Cultura 25/07/2013

Jasmin Vardimon, una molt grata coneixença

i
Santi Fondevila
1 min

Excel·lent targeta de presentació, Yesterday , de la companyia que comanda la israeliana establerta a Londres Jasmin Vardimon, que ha actuat per primer cop a Barcelona en el marc del festival Grec. Una artista amb llenguatge propi, amb una cal·ligrafia escènica que combina el moviment i la tecnologia i coqueteja fins i tot amb una cosa tan pop del body art . Yesterday és un espectacle puzle en la mesura que està construït amb retalls -que no rampoines, no ens equivoquem-, amb frases coreogràfiques d'anteriors espectacles de la companyia que el 2008 va celebrar el desè aniversari. Això podria fer pensar en una certa dispersió o successió aleatòria d'escenes. Però no és així. Yesterday té una unitat de tractament tant pel que fa a la posada en escena com per la combinació de cada un dels fragments. Primer, una idea concreta, més o menys explícita, però concreta. Segon, una utilització del multimèdia molt acurada, encertada. Tercer, i molt important, un llenguatge coreogràfic de gran energia i contacte físic fins a l'extrem d'arribar a una violència sense crueltat redimida per l'humor, pel joc. Que el principi pot sobtar. Esclar. Els ballarins i ballarines volen, cauen i s'aixequen com si el terra fos un llit elàstic. Les relacions entre homes i dones són conflictes tendres, per durs que semblin, però hi ha un moment especialment fort, en què després de dir-nos que "ningú hauria de ballar en públic" -sana ironia!- un dels ballarins amb una bandera sacseja el grup d'un costat a l'altre. Les escenes de grup són, a la fi, un dels forts d'aquest espectacle i d'una coreògrafa que esperem veure aviat un altre cop per aquí.

stats