El Govern sacseja l'atenció ciutadana
Desplegarà onze oficines integrades a tot Catalunya entre 2026 i 2027, i cinc de mòbils
Un dels objectius de la reforma de l'administració que ha impulsat el Govern és que l'atenció ciutadana arribi arreu del territori. Per això, al llarg d'aquesta legislatura l'executiu posarà en marxa onze Oficines d'Atenció Ciutadana (OAC) integrades arreu del país. El Govern, a més, també s'ha proposat arribar als municipis més petits i, per fer-ho, ha dissenyat cinc oficines mòbils. "Un dels objectius de la reforma de l'administració és fer la vida més fàcil als ciutadans", ha defensat el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, en declaracions als mitjans de comunicació. El Govern ha xifrat la inversió d'aquest impuls de l'atenció ciutadana en 13 milions d'euros.
Fins ara, hi havia tres oficines d'atenció ciutadana situades a Girona (Plaça Pompeu Fabra, 1), les Terres de l'Ebre (l'oficina està ubicada a Tortosa, a la plaça Gerard Vergés, 1) i a la Catalunya Central (amb seu a Manresa, a la plaça de la Salt, 2). Des de l'inici de la legislatura, el Govern n'ha obert una de nova a Tarragona (carrer Anselm Clavé, 1), que disposa de vuit treballadors; i ha ampliat l'oficina que ja existia al districte de Ciutat Vella de Barcelona, al carrer de Sant Honorat, on s'han incorporat tres informadors i un nou agent digital. És una oficina provisional fins que no es faci la definitiva prevista per a finals del 2027 al carrer Ciutat, 1, i que disposarà de divuit informadors.
De cara l'any que ve, el Govern té previst obrir-ne una el primer trimestre del 2026 a la Seu d'Urgell (passatge Alsina, 3), amb tres informadors; una altra a Vilafranca del Penedès (plaça de la Vall del Castell, 2), que incorporarà quinze informadors i l'executiu preveu que estigui a punt el quart trimestre del 2026; a Puigcerdà (carrer Pic d'Eina, 2), que tindrà dos informadors i obrirà portes durant el quart trimestre de l'any que ve; i a Barcelona, a l'Eixample, on estarà en marxa durant el primer trimestre del 2026 una oficina provisional (a la Gran Via) que tindrà dotze informadors i que funcionarà mentre no s'obri la definitiva, que estarà situada a la Torre Muñoz, prevista pel primer trimestre del 2031 i que comptarà amb 25 informadors.
Per al 2027 el Govern també vol obrir una altra oficina a Tremp, que disposarà de quatre informadors i que donarà un servei provisional des del carrer Sant Jordi, 2, fins que no s'obri la definitiva prevista per a finals del 2029, que se situarà al passeig Pompeu Fabra, 19, i comptarà amb sis informadors. D'aquí a dos anys, també s'ha planificat una oficina a Lleida (carrer Pere Cabrera, 34), que comptarà amb 25 informadors. Amb el desplegament d'aquestes noves OAC, Catalunya passarà a tenir-ne onze repartides per totes les vegueries catalanes i reforçarà el seu personal en 162 treballadors. Tot plegat, suposarà una inversió de 10,5 milions d'euros.
Dalmau ha subratllat que totes aquestes oficines seran "integrades", és a dir, que funcionarà l'anomenada finestreta única en què es podran fer tots els tràmits en un "únic punt" i sense demanar cita prèvia obligatòria. "L'objectiu és evitar que els ciutadans s'hagin de desplaçar de departament en departament o que els hi hàgim de demanar informació que l'administració ja disposa", ha defensat el conseller.
Les oficines mòbils
El Govern complementarà aquestes onze oficines noves amb cinc de mòbils que preveu que comencin a moure's a partir del segon trimestre de l'any que ve. Són vehicles que es desplaçaran entre 80 municipis per atendre les zones on no hi ha oficines d'atenció ciutadana fixes. Els vehicles estaran equipats amb "tecnologia avançada i personal especialitzat", apunta el Govern, per atendre les necessitats d'aquestes zones més rurals i que estan menys connectades. En total, el Govern invertirà uns 2,43 milions d'euros entre el 2026 i el 2027.
Fins ara ja existia una prova pilot d'oficina mòbil que havia recorregut una trentena de municipis de les Terres de l'Ebre des del juny de l'any passat. L'objectiu, segons Dalmau, és garantir la "cohesió territorial", perquè qualsevol persona que hagi de fer un tràmit no hagi d'anar a Barcelona obligatòriament. Així, aquestes oficines mòbils oferiran informació sobre serveis i tràmits, suport per fer gestions i també permetran accedir a un servei de videoatenció amb personal especialitzat.