Cal trobar com regular l’economia col·laborativa
Les noves tecnologies estan fent caure, una rere l’altra, les velles maneres de gestionar les indústries relacionades amb el consum. Va passar amb la música, el cinema i també amb el sector editorial, i ara han entrat de ple en el turisme i en la mobilitat, on plataformes com Airbnb i Uber estan trastocant, respectivament, l’allotjament turístic i el transport urbà. És un fenomen que ja s’ha demostrat que no es pot aturar perquè és el ciutadà el que s’apunta en bloc a allò que ara es coneix com a economia col·laborativa, és a dir, a la utilització de plataformes digitals que posen en contacte el consumidor i el proveïdor de manera directa. És un sistema beneficiós per als usuaris, perquè abarateix els serveis, molts cops resulta més enriquidor com a experiència i correspon a una nova cultura que valora més gaudir de les coses que posseir-les. Però no hi ha dubtes que té riscos pel que fa a la seguretat i la convivència veïnal i que perjudica tercers, bàsicament les empreses que es dediquen de manera tradicional a oferir aquests serveis i que, per poder-ho fer, han de pagar els seus impostos i complir amb regulacions que de vegades poden ser molt estrictes.
Barcelona es vol posicionar com a ciutat innovadora i no és estrany que sigui una de les ciutats que lidera la implantació d’aquest tipus de plataformes, amb Nova York i Londres. Al mateix temps, també és la que lidera la lluita contra aquest tipus d’economia col·laborativa. La multa a Airbnb, coneguda aquesta setmana, per oferir el lloguer turístic per habitacions -prohibit expressament per la llei catalana-, o l’expedient a Uber en són la mostra. No està clar, però, que siguin el camí. Abans de la sanció, o almenys paral·lelament, caldria trobar com regular aquest tipus de plataformes de manera que encaixi la llibertat i seguretat del consumidor amb la responsabilitat fiscal. Aquí caldrà també un bon grau d’innovació, perquè no està clar que les velles normes es puguin adaptar tal qual. I no hi haurà gaire temps, perquè en el món digital tot passa molt de pressa. Aquest serà el gran repte de l’administració. El del sector, l’hoteler i el transport, serà trobar també la manera de reinventar-se.