L’ EDITORIAL

Cal trobar com regular l’economia col·laborativa

2 min

Les noves tecnologies estan fent caure, una rere l’altra, les velles maneres de gestionar les indústries relacionades amb el consum. Va passar amb la música, el cinema i també amb el sector editorial, i ara han entrat de ple en el turisme i en la mobilitat, on plataformes com Airbnb i Uber estan trastocant, respectivament, l’allotjament turístic i el transport urbà. És un fenomen que ja s’ha demostrat que no es pot aturar perquè és el ciutadà el que s’apunta en bloc a allò que ara es coneix com a economia col·laborativa, és a dir, a la utilització de plataformes digitals que posen en contacte el consumidor i el proveïdor de manera directa. És un sistema beneficiós per als usuaris, perquè abarateix els serveis, molts cops resulta més enriquidor com a experiència i correspon a una nova cultura que valora més gaudir de les coses que posseir-les. Però no hi ha dubtes que té riscos pel que fa a la seguretat i la convivència veïnal i que perjudica tercers, bàsicament les empreses que es dediquen de manera tradicional a oferir aquests serveis i que, per poder-ho fer, han de pagar els seus impostos i complir amb regulacions que de vegades poden ser molt estrictes.

Barcelona es vol posicionar com a ciutat innovadora i no és estrany que sigui una de les ciutats que lidera la implantació d’aquest tipus de plataformes, amb Nova York i Londres. Al mateix temps, també és la que lidera la lluita contra aquest tipus d’economia col·laborativa. La multa a Airbnb, coneguda aquesta setmana, per oferir el lloguer turístic per habitacions -prohibit expressament per la llei catalana-, o l’expedient a Uber en són la mostra. No està clar, però, que siguin el camí. Abans de la sanció, o almenys paral·lelament, caldria trobar com regular aquest tipus de plataformes de manera que encaixi la llibertat i seguretat del consumidor amb la responsabilitat fiscal. Aquí caldrà també un bon grau d’innovació, perquè no està clar que les velles normes es puguin adaptar tal qual. I no hi haurà gaire temps, perquè en el món digital tot passa molt de pressa. Aquest serà el gran repte de l’administració. El del sector, l’hoteler i el transport, serà trobar també la manera de reinventar-se.

stats