Vox demana entrar al govern d'Aragó i posa condicions al PP
Feijóo reclama "responsabilitat" i els d'Abascal volen lluitar contra la immigració, les polítiques verdes i abaixar impostos
MadridQuan falta menys d'un mes per a les eleccions a Castella i Lleó –són el pròxim 15 de març–, el PP veu com l'escenari d'Extremadura es repeteix a l'Aragó. Com María Guardiola, Jorge Azcón (PP) ha guanyat les eleccions autonòmiques, però no amb la majoria suficient, sinó que depèn més de Vox que abans de la convocatòria. L'extrema dreta ha duplicat els resultats en les eleccions aragoneses d'aquest diumenge i ara ja demana la seva part del pastís: aquest dilluns el portaveu estatal dels ultres, José Antonio Fúster, s'ha mostrat interessat en entrar en el govern autonòmic i ha situat les seves prioritats: ha condicionat el seu suport a combatre les polítiques verdes, la immigració i abaixar els impostos.
Així, ha reclamat conselleries amb competències reals i pressupost per poder incidir en la gestió del dia a dia, malgrat que l'avançament electoral es va produir precisament per un desacord entre el PP i Vox per pactar uns nous comptes autonòmics. "Volem responsabilitats molt clares amb pressupostos molt clars per aplicar les polítiques que volem aplicar", ha desgranat Fúster, que ha instat el PP a seure's demà mateix a negociar.
"Quan no tens majoria absoluta, t'has de posar d'acord", havia anticipat el president aragonès, Jorge Azcón, just abans d'entrar a la junta directiva nacional del PP aquest dilluns, que s'ha reunit a Madrid per analitzar el resultat de les eleccions aragonesos. Un missatge que més tard s'ha fet seu el líder del PP, Alberto Núñez Feijóo, que no ha dubtat en dirigir-se explícitament al partit de Santiago Abascal: "Responsabilitat", li ha demanat Feijóo a Vox.
Els populars assumeixen la dependència de Vox, i si bé avisen que marcaran perfil propi –"no som el mateix", ha assegurat Feijóo–, són conscients que hauran de trobar punts en comú. "Hem d'entendre'ns", ha reiterat el líder del PP, que ha exigit als de Santiago Abascal no generar "frustració" en la gent. "Vox no pot convertir-se en un mur", ha dit.
De fet, el PP tem que la situació a l'Aragó reprodueixi la d'Extremadura, en què Guardiola va guanyar les eleccions i encara no ha arribat a cap entesa amb l'extrema dreta. Demà mateix el president de l'Assemblea d'Extremadura, Manuel Naharro, proposarà Guardiola com a candidata a ser investida presidenta, sabent, però, que encara no té els suports garantits. Vox, en aquest sentit, no descarta una repetició d'eleccions: "Guardiola ha d'entendre que les nostres posicions són molt raonables i les seves són insuficients", ha dit Fúster, afegint que reclamen conselleries o una vicepresidència per poder canviar polítiques "amb estructura i pressupost". Una estratègia de l'extrema dreta que dista del que va fer el 2024, quan va decidir sortir en bloc de tots els governs autonòmics per oposició a les polítiques d'immigració.
El PSOE descarta el suport a Azcón
Més enllà dels problemes que ara té el PP amb Vox, durant la seva intervenció a la junta directiva nacional, Feijóo no ha dubtat en utilitzar els resultats a l'Aragó per llançar un dard contra el president espanyol, Pedro Sánchez: "La gent li diu prou [...] El PSOE perd perquè la gent no el suporta". De fet, la campanya electoral autonòmica ha adoptat, un cop més, el marc estatal, com ha reconegut el mateix Azcón, que ha lamentat que Vox "se n'ha beneficiat".
I què en diu de tot plegat el PSOE? Al govern espanyol assumeixen la derrota, però els socialistes no fan autocrítica i s'aferren a a la baixada del PP per demanar a Feijóo una reflexió. La portaveu, Montse Mínguez, ha reivindicat el PSOE com un partit "més necessari que mai" i ha proclamat que el "perdedor polític" de les eleccions és el PP, malgrat haver-les guanyat. "Un no convoca eleccions per perdre escons. No les convoca tampoc per dependre més de Vox, i això és el que ha passat", ha declarat Mínguez. Així, malgrat que el PSOE s'ha enfonsat de 23 a 18 escons, ha expressat el suport a la candidata Alegría i ha considerat que l'únic que li ha faltat és "temps": "La política és una carrera de fons", ha replicat, posant en valor a partir d'ara el rol a l'oposició de l'exministra.
El PSOE, doncs, descarta cap suport directe o indirecte a Azcón per ser investit. "No és responsabilitat nostra", ha destacat Mínguez, que ha recordat que Alegría es va oferir al president aragonès per aprovar pressupostos i que el PP va preferir avançar eleccions. "Feijóo està obsessionat amb la Moncloa i ho posa tot el seu servei. S'ha convertit en el millor cap de campanya de Vox, que es multiplica com els gremlins", ha sentenciat la portaveu socialista, que també ha descartat que el model de finançament pactat amb Esquerra hagi perjudicat els interessos d'Alegría: "Guanyen recursos totes les comunitats".
La reacció del PSOE arriba després que aquest mateix dilluns a la nit el president espanyol, Pedro Sánchez, afirmés que, malgrat la desfeta socialista, el PSOE "continuarà sent l'única alternativa progressista". En un missatge a X, també va felicitar Azcón per la victòria i a la candidata socialista, l'exministra Pilar Alegria, pel seu "gran treball i compromís" amb l'Aragó.
Musk es fa eco de les eleccions
Qui també ha aprofitat per fer-se eco de les eleccions a l'Aragó ha estat Elon Musk. El propietari de X, que ha declarat la guerra al govern de Sánchez, ha tornat a carregar contra l'executiu espanyol després dels comicis autonòmics, en els quals el PSOE ha igualat els seu pitjor resultat històric.
No ha fet cap missatge propi, però ha repiulat un missatge de Mike Benz, exsecretari d'estat dels EUA per a les comunicacions, en el qual vincula la derrota "del corrupte govern espanyol" amb la necessitat d'"innundar el país amb 500.000 immigrants" —en referència a la regularització extraordinària aprovada per l'executiu estatal— perquè, segons ell, votin el PSOE, malgrat que sense nacionalitat espanyola no podrien haver participat ni en aquests comicis ni en els que es convoquin pròximament.