Pròxim Orient

Sánchez: "Mantindrem l'embargament a Israel fins que el procés de pau es consolidi"

El president espanyol sosté que Netanyahu no pot quedar "impune" als tribunals

El president espanyol, Pedro Sánchez, i el dels EUA, Donald Trump, a Sharm el-Sheikh
14/10/2025
2 min

MadridPedro Sánchez mantindrà l'embargament d'armes a Israel “fins que el procés es consolidi i s'encamini cap a la pau” al Pròxim Orient. L'endemà de la firma de l'acord a Egipte sota la tutela de Donald Trump, el president espanyol ha admès en una entrevista a la Cadena SER que “hi ha moltes incògnites” encara sobre aquest camí un cop s'ha assolit un alto el foc i, per això, les mesures “es mantindran”. El cap de l'executiu de l'Estat ha assegurat que a Egipte aquest dilluns “es respirava esperança, més que optimisme”, però ha subratllat el fet que hi acudís el president de l'Autoritat Palestina, Mahmud Abbas, i que s'hagi visualitzat un “compromís total i inequívoc de l'administració dels EUA en els passos que s'han de fer per consolidar la pau”.

Inscriu-te a la newsletter Política Una mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

“Hem de trobar un suport en la legalitat internacional, de Nacions Unides, no hem d'oblidar Cisjordània. I hem de caminar cap a la solució dels dos estats”, ha opinat Sánchez, que ha remarcat la necessitat que Europa “influeixi” en la nova etapa que s'obre perquè les solucions siguin “d'acord amb el dret internacional humanitari”. La raó és que, més enllà de tots els interrogants sobre el que vindrà, el que es va viure aquest dilluns al Parlament israelià durant la compareixença de Trump va ser l'escenificació d'un dirigent triomfant, que va enaltir la figura de Benjamin Netanyahu i va avalar el que havia aconseguit fins ara “per la força de les armes”.

En canvi, Sánchez ha deixat clar que els possibles avenços cap a la pau no impedeixen que, en paral·lel, s'hagin d'assumir responsabilitats. “La pau no pot significar oblit ni impunitat. Els actors principals del genocidi hauran de respondre davant la justícia”, ha defensat, preguntat pel procés que té obert el primer ministre d'Israel, Benjamin Netanyahu, davant el Tribunal Penal Internacional. Aquest és un procediment al qual Espanya s'ha adherit, i el cap de l'executiu de l'Estat ha insistit en el paper que ha tingut en tot el conflicte, amb el reconeixement de la solució dels dos estats i promovent sancions a Israel, encara que pel que fa a la Unió Europea no hagin tingut èxit. Ara es planteja l'escenari d'enviar tropes de pau a Gaza i Sánchez no ha descartat participar-hi. “Espanya vol tenir presència activa no només en la reconstrucció, sinó en l'horitzó de pau”, ha subratllat.

La salutació amb Trump

La conferència a Sharm al-Sheikh va ser una mena de xou de Trump, que va saludar Sánchez amb un gran somriure i va bromejar sobre la despesa en defensa a Espanya. “Va ser un intercanvi molt cordial. Mai hem estat lluny, els EUA i Espanya, més enllà de les discrepàncies que puguem tenir en moltes polítiques i sobre com hem de mirar el món i enfocar la resolució dels conflictes”, ha dit el president espanyol. Particularment, sobre els compromisos amb l'OTAN —Trump va suggerir l'expulsió d'Espanya de l'organització—, ha reiterat que ha complert amb el 2% del PIB i que aquesta contribució és suficient per atendre els requisits que li reclama l'Aliança Atlàntica. “Més enllà de les formes, em quedo amb el contingut”, ha expressat sobre l'actitud de Trump.

stats