TELECOMUNICACIONS
Economia 26/02/2014

La tecnologia per portar posada pren el Mobile

Les grans marques llancen els seus ‘wearables’, la nova moda del sector

Dani Sánchez Ugart
4 min

L’hospitalet de LlobregatAquest any el Mobile World Congress s’ha marcat un objectiu molt ambiciós: definir “què vindrà després” en una indústria en constant evolució com és la del mòbil. “Tothom ja té un smartphone a la butxaca, però ara ens hem de preguntar: «I ara què?»”, va dir diumenge el conseller delegat de GSMA, John Hoffman. Doncs sembla que les grans marques de tecnologia ja tenen una resposta: els wearables, un anglicisme que fa de mal traduir però que descriu els productes tecnològics per portar posats, com ara polseres, rellotges o ulleres.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

La pràctica totalitat dels grans fabricants presents al MWC han aprofitat la fira per presentar algun tipus d’invent d’aquesta mena i, després que dilluns Mark Zuckerberg acaparés tota l’atenció, ahir les marques van presumir d’invents. L’any passat algunes empreses com I’m Watch ja tenien dispositius d’aquesta mena al MWC. Però enguany són una plaga: Sony, LG, Samsung, Huawei... Tots aquests han presentat algun wearable.

I tots s’assemblen molt: són polseres o rellotges que registren l’activitat física, com fins ara ja feien productes com les polseres de les marques Fitbit o Jawbone. Les que s’han presentat al MWC, a més, permeten controlar el mòbil. També són molt semblants entre elles en aspecte, igual que passa amb els mòbils, que des de la invenció de l’iPhone han anat convergint i, avui, pràcticament tots són rectangles negres amb marcs de diferents colors.

En el cas de les polseres, la majoria de marques han optat per una cinta de plàstic flexible amb espai per col·locar-hi un diminut aparell -amb pantalla o sense, segons els casos- que detecta el moviment, les pulsacions o fins i tot, en alguns casos, la ubicació. I per què serveix això? Doncs per portar un control de l’activitat física. Les dades recollides per aquests aparells ens diuen si dormim bé i ens donen estadístiques de la nostra activitat gràcies als sensors que incorporen. I fins i tot prenen decisions per nosaltres: ens poden despertar si creuen que estem dormint massa, per exemple.

El cas més extrem és el Sony, que no només planteja la seva SmartBand com a complement a l’activitat física sinó com un aparell per practicar el que han batejat com a lifelogging. Aquesta polsera, acompanyada d’un telèfon Android, portarà un control de tot el que fem a la vida i ho recordarà. D’aquesta manera podrem tornar enrere a qualsevol moment del passat i ens donarà estadístiques. On érem? Dormíem? Parlàvem per telèfon? Llegíem un llibre? Escoltàvem música? Serà (a partir del març, quan estarà a la venda) com portar un diari ultradetallat de la nostra vida, però sense escriure res -i, per tant, sense escollir el que hi figura i el que no-. De ben segur, aquest tipus d’aparells generaran nous debats sobre privacitat i sobre la quantitat de dades que donem a les empreses, que creix de manera exponencial.

Més enllà del canell

Però els wearables no són només polseres i rellotges. Una empresa catalana, Health & Sport Lab, sorgida de la incubadora d’empreses de la UAB i la UPC, va presentar al MWC l’aplicació Fitlab, disponible per a iPhone i iPad i aviat també per a Android. Connectada a una corretja que es lliga al pit i que detecta l’activitat cardíaca, l’aplicació ofereix als esportistes un “semàfor” del seu estat de forma, segons va explicar el conseller delegat de la companyia, Lluís Capdevila. Si surt vermell, han de refer el seu programa d’activitat; si surt verd, poden tirar endavant amb l’entrenament. En la mateixa línia, una empresa francesa, Cityzen Data, va presentar unes samarretes amb sensors que detecten l’activitat cardíaca i que es poden posar a la rentadora [vegeu foto].

L’automobilística General Motors, per la seva banda, va presentar la integració dels seus cotxes amb el Samsung Gear, el rellotge de la marca coreana. Els vehicles de les marques Corvette i Chevrolet que es venguin als Estats Units i el Canadà vindran connectats de sèrie a internet i es podran encendre i apagar des d’aquests rellotges.

Rècord d’afluència

Més enllà dels wearables, el MWC va tornar a viure una nova jornada plena d’activitat. Amb menys problemes de mobilitat que dilluns, ahir, el segon dia de congrés -que acostuma a ser el de més afluència- es van tornar a superar clarament els registres d’assistència de l’any passat. Almenys aquesta era la sensació entre els presents, confirmada a la tarda pel director general de la Fira de Barcelona, Agustí Cordón, que, tot i així, va dir que “la mida no és el més important, sinó la qualitat, que també és molt alta”.

La MWCapital rep un premi de GSMA pel seu projecte mSchools

El projecte mSchools, impulsat per la Mobile World Capital (MWCapital), amb el suport del departament de la Generalitat, va rebre ahir un premi Global Mobile Awards que dóna la GSMA. Aquest projecte, que busca fomentar que els estudiants de secundària treballin a les aules la tecnologia mòbil i aprenguin a fer aplicacions, va ser reconegut com a iniciativa pionera al món. Abans, el president de la Generalitat, Artur Mas, va rebre el premi de mans del conseller delegat de GSMA, John Hoffman. Mas va destacar que aquest projecte demostra que “el principal capital de Catalunya són les persones, i cal invertir-hi”. La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, va fer la presentació mundial de la iniciativa a la tarda al Congrés.

stats