Barcelona

Colau defensa limitar els creuers com es va fer amb els pisos turístics

L'alcaldessa insisteix que el "creixement il·limitat" no pot ser una opció i retreu a ERC que el president del Port s'oposi a la taxa

4 min
Creuers

BarcelonaQue de la mateixa manera que es va fixar un topall per als pisos turístics a Barcelona quan la cosa ja havia sortit de mare, es fixi un topall per als creueristes que arriben a la ciutat. És el que defensa l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que considera que no n'hi ha prou establint una taxa per als grans vaixells que passen per la ciutat. "El creixement il·limitat no és una opció", ha argumentat aquest divendres en un acte organitzat per Barcelona Oberta i La Vanguardia. La candidata dels comuns considera que el problema no es resoldrà només amb taxes i denuncia que en els últims anys hi ha hagut un "creixement molt important" d'aquest tipus de turisme (la patronal confia arribar aquest any a la xifra rècord de 3,2 milions de creueristes a la ciutat), que, diu, "no deixa un gran benefici econòmic".

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

El diagnòstic arriba a les portes d'un cap de setmana amb 15 creuers previstos al Port de Barcelona i després que ahir es presentés un informe de la Universitat de Barcelona que mostra com, des del 2019 fins ara, la ciutat haurà multiplicat per set els ingressos que rep de la taxa turística que paguen els creueristes: per l'increment de preus de la taxa i per la introducció del recàrrec municipal a aquest impost. Colau ha assegurat que el 40% d'aquests turistes passen només quatre hores a la ciutat, en col·lapsen el centre i creen la sensació que "no es pot viure a Ciutat Vella". I tot això sense deixar-hi un gran benefici. I ha avançat que demanaran un estudi acurat de quanta aigua consumeixen aquests visitants, perquè considera que seria “inadmissible” que es demanés contenció en el consum als veïns i no es posés límits a aquesta activitat. "Ja vam posar un límit als apartaments turístics i tothom ens va donar la raó", ha dit.

Malgrat tot, la ministra de Transports, Raquel Sánchez –de visita a Barcelona aquest divendres amb l'alcaldable del PSC Jaume Collboni– ha assegurat que la limitació dels creuers a Barcelona no és la "solució" i que en tot cas caldria regular l'impacte mediambiental que tenen implantant "energies sostenibles" en aquestes embarcacions.

En clau preelectoral, l'alcaldessa ha dirigit el seu atac cap a ERC per demanar-li claredat en la seva postura sobre el turisme de creuers. S'ha declarat “perplexa” pel fet que els republicans estiguin d'acord amb la taxa per als creuers i, en canvi, nomenin un president del Port, Lluís Salvadó, que s'oposa a aquesta mesura. "Diu que la impugnarà, no sé on acabarà", ha etzibat. Salvadó ha elogiat avui l'estratègia de la naviliera MSC Cruceros, que celebrava l'escala inaugural de MSC World Europa a Barcelona, i que, assegura que busca "minimitzar el seu impacte ambiental" amb aquest nou vaixell, "molt eficient energèticament".

El debat entre comuns i republicans ja havia viscut un primer assalt a les xarxes quan l'actual tinent d'alcaldia Jordi Martí va preguntar a Ernest Maragall (ERC) si està d'acord amb la limitació que defenen els seus o amb la posició del Govern, a qui ha acusat de desentendre's del tema. Qui li ha respost és la número dos d'ERC, Elisenda Alamany, que ha assegurat que el seu grup és partidari de limitar creuers i grups turístics al centre de la ciutat. I ha contraatacat afirmant que, amb els vuit anys que fa que governa Colau, no hi ha hagut grans canvis amb el problema de la massificació turística. El govern de Colau fa dies que demana a la Generalitat que "no tiri pilotes fora" i fixi ja un límit als creuers.

En la conferència d'aquest matí, quan havia de respondre cinquanta preguntes sobre diferents temes, l'alcaldessa també s'ha referit als canvis urbanístics i de mobilitat que centraran bona part de la campanya. La candidata ha defensat que el que ha fet Barcelona és "posar-se les piles i fer els deures" en temes com les millores en transport públic i l'extensió de carrils bici. I que les restriccions aplicades a la ciutat també han fet que altres institucions "es posin les piles": "Barcelona no podia quedar-se quieta perquè altres administracions no feien la feina". I ara, diu, hi ha més inversió a Rodalies, avança la transformació de la Sagrera i hi ha busos ràpids que arriben des del Maresme pel túnel de Glòries.

"No veig Barcelona col·lapsada"

L'alcaldessa ha negat que la ciutat visqui ara una situació recurrent de col·lapse de trànsit i ha dit que a Madrid, que no ha fet aquestes polítiques per prendre espai al cotxe, hi ha més retencions que a Barcelona. "Jo no veig Barcelona permanentment col·lapsada", ha afirmat. No s'ha mullat pel que fa a la possible implantació d'un peatge urbà, que és una mesura que sí que defensa Guille López, que era portaveu de la Revolta Escolar i forma part de la seva candidatura. Segons Colau, cal fer "el que calgui" per reduir la contaminació i això, diu, no s'aconsegueix amb una sola mesura.

També ha defensat aferrissadament la reserva del 30% d'habitatge protegit en noves promocions i grans rehabilitacions. Si fins ara no s'han obtingut les xifres anunciades (ha quantificat en 120 els pisos protegits aconseguits fins ara) és sobretot, assegura, perquè no es va aprovar dictar ja una suspensió de llicències per evitar que hi hagués una allau de peticions que esquivessin la norma (ERC i PSC s'hi van oposar). "És molt aviat per valorar-ne els resultats", ha conclòs, convençuda que la mesura acabarà assolint xifres millors.

stats