CONSUM, EVOLUCIÓ DE LES TARIFES

Els preus donaran un respir a les famílies

Gas, transport públic i gasolina seran més barats

LA BARRERA DELS DEU EUROS La T-10, el títol més venut en el transport públic barceloní, passa de 10,30 a 9,95 euros.
Albert M. Vidal / D.s. Ugart / Elena Freixa / Albert Solé
01/01/2015
7 min

La recuperació econòmica seguirà sent el 2015 una realitat fràgil i amenaçada per l’atur, la debilitat europea i un consum que no s’enlaira. A peu de carrer el debat econòmic també estarà marcat pels matisos però sí que hi ha una certesa: les famílies tindran un respir en algunes de les seves despeses habituals.

Serà el cas de la factura del gas i del telèfon, que presentaran unes baixades que continuaran en el preu del carburant. La irrupció del shale oil i la guerra oberta que hi manté l’OPEP es deixarà sentir a les gasolineres, on es paguen preus que no es veien des de l’inici de la crisi.

El transport públic tampoc no pujarà, i en el cas de la ciutat de Barcelona els usuaris es beneficiaran d’una caiguda en el preu de la T-10, que tornarà a quedar per sota de la xifra dels deu euros. Pel que fa a Renfe, els preus pujaran lleugerament a l’Estat però no a Catalunya, on la Generalitat ha imposat que es congelin. Aquesta situació de manteniment dels preus es donarà també en els peatges, que no s’encariran.

Més dubtosos són el terreny de la factura de la llum (en què la CNMC preveu alces, mentre que el ministeri d’Indústria creu que els preus cauran) o també el de l’habitatge. El sector que va inflar la bombolla de l’economia espanyola en els primers anys del segle XXI està ara en clara fase de millora pel que fa al nombre de transaccions, però els preus de l’habitatge encara no pugen. Els lloguers, en un context d’inflació negativa, tampoc no haurien de pujar i en alguns casos fins i tot baixaran per la seva vinculació amb l’índex de preus al consum.

Pensions en alça

Les pensions viuran un lleu repunt en un any electoral i milloraran lleugerament el poder adquisitiu de la gent gran. I només una factura sembla clarament predestinada a pujar: la de l’aigua.

Malgrat que les famílies trobaran un respir en l’evolució global dels preus, les perspectives no parlen d’un any plàcid.

Es congelen els peatges de la llum

La part regulada del rebut de la llum quedarà congelada el 2015. Això no vol dir, però, que la llum no pugui pujar. Després d’un descens del preu del 4,9% el 2014, les previsions de la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència passen perquè el preu majorista de l’electricitat pugi el 2015 més d’un 12%, fet que es podria traduir en una pujada important del rebut per al consumidor final -tot i que inferior a aquest 12%, per la congelació dels peatges-. Ara bé, el preu de l’electricitat, a més de les condicions climàtiques, va lligat també al preu del petroli, que si segueix la tendència a la baixa encetada aquest final d’any podria enviar en orris les previsions de la CNMC, i fer baixar també el preu majorista de l’electricitat. L’any que ve, la demanda creixerà de nou -l’any passat va caure, i el 2013, també-, però ho farà de manera moderada: tot i que és un dels principals indicadors de l’evolució de l’economia, la demanda elèctrica creixerà al voltant d’un 0,6%, molt per sota del PIB, que podria créixer més d’un 2%.

L’habitatge continuarà caient

El de l’habitatge ha passat de ser el sector que va inflar la bombolla precrisi a un malalt sumit en un llarg procés de recuperació. Pel que fa a les compravendes de pisos, i malgrat la lleu recuperació dels últims mesos, les dades són encara molt significatives: per cada hipoteca que es firma ara, fa set anys se’n constituïen cinc. Per aquesta falta de demanda, des del 2007 els preus dels habitatges han caigut entre un 40% i un 50%, malgrat que al setembre hi va haver el primer augment interanual en anys. El sector considera que els preus començaran a remuntar al llarg d’aquest any.

Pel que fa als lloguers, la caiguda de la inflació (que porta sis mesos amb un creixement interanual negatiu) impedeix que els preus creixin i en alguns casos pot comportar rebaixes. Això serà així en els contractes firmats entre el 1994 i el 2013 -l’actualització dels quals està vinculada a l’IPC-, sempre que continguin una clàusula que indiqui explícitament que aquest lloguer “s’actualitzarà”.

L’aigua seguirà pujant després d’encarir-se un 66% amb la crisi

El rebut de l’aigua s’encarirà gairebé un 2,5% per als consumidors de l’àrea metropolitana de Barcelona. El subministrament d’aquest servei afronta un nou any de pujades de preus després que en els últims cinc anys l’aigua s’hagi encarit un 66%. L’augment ha anat en paral·lel amb una reducció notable del consum, que ha situat en mínims històrics la ràtio de litre consumit per cada ciutadà a Catalunya.

Tots els actors han justificat els increments de preus, tal com va avançar l’ARA el 24 de desembre. L’ACA lliga la nova pujada del cànon a les infraestructures fetes entre el 2007 i el 2010 i no repercutides correctament als rebuts. Els nous gestors d’ATLL, un consorci liderat per Acciona després d’un concurs públic polèmic que la Generalitat es replanteja, defensa que els seus increments són inferiors als que preveia l’oferta competidora, d’Agbar. I Agbar, que ha entrat amb el 85% en el consorci mixt de gestió creat per l’Àrea Metropolitana de Barcelona, s’escuda en les pujades de l’ACA i ATLL per justificar l’increment del 2,47% l’any que ve per als consumidors barcelonins.

Gas més barat i butà al mateix preu

Com el de la gasolina, el preu del gas natural va molt lligat al del petroli. Tenint en compte que hem encetat una etapa de preus històricament baixos d’aquesta primera matèria, tot fa preveure que el gas baixarà. De fet, des d’ahir, la tarifa del gas ja és un 3,3% més barata, gràcies a la congelació dels costos regulats -igual que en el cas de la llum- i al descens del preu de generació, que és del 8%. Això compensa en part la pujada del 0,5% que va experimentar el rebut del gas al llarg de l’any passat.

La bombona de butà, per la seva banda, mantindrà el preu congelat en els 17,5 euros durant el primer trimestre.

Peatges congelats i nous descomptes

Conduir per les autopistes de peatge catalanes no serà tan car aquest 2015. Els preus es congelaran i seran els mateixos que el 2014 a totes les autopistes, tant a les de titularitat estatal (AP-7 i AP-2), com a les catalanes (C-32, C-33, C-16 i els túnels de Vallvidrera i del Cadí). Del 2013 al 2014 les estatals van pujar un 1,85% i les catalanes un imperceptible 0,09%. Al marge de la congelació, la Generalitat afegeix alguns descomptes, però només per als usuaris que paguin amb Via T (Teletac). A la C-16 a les hores punta dels dies laborables els peatges troncals de Manresa i Sant Vicenç de Castellet tindran un descompte del 50%, i per als desplaçaments interns a dins del Bages serà bonificat el 100% del preu del peatge (a partir del segon semestre del 2015). A les Fonts de Terrassa (C-16) s’aplica un peatge tancat, i només es pagarà pel recorregut fet. Aquest mateix sistema de peatge tancat s’aplicarà a la C-32 al Garraf i a la C-32 al Maresme. En aquest cas a partir de l’1 de gener.

La telefonia continua liderant les baixades de preus

El preu de les telecomunicacions és un dels pocs que ha seguit una línia descendent ininterrompudament en els últims anys. La generalització de noves tarifes i l’evolució de la tecnologia han fet que les telecomunicacions s’abarateixin. De fet, la telefonia és un dels capítols de l’IPC que més baixa i, fins al novembre, marcava un descens anual del 5,8%. La creixent competència en el sector i els preus encara més alts als països de l’entorn fan preveure que els preus continuaran a la baixa durant el 2015, tot i que, en aquest cas, els operadors tenen llibertat per marcar-los -a diferència de l’electricitat o el gas, on hi ha tarifes regulades-, i per tant no es pot afirmar amb seguretat què passarà.

Sí que és segur que Telefónica tornarà a congelar la quota d’abonament per segon any consecutiu en els 14,38 euros més IVA, com a mínim durant la primera part de l’any, segons va anunciar la companyia fa uns dies. Això vol dir que el lloguer de línia -com es coneix a aquesta quota- quedarà congelat tant per a l’usuari final com per als operadors que li lloguen la línia.

Moure’s en cotxe serà més barat

Les butxaques dels conductors patiran menys cada cop que omplin el dipòsit en aquesta arrencada de l’any. Els carburants mantenen la tendència a abaratir-se tal com van fer en els últims compassos del 2014, segons l’Associació d’Operadors de Productes Petroliers (AOP).

El preu del litre de gasolina es presenta un 13% més barat que no pas el gener de l’any passat, segons les dades. En el cas del gasoil, la rebaixa encara ha sigut més important, del 14,6% en l’últim any, segons l’últim Butlletí Petrolier de la Unió Europea, publicat pocs dies abans d’acomiadar el 2014.

Aquest Nadal, els carburants van marcar preus mínims dels últims quatre anys. Els nivells voregen ja els del 2009, quan el litre de gasolina costava 1,052 euros i el gasoil estava fins i tot per sota del llindar de l’euro per litre (0,95 euros). En la recta final de l’any, els carburants van enllaçar fins a sis caigudes setmanals de preus i en alguns establiments ja es van detectar preus puntualment per sota de l’euro per litre.

Semicongelació de les pensions

Els prop de deu milions de pensionistes de tot l’Estat gairebé ni notaran la pujada dels seus ingressos el 2015. Els que reben la pensió mitjana, de 875,5 euros al mes, rebran dos euros més, d’acord amb l’increment del 0,25% que ha aprovat el govern espanyol. Es tracta de la pujada mínima que preveu la llei i que suposarà deixar-les pràcticament congelades durant aquest any.

El salari mínim interprofessional (SMI) també ha pujat la mínima des de l’1 de gener. L’increment serà del 0,5%, equivalent a un augment de més de tres euros al mes. El sou mínim, que serveix de referència per calcular prestacions, quedarà fixat en 648,6 euros.

Històrica rebaixa de la T-10

Una de les notícies del mes de desembre va ser l’anunci que tots els títols del transport públic es congelen per al 2015 menys la T-10, que per primer cop en molts anys baixarà de preu, dels 10,30 euros als 9,95. Aquesta decisió política arriba en un any electoral, i després que el 2014 haguessin patit un augment notable -entre el 5% i el 8% en funció del títol- amb la justificació que el deute de l’ATM era gegantí: 546 milions. Aquest any el deute continua sent el mateix, però a l’octubre es va anunciar un acord amb vuit bancs per refinançar-lo fins al 2031. Gràcies a això i a la previsió d’augment d’usuaris, el Govern ha justificat la congelació. Els trens de Rodalies i els de mitjana distància de Renfe també congelen els preus, a diferència de la resta de l’Estat, que pugen un 1,85%. La Generalitat té traspassada la competència per fixar els preus. Tampoc pugen els AVE, que per segon any consecutiu mantenen tarifes. L’únic transport que sí que puja són els Avant, els TGV entre les capitals catalanes.

stats