Acció exterior

Salvador Illa assumeix el lideratge dels Quatre Motors que va promoure Pujol

El president de la Generalitat manté el pla d'ajudes a empreses catalanes malgrat la treva de Trump

El president de la Generalitat, Salvador Illa, amb el conseller d'Unió Europea i Acció Exterior, Jaume Duch, en la reunió amb el 'think tank' Istituto per gli studi di politica internazionale
11/04/2025
4 min

MilàL'any 1988, Jordi Pujol firmava l'acord per constituir els Quatre Motors per Europa, la primera xarxa de cooperació internacional en la qual participava Catalunya, al costat de la regió francesa d'Alvèrnia-Roine-Alps, Baden-Württemberg (Alemanya) i la Llombardia (Itàlia). L'aliança ha prevalgut al llarg dels anys, i tots els presidents de la Generalitat li han reservat un paper en el marc internacional, que ha compartit i complementat a posteriori amb altres xarxes com l'Euroregió i el Comitè de les Regions. Salvador Illa n'assumirà la presidència aquest divendres en un acte a la ciutat italiana de Varese i ho farà en un moment mundial especialment convuls, marcat per la guerra aranzelària que ha obert Donald Trump.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

En la seva arribada a Milà, el president ha explicat que aquesta serà una de les qüestions que es discutirà aquests dos dies. Els quatre territoris estan negociant una "declaració conjunta". "Ho fem en un moment particularment rellevant per Europa i el món per una guerra comercial que s'ha desencadenat de forma injustificada i sense cap lògica econòmica, a la qual s'ha de respondre amb prudència i serenor, refermant-nos en els valors europeus", ha dit Illa en una atenció als mitjans de comunicació. El president també ha recelat de la treva de Donald Trump i ha assegurat que el Govern manté el pla d'ajudes anunciat aquest dilluns per fer front a la guerra aranzelària.

Els inicis de Pujol

Més enllà del missatge que puguin donar els Quatre Motors respecte a la guerra comercial, ¿com ha evolucionat aquesta aliança des de l'etapa Pujol fins ara? A finals dels anys 80, l'acord per constituir els Quatre Motors –una xarxa que volia unir quatre regions pioneres dels seus respectius països– que havia firmat l'expresident de la Generalitat pivotava sobre la col·laboració en qüestions econòmiques, de recerca, d'art i de cultura. En aquest sentit, les primeres aliances van ser de col·laboració entre empreses i centres de recerca. A mesura que van anar passant els anys, però, s'hi van afegir més àmbits. Actualment hi ha sis grups de treball actius sobre economia, medi ambient, mobilitat laboral i formació professional, recerca i educació superior, sistemes alimentaris sostenibles, i electromobilitat i hidrogen. El programa que ha plantejat Salvador Illa, però, encara n'incorpora més: l'habitatge, una qüestió que encapçala la llista de preocupacions de la ciutadania catalana, a més d'altres àmbits com la innovació en salut, el transport i el turisme sostenibles i la ciberseguretat.

A inicis dels anys 90, amb Pujol com a president, les quatre regions van posar en marxa projectes com la "telepresència", que s'aplicava, per exemple, a la xarxa d'hospitals catalans, i van cooperar en l'àmbit del medi ambient, aprovant una carta conjunta, i del turisme, amb l'organització d'unes setmanes de promoció turística de forma unitària. La col·laboració també va ser en l'àmbit educatiu, amb un màster conjunt que permetia la rotació d'estudiants, entre altres iniciatives.

L'estela de Pujol la van seguir els següents presidents de la Generalitat. Pasqual Maragall hi va posar també especial èmfasi i va participar en persona en diferents reunions que van mantenir els representants dels quatre territoris. L'any 2006 l'expresident socialista va encapçalar la trobada que els Quatre Motors van fer al Marroc –la primera que feien fora d'Europa– amb l'objectiu d'obrir-se cap al sud del Mediterrani i teixir llaços amb Rabat. Des de llavors, les sinergies empresarials, tecnològiques i culturals s'han reproduït al llarg dels anys i sota el mandat de tots els presidents de la Generalitat.

El pla de Salvador Illa

Salvador Illa presentarà aquest divendres el seu programa per als pròxims 12 mesos de presidència, que vol que estigui alineat amb el full de ruta de la Comissió Europea, la Brúixola per a la Competitivitat, dirigit a l'impuls econòmic de les empreses europees. Vol incrementar la presència dels Quatre Motors a les institucions europees i que tinguin incidència en decisions com el debat sobre el pròxim marc financer pluriennal. En paral·lel, Illa ha ideat quatre eixos al voltant dels quals treballar durant la seva presidència: "Liderar" la innovació en tecnologies avançades, la "descarbonització", "guanyar autonomia estratègica" i caminar cap a una "economia inclusiva".

El president comença aquest dijous, doncs, un viatge de dos dies a Itàlia –acompanyat del conseller d'Unió Europea i Acció Exterior, Jaume Duch– que acabarà amb el traspàs de la presidència dels Quatre Motors en un acte amb el president de Llombardia, Attilio Fontana; el president d'Alvèrnia-Roine-Alps, Fabrice Pannekoucke, i el secretari d'Estat de Baden-Württemberg, Florian Hassler.

Salvador Illa reunit amb empresaris catalans a Milà

Abans, Illa ha aprofitat el viatge per reunir-se amb el think tank italià Istituto per gli Studi di Politica Internazionale (ISPI) i amb representants de la Cambra de Comerç d'Espanya a Itàlia. En aquesta última trobada, que ha durat aproximadament una hora, hi havia representants d'Almirall o CaixaBank, i el president els ha traslladat la informació sobre el pla d'ajudes contra els aranzels de Trump. Illa també ha visitat les instal·lacions d'una de les tres fàbriques que l'empresa catalana de pintura Areco-Briolf Group té a Itàlia. El cap de l'executiu català també mantindrà divendres una trobada amb dissenyadors i empresaris catalans que participen en la Setmana del Disseny de Milà i visitarà l'exposició Inspired in Barcelona: Luce.

stats