Partits polítics

Junqueras avala Rufián com a portaveu però es desmarca d’una coalició amb l’esquerra espanyola

Esquerra adverteix que les negociacions amb Hisenda pel finançament van "malament"

Oriol Junqueras en roda de premsa.
28/07/2025
4 min

BarcelonaLa proposta de Gabriel Rufián d'explorar un front comú plurinacional i d'esquerres per evitar un govern del PP i Vox no té l'aval de la direcció d'Esquerra. Tot i això, Rufián manté la confiança del líder del partit, Oriol Junqueras, per mantenir-se com a portaveu dels republicans al Congrés dels Diputats. En roda de premsa aquest dilluns, Junqueras ho ha considerat "compatible" amb aquesta discrepància, malgrat la remor interna que es va desencadenar quan Rufián va insistir en una tesi que ja havia estat desautoritzada per la direcció. Ara bé, també ha volgut deixar clar que la formació no es planteja presentar-se en coalició a les generals amb l'esquerra espanyola: "Si algun partit polític espanyol té interès a arribar a un acord amb algú, segur que té oportunitat de fer-ho. Per exemple, Podem amb Sumar o Sumar amb Podem", ha dit, desvinculant ERC de la pugna que mantenen les dues formacions.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

En tot cas, Junqueras ha volgut suavitzar el xoc que la setmana passada va encendre ERC (en concret, alguns dels sectors crítics amb la direcció), i que ha evidenciat que Rufián és ara una peça incòmoda per al líder del partit. El cap de files dels republicans ha destacat que, en aquests moments, ja mantenen aliances amb Bildu i el BNG: s'han presentat en una mateixa llista a les eleccions europees i, a més, en el cas dels abertzales comparteixen grup al Senat. "El que farà ERC és arribar a acords, com sempre ha fet, amb tothom que ha pogut i que comparteixi qüestions tan importants com la independència", ha reblat. Per si n'hi havia algun dubte, Junqueras ha recalcat que, en el cas de les europees, la circumscripció és única: per tant, té sentit "aritmètic" intentar sumar forces amb altres forces plurinacionals per assegurar la representació.

Tanmateix, cal recordar que Rufián va reclamar anar un pas més enllà de l'entesa que ERC ja manté amb aquestes forces amb una aliança que inclouria, també, els partits a l'esquerra del PSOE. "L'independentisme, el sobiranisme d'esquerres, ha reclamat històricament una esquerra plurinacional que l'entengui i l'ajudi: jo dic que ja n'hi ha prou d'esperar i que la fem nosaltres. O ens la tornaran a fer. I tornarà a ser mentida", va escriure a X. També s'ha pronunciat avui sobre aquesta qüestió l'exlíder de Podem Pablo Iglesias, que ha explicat que, quan Rufián va llançar aquesta idea, es va posar en contacte amb Junqueras per saber què pensava: "I va dir: 'Això és una estupidesa plantejar-ho així, sense que vosaltres estigueu d'acord com a partit'". L'exvicepresident espanyol ha mantingut que és una "mala idea" abordar a través de la premsa un tema tan "delicat" entre dues forces polítiques que "s'aprecien". "Quan es parli, s'ha de fer amb discreció, respecte i sabent quines són les possibilitats de la política", ha afegit.

Tot i que el càrrec de Rufián com a portaveu al Congrés no perilla, Junqueras ha evitat confirmar-lo com a candidat, malgrat expressar la "simpatia" que ha reconegut que té pel diputat. "De moment no hi ha eleccions convocades. Quan n'hi hagi, és la militància d’ERC la que ha de decidir".

Pessimisme amb el finançament

Aprofitant el final del curs polític, el líder d'ERC ha fet balanç sobre la relació amb el PSOE i el compte de resultats de les negociacions entre les dues forces des de la investidura de Pedro Sánchez. En un cantó de la balança, ha celebrat els avenços en el traspàs de Rodalies —aquest dimarts el consell de ministres aprovarà la creació de l'empresa catalana que l'assumirà— i en la condonació del FLA a les autonomies, amb 17.104 milions per a Catalunya. A l'altra, Junqueras s'ha queixat del curs de les negociacions per materialitzar el finançament singular. I, en aquest sentit, ha avisat Sánchez que, si no garanteix el finançament singular per a Catalunya, no tindrà el suport d'ERC als pressupostos generals de l'Estat per al 2026. És el mateix toc d'atenció que els republicans han llançat al president de la Generalitat, Salvador Illa, per als pròxims comptes catalans.

En tot cas, a Esquerra són pessimistes sobre la possibilitat de desencallar un acord amb el finançament, després que a la Comissió Bilateral quedés en l'aire l'ordinalitat —que garantiria que Catalunya no perdés posicions en el repartiment de recurs respecte d'allò que aporta— i la gestió dels impostos que es paguen a Catalunya per part de l'Agència Tributària de Catalunya. ERC ja va anunciar que presentaria una proposició de llei al Congrés per establir-ne les bases i aquest dilluns Junqueras ha afirmat que les negociacions amb el ministeri de María Jesús Montero van "malament". "La ministra d'Hisenda molt sovint no actua de ministra, sinó de candidata electoral [a la Junta d'Andalusia]", ha dit.

Tirar pel dret

Davant l'acord "clarament insuficient" de la bilateral, ERC es planteja ja tirar pel dret i registrar la proposició de llei tota sola sobre la recaptació dels impostos des de Catalunya. "La voldríem pactar amb altres forces polítiques, però si això no es produeix, la presentarem en solitari les pròximes setmanes", ha avisat Junqueras, que no s'ha estalviat un dard a Junts: "Potser seria més senzill criticar tothom i no fer res, seure en un racó i rondinar molt, fer mítings amb molts de crits i cap esforç".

Des del PSC, la seva portaveu i número 2 del partit, Lluïsa Moret, ha admès que aquesta llei podria ser "un instrument útil per avançar" en el nou model del finançament. Ara bé, ha descartat que els diputats del PSC facin un vot separat al text del que puguin fer els del PSOE: "No ens plantegem aquest escenari". En tot cas, a hores d'ara tampoc no hi ha data per a la presentació de l'informe director sobre l'IRPF que el Govern s'havia compromès amb ERC a presentar abans que s'acabés el mes, per posar fil a l'agulla a la recaptació d'aquest impost. L'acord de la investidura de Salvador Illa entre el PSC i ERC establia que s'havia de començar a recaptar a través de l'ATC el 2026, una fita que admeten totes dues parts que és ara mateix pràcticament inassolible.

stats