La prova de foc del Govern abans de l'estiu
El nou finançament, l'operadora de Rodalies i l'informe dels experts sobre l'ampliació de l'aeroport s'han de presentar aquest mes de juny
BarcelonaSalvador Illa ha lligat aquesta setmana el suport d'Esquerra per a l'últim suplement de crèdit –amb Comuns encara està tancant la negociació– i es garanteix almenys un any d'estabilitat davant la falta de pressupostos i fins que arribi el moment d'abordar els comptes del 2026. Que el president ho hagi tancat abans de l'estiu respon a dues raons de fons: que la Generalitat pugui utilitzar aquests recursos addicionals abans que acabi l'any i que no perillin les negociacions paral·leles que el Govern ha de tancar abans que s'acabi l'estiu amb els seus socis d'investidura. N'hi ha tres de claus que s'han de concretar aquest mes que ve: el nou model de finançament català pactat fa gairebé un any amb els republicans, avançar en el traspàs de Rodalies o una qüestió de la qual recelen especialment republicans i Comuns: l'ampliació de l'aeroport del Prat.
Precisament sobre aquesta última qüestió, fa mesos que el Govern va encarregar un informe a un grup d'experts que havien de fer una proposta d'ampliació. Un text que des de l'executiu afirmaven que havia d'estar a punt al gener, però que després el mateix Govern s'ha assegurat de no fer públic fins que no ha tingut els tres suplements de crèdit validats. El mateix president, Salvador Illa, ha dit que l'informe es donarà a conèixer "abans de l'estiu". Des de la Generalitat remarquen que la proposta d'ampliació no necessita passar pel filtre del Parlament, és a dir, que no necessiten els vots dels seus dos socis. Ara bé, si la proposta passa per una ampliació de la tercera pista que afecti l'espai natural de la Ricarda, tindrà el rebuig de Comuns i ERC, i caldrà veure si fan valdre aquesta oposició d'alguna manera. En l'acord d'investidura entre els socialistes i els republicans, es va situar la línia vermella de mantenir intacte aquest espai natural i es va posar el focus en la governança de la infraestructura, que voldrien que assumís la Generalitat.
A més, tant el nou finançament com el traspàs de Rodalies tenen una data marcada en vermell al calendari: el 30 de juny. Socialistes i republicans ja van fixar en l'acord d'investidura que "caldrà formalitzar [el nou model de finançament] durant el primer semestre del 2025 en la comissió bilateral entre el govern de la Generalitat i el de l’Estat". Una reunió que ara per ara no té data. Abans, el grup d'experts que es va constituir fa uns mesos i que coordina Martí Carnicer hauria de fer públic el seu informe sobre el finançament, ja que ha de ser la base del nou sistema.
El primer repte que tindrà la hisenda catalana és recaptar tot l'IRPF del 2025 l'any que ve, per això el Govern ja ha començat a fer créixer l'estructura de l'Agència Tributària de Catalunya –abans del 30 de juny s'haurien de convocar 200 noves places–. Una de les qüestions que hauran de resoldre els experts i els negociadors d'una banda i de l'altra és si finalment Catalunya sortirà del règim comú. Els republicans havien dit que ho demanarien, a través d'una reforma de la Lofca, mentre que els socialistes refreden sortir del règim comú.
La constitució de l'operadora de Rodalies
El traspàs de Rodalies és una carpeta que ve de més lluny –ERC ho va pactar amb el PSOE per la investidura de Pedro Sánchez de fa dos anys– i de la qual s'haurien de veure ja les primeres concrecions. Fa pocs mesos es va començar el procés per traspassar la primera línia, la R1, però queda pendent una de les qüestions rellevants: l'empresa que haurà de gestionar Rodalies. Esquerra s'ha compromès amb el PSC amb tenir a punt aquesta nova operadora el 30 de juny –els estatuts s'havien de fer públics el març, però els negociadors encara s'estan intercanviant documents addicionals–, és a dir, que l'empresa estigui constituïda i a punt per assumir el funcionament de la xarxa ferroviària catalana a partir de l'any que ve i un cop es comenci a traspassar la infraestructura. En la constitució d'aquesta empresa també haurà de quedar per escrit el període de transició de dos anys en què l'empresa seria una filial de Renfe. Aquest període transitori que els republicans van acabar acceptant ha generat malestar entre diversos quadres del partit, que són escèptics que sigui un pas reversible d'aquí a dos anys.