Extrema dreta

La internacional d'extrema dreta desembarca al Parlament Europeu

Abascal i l'exprimer ministre de Polònia són algunes de les veus més destacades que participen en la cimera

La cimera del partit d'extrema dreta Patriotes per Europa amb diversos dirigents ultres com Geert Wilders, Marine Le Pen, Santiago Abascal, Viktor Orbán i Matteo Salvini
03/02/2026
2 min

Brussel·lesL'extrema dreta europea ha passat de carregar durament contra l'existència de la Unió Europea a voler-hi jugar un rol determinant, i ha deixat de voler destruir el projecte comú per aprofitar-ne les institucions per a les seves pròpies causes. Aquest dimarts, de fet, desembarcarà de la internacional d'extrema dreta al Parlament Europeu en un acte promocionat per Patriotes per Europa, que presideix Santiago Abascal (Vox), i Europeus Conservadors i Reformistes, que lidera l'exprimer ministre polonès Mateusz Morawiecki.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Aquests dos dirigents seran les veus més destacades de les trobades d'extrema dreta que tenen lloc a l'Eurocambra aquest dimarts, però hi participaran dirigents i entitats ultraconservadores de tota mena. Es tracta de la setena cimera de la Xarxa Política de Valors (PNfV, en les seves sigles en anglès), que és una organització internacional que agrupa polítics d'extrema dreta de tot el món. L'any passat ja van celebrar una trobada similar al Senat espanyol amb el vistiplau del PP.

En la cimera hi participaran representants polítics de tota Europa i especialment de l'Amèrica Llatina, de països com Paraguai, l'Equador, Perú, Argentina, Xile, Brasil o, entre d'altres, Mèxic. En total, hi compareixeran veus d'una vintena de nacionalitats, els actes s'allargaran durant tot el dia, i enguany la cimera porta el títol de Llibertat d'expressió vs. expressió regulada: enfortint els pilars de la democràcia. La intenció és denunciar la suposada censura i cultura de la cancel·lació que pateixen els discursos reaccionaris.

Més enllà dels dirigents polítics, també hi assistiran representants d'organitzacions civils i entitats, com l'espanyola Advocats cristians o l'Hongria Cívica, que tenen discursos contraris a l'avortament, l'eutanàsia, les minories, la immigració i, entre d'altres, els drets LGBTIQ+.

Les limitacions del Parlament Europeu per evitar l'acte

Malgrat que l'acte tindrà lloc a dins de la seu del Parlament Europeu de Brussel·les, l'Eurocambra se'n renta les mans i assegura que no hi té res a veure ni a fer. Fonts europarlamentàries expliquen a l'ARA que els actes van a càrrec dels dos grups d'extrema dreta, ECR i Patriotes per Europa, i que se celebraran a les sales i amb els fons que els pertoca per la seva representativitat. De fet, expliquen que tots els eurodiputats i grups poden dur a terme aquesta mena d'esdeveniments i que els organitzen de manera "regular".

L'únic control i obligació que imposa el Parlament Europeu és que tots els representants polítics, així com els seus grups europarlamentaris, han de registrar al portal de transparència totes les reunions i actes que fan dins dels edificis de la cambra parlamentària.

stats