més dura del PP i Vox, va publicar que Zapatero i Martínez van veure’s 72 hores abans de la detenció del directiu de l'aerolínia al Monte del Pardo, el bosc mediterrani més important de Madrid, en un lloc sense cobertura. I El Confidencial va afegir que Martínez havia eliminat contingut dels seus telèfons mòbils i havia esborrat correus electrònics. “Hem vist publicat que avisava els investigats perquè esborressin proves i és necessari conèixer si això és veritat”, proclamava Feijóo. "Què estaran tapant? Com s'atreveixen? Quina descaradura", lamentava Abascal.
Arran d'això, els populars citaran Zapatero a la comissió del cas Koldo del Senat perquè creuen –en paraules d'Alicia García, portaveu al Senat– que “podria estar implicat en l’embull de corrupció que envolta Sánchez” i que és qui “movia els fils” com a “mediador, valedor i interlocutor privilegiat amb el règim dictatorial” de Nicolás Maduro, el president de Veneçuela. La seva homòloga al Congrés, Ester Muñoz, considera que Zapatero exerceix una “nefasta influència” a la Moncloa i és l’únic que està “per sobre” de Sánchez. Ara bé, aquestes acusacions han estat desmentides per l'entorn de l'expresident espanyol: “És calumniós insinuar que el va advertir de la detenció, que va ser una gran sorpresa per a ell”, replicaven fonts pròximes a Zapatero a Eldiario.es. Les mateixes veus ho emmarcaven en una “habitual” trobada de dos “amics” que acostumen a sortir a córrer.
Les “pressions” per rescatar Plus Ultra
Qui va obrir la veda en l'afer Plus Ultra, però, va ser José Luis Ábalos en una entrevista que va concedir a OK Diario abans d'entrar a la presó (publicada en fascicles). En la conversa, Ábalos, tal com ja va fer els dies previs a ser privat de llibertat, es va dedicar a disparar cap a la Moncloa i el PSOE sense miraments. Arran d'això, certs sectors interpreten que comença a estirar la manta. “Zapatero em va pressionar per facilitar el rescat de Plus Ultra”, va afirmar el qui en aquell moment era ministre de Transports.
És un relat que ha corroborat –sense proves– una de les figures clau del setge judicial a Sánchez: l'empresari Víctor de Aldama. És qui s'ha dedicat a treure presumptes males pràctiques i draps bruts del govern espanyol en qüestions que han acabat als tribunals. I ara ha aprofitat una entrevista per refrendar l'acusació d'Ábalos –tots dos seran jutjats l'any que ve pel Tribunal Suprem per la compra irregular de mascaretes durant la pandèmia– situant Zapatero al nucli decisori del rescat de Plus Ultra. Ha afirmat –recordant una conversa en un “despatx contigu”– que l'expresident espanyol va “imposar” a Ábalos que s'injectessin diners públics a l’aerolínia: “No és una cosa que et demani jo, és una cosa que t'està demanant el president”. Posteriorment, Ábalos, “cabrejat i disgustat” –sempre segons el relat d'Aldama–, va trucar a Pedro Sánchez, que va insistir que havia de fer “el que sigui”.
Malgrat això, un cop més, el PSOE ha negat la major. En una breu compareixença des de Brussel·les després del Consell Europeu, Pedro Sánchez va tornar a defensar aquesta setmana la “total pulcritud” del rescat a Plus Ultra: “Van ser préstecs que vam donar conforme a la legislació nacional i a tots els paràmetres i exigències que es requereixen per part del Tribunal de Comptes”. I va reconèixer que en els últims dies no ha tingut “ocasió” de parlar amb Zapatero.
Huawei i Veneçuela
La fixació del PP contra Zapatero no és nova. En els últims mesos els populars han disparat contra l'expresident espanyol, entre altres coses, per uns contractes del govern espanyol amb Huawei i per les eleccions veneçolanes que van acabar amb el reconeixement d’Edmundo González com a president electe. Li atribueix “interessos econòmics” a la Xina i “interessos inconfessables” a Veneçuela. Amb tot, des de Génova fomenten la idea que Sánchez ha continuat el full de ruta iniciat per Zapatero el 2004. No en va, Miguel Tellado, el secretari general del PP, va batejar l'expresident espanyol com el “pare fundacional del sanchisme”.