La legislatura catalana

Com funcionarà la filial de Renfe que gestionarà Rodalies?

ERC accepta el model durant dos anys perquè la Generalitat no té ara personal per fer funcionar els trens

rodalies

BarcelonaLa pressió dels sindicats amb la vaga contra el traspàs de Rodalies (ja desconvocada) ha tingut resultats: el govern espanyol ha transigit i ha acceptat que la nova empresa mixta que gestionarà el servei a Catalunya continuï formant part del grup de Renfe. Esquerra hi ha donat el vistiplau, però també hi posa data de caducitat: en dos anys, avisen, els socialistes han de complir el pacte original firmat per la investidura de Pedro Sánchez, que recull que la nova empresa ha d'estar "segregada" de Renfe. Però com funcionarà la filial amb la qual s'ha de començar a caminar cap al traspàs?

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

L'acord entre Transports i els sindicats preveu que es constituirà una filial en què la majoria de les accions seran de Renfe i, per tant, quedarà adscrita dins el seu grup mercantil. D'altra banda, el Govern controlarà el consell d'administració: hi tindrà la presidència i el vot de qualitat, per la qual cosa, a la pràctica, mantindrà l'última paraula en les decisions que depenguin de la direcció. Ara bé, l'acord entre ERC i el PSOE també recollia que, per prendre decisions estratègiques, faria falta una majoria reforçada (per tant, amb previ acord entre totes dues administracions).

Quines conseqüències pràctiques té que la nova Rodalies Catalunya pengi de l'entramat del ministeri de Transports? D'entrada, que els treballadors no veuran modificades les seves condicions laborals actuals, perquè se'ls aplicarà el mateix conveni col·lectiu que ja tenen. Això els permetrà mantenir l'antiguitat i els drets de mobilitat per tot l'Estat, cosa que ha permès calmar els ànims dels sindicats. Fonts de Transports consultades per l'ARA asseguren que aquest és l'únic efecte pràctic rellevant de la decisió anunciada diumenge.

Temps de preparació

Així i tot, el pacte amb els sindicats també deixa clar que no es podrà obligar els treballadors a passar d'Adif o Renfe a la nova operadora de Rodalies. Això podria comportar problemes quan es posi en marxa la segregació de l'empresa del grup de Renfe, tal com reclama ERC. En declaracions aquest dilluns, la consellera de Territori i portaveu del Govern, Sílvia Paneque, no ha aclarit què passarà en un futur: "L'operador que gestiona Rodalies és Renfe i ha de continuar sent Renfe", ha dit. Des de la seu del PSC, la portaveu i número 2 del partit, Lluïsa Moret, ho ha matisat reconeixent que la fórmula pactada s'emmarca en un "procés progressiu". És a dir, que la situació no és definitiva i que prepara el terreny per al "canvi estructural" que suposarà que la Generalitat agafi plenament les regnes de l'operadora. En tot cas, Paneque també ha defensat que el nou model garanteix que les decisions sobre Rodalies "es prendran des de Catalunya" i que suposen "un pas ferm i decidit" cap al traspàs.

La filial de Renfe haurà de gestionar la línia 1 de Rodalies i, més endavant, les línies 2 i 3, les primeres línies on està previst que es comenci a desplegar el traspàs. Ni l'Estat ni la Generalitat han aclarit a hores d'ara a partir de quin moment serà efectiu el ple traspàs a la Generalitat de les dinou línies que formen part de Rodalies, ni de qui serà finalment la titularitat de les infraestructures –sobretot, de les vies–. En tot cas, durant la transició la nova empresa mixta podrà aprofitar per tramitar les llicències de seguretat que reclama la Unió Europea. Fonts republicanes asseguren que si ara es creés una empresa autònoma que depengués de la Generalitat seria molt difícil que les autoritzacions de circulació arribessin immediatament d'Europa. L'operació encara podria suposar un avantatge temporal per a la Generalitat: no hauria d'assumir, de moment, el deute de Renfe.

Junts: "És un canvi de nom"

L'acord original entre el PSOE i ERC recollia que el compromís era "culminar i ampliar el traspàs integral" de l'Estat a la Generalitat al llarg de la legislatura espanyola, que s'acaba el 2027. ERC manté que no hi han renunciat, tot i acceptar aquest període de gràcia de dos anys: "El traspàs queda íntegre", ha assegurat el president d'ERC, Oriol Junqueras, en una entrevista a TV3. "En aquests moments, la Generalitat o l'empresa pública que pugui gestionar els trens no té els efectius necessaris per poder garantir que els trens circulin", ha afegit la portaveu d'ERC al Parlament i exconsellera de Territori, Ester Capella, a Catalunya Ràdio. En els pròxims dies, els republicans es reuniran amb el ministeri i el Govern per parlar sobre la nova empresa, que haurà d'estar culminada abans del 31 de desembre d'aquest any.

Junts discrepa. Per al portaveu i vicepresident del partit, Josep Rius, l'acord entre sindicats i Transports és ni més ni menys que el "certificat de defunció del traspàs de Rodalies". "El govern espanyol mai ha volgut fer un traspàs integral, sinó un canvi de nom", ha dit aquest dilluns en una roda de premsa en què ha anunciat que Junts se suma a les manifestacions per defensar un servei de trens "digne".

A les veus crítiques amb la posició d'ERC s'hi han sumat també aquest dilluns els crítics d'ERC, amb Xavier Godàs al capdavant. "El traspàs de Rodalies significa la competència, el finançament i el control de gestió. Punt. No pot ser que un guany tan important en el control de competències quedi en suspens sota el pretext de garantir uns drets laborals que la Generalitat és perfectament capaç de garantir", ha argumentat Godàs en un missatge a X. De fet, la pròpia Generalitat s'havia compromès a mantenir els drets laborals dels treballadors en negociacions anteriors al pacte. A l'entorn de Nova Esquerra Nacional encara alerten d'una altra cosa: enlloc està escrit que d'aquí a dos anys, el 2027, hi hagi encara a Espanya un govern liderat pel PSOE.

Per la seva banda, els comuns han exigit al Govern noves mesures per fer front a la situació "insostenible" a Rodalies arran de les noves incidències i enterrar projectes com els Jocs Olímpics d'Hivern.

stats