El caos a Rodalies, després d'un nou cap de setmana d'incidències, amenaça amb complicar de nou el curs al Govern. Per mirar de trobar una solució a les avaries constants, l'executiu català s'ha reunit d'urgència aquest dimarts al matí amb Renfe i Adif per abordar noves mesures més enllà del pla de xoc que ja s'ha activat. La consellera de Territori, Sílvia Paneque, i el conseller de la Presidència, Albert Dalmau, han avisat els responsables de Renfe i Adif que "episodis com aquests" no es poden tornar a repetir, per moltes obres que hi hagi en curs per millorar el servei. "No podem acceptar situacions com les viscudes", ha dit Paneque en roda de premsa. Dimarts vinent hi haurà una nova reunió encapçalada pel president de la Generalitat, Salvador Illa.
Tècnics, informàtics i negociació amb el personal: el Govern fa un pas més amb la Hisenda catalana
L'executiu es reuneix després de les vacances i es proposa aprovar els pressupostos l'1 de gener amb ERC i Comuns
BarcelonaEl Govern ha fet aquest dimarts un nou pas per començar a dimensionar l'Agència Tributària de Catalunya (ATC) de cara a les funcions que hauria d'assumir amb el nou model de finançament singular. És un decret llei que li dona més poder de decisió sobre el seu personal i estructura i millora l'eficiència d'aquest ens que, a partir del 2028, assumirà la gestió íntegra de l'IRPF, dos anys més tard del que s'havia pactat inicialment entre ERC i el PSC. Així ho ha aprovat el consell executiu en la primera reunió que ha mantingut després de les vacances, tal com van acordar, precisament, socialistes i republicans el mes de juliol. El decret llei, que per ara no té uns recursos concrets assignats, haurà de passar pel Parlament. El Govern defensa que, a l'espera d'aterrar el nou model de finançament singular, no suposarà cap duplicitat amb l'Agència Estatal de l'Administració Tributària.
"Anirem avançant, pas a pas. Ho hem de fer de forma segura i realista perquè és un tema complex, amb l'objectiu final de poder arribar a la recaptació dels impostos a Catalunya", ha dit la portaveu del Govern i consellera de Territori, Sílvia Paneque, en roda de premsa. El text modifica el codi tributari de Catalunya, de l’any 2017, i crea dos nous cossos: el Cos d’Agents Tributaris i el Cos Superior d’Informàtica Tributària –fins ara no n'hi havia cap en plantilla–. També s'incorpora en el dia a dia de l'ens la figura del contracte programa i es reconeix a l'ATC "plena autonomia" en matèria de personal i en la negociació col·lectiva de les condicions de treball dels cossos. Un punt calent davant la divisió que ha generat entre els funcionaris d'Hisenda el seu possible trasllat a l'ATC.
Ara bé, amb el finançament singular, el més calent és a l'aigüera. La comissió bilateral del 14 de juliol va deixar en l'aire el principi d'ordinalitat, que garantiria que Catalunya no perdés posicions en el repartiment de recursos respecte al que aporta. El PSC i Esquerra el defensen i, de fet, el president de la Generalitat, Salvador Illa, va assegurar en una entrevista a l'ARA que el PSOE també l'havia incorporat al seu ideari, ja a la Declaració de Granada l'any 2013. Ara bé, el govern espanyol no ha assumit que aquesta qüestió s'aplicarà al nou finançament autonòmic, per bé que el PSC reiterava aquest dilluns que el considera "condició necessària". "Forma part dels espais de negociació que tenim, que són diversos i a tres bandes", va dir la portaveu i número 2 del PSC, Lluïsa Moret.
Objectiu pressupostos
Els socialistes són conscients que els avenços (o la falta d'avenços) amb el finançament singular condicionaran la carpeta que el Govern obrirà tan bon punt comenci el curs polític: la negociació dels pressupostos per al 2026. L'objectiu, ha dit Paneque, és tenir-los aprovats l'1 de gener, després de no haver-ho aconseguit l'any passat, i en les "pròximes setmanes" el Govern iniciarà els contactes. Ho farà de forma "preferent" amb Esquerra i Comuns com a socis d'investidura i de la majoria de lleis que l'executiu català ha aprovat en el seu primer any a la Generalitat, per tal de conèixer quines són les seves prioritats. "Altres, de manera sorprenent, ja han manifestat que no hi donaran suport quan encara no hi ha una proposta sobre la taula", ha lamentat Paneque, en al·lusió a Junts. Els de Carles Puigdemont han plantat el president de la Generalitat, Salvador Illa, de cara a la negociació.
Aquestes converses s'entrecreuen amb el diàleg obert amb els republicans sobre la nova governança de l'aeroport de Barcelona, en què també participa el ministeri de Transports. Tot i que Paneque ha dit que de moment no hi ha cap concreció, sí que ha confirmat que no està sobre la taula crear una filial d'Aena a Catalunya, tal com s'ha fet, per exemple, amb el traspàs de Rodalies. La millora de la governança de l'aeroport formava part dels acords d'investidura del PSC i Esquerra. "Però la prioritat és desplegar ara tot el que té a veure amb l'ampliació", ha subratllat la portaveu, que ha descartat que això sigui incompatible amb la lluita contra el canvi climàtic –com li retreu Comuns–. En aquest sentit, ha avançat que el Govern enviarà les seves contribucions a l'executiu central de cara al pacte d'estat contra l'emergència climàtica que vol aprovar Pedro Sánchez, arran de la crisi amb els incendis aquest estiu.
Sobre tot plegat reflexionarà el Govern de divendres a dissabte a Arnes, a les Terres de l'Ebre, on celebrarà unes jornades de treball per enfilar el nou curs polític. Paneque ha explicat que han triat aquesta zona per demostrar el compromís del Govern amb un territori que aquest estiu ha patit els estralls dels incendis, amb el foc que va calcinar fins a 3.000 hectàrees prop del Parc Natural dels Ports, on va morir un tècnic de Bombers. A la primera reunió del consell executiu després de vacances, el Govern també ha donat llum verda a una despesa de 200 milions per a la primera convocatòria de la llei de barris per subvencionar actuacions de millora urbanística i social en barris degradats de Catalunya.