BARCELONA

Un gran parc amb mirador a la plaça de les Glòries

El projecte escollit inclou un passeig elevat i preveu el pas del tramvia per la Diagonal

L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, va anunciar ahir en un acte al Col·legi d'Arquitectes de Catalunya el projecte guanyador del concurs per dissenyar la nova plaça de les Glòries. Es tracta de Canòpia urbana, el projecte presentat per l'equip format per l'estudi francès Agence Ter i l'arquitecta gironina Ana Coello de Llobet. En un veredicte unànime, el jurat va destacar que aquesta proposta transcendeix la dicotomia entre plaça i parc, amb un espai amb caràcter propi sense precedents.

Un gran espai verd

Protagonisme per a la natura i vistes dels elements emblemàtics

El concurs ja demanava maximitzar l'espai verd, però el jurat ha valorat que el projecte escollit "aposta per la renaturalització de la ciutat" i el fet que "la vegetació té un caràcter sistèmic més que ornamental". Segons explicava ahir l'arquitecta Ana Coello de Llobet, el projecte inclou uns espais "que són punts d'intensificació de la vegetació i que creen la continuïtat ecològica". També hi ha altres espais, més amplis, "que són els punts de més ús, on es desenvolupen les activitats".

Una altra singularitat del projecte guanyador és que inclou un mirador, un passeig elevat amb vistes a elements emblemàtics de la ciutat. "És un element lúdic", explicava l'arquitecta gironina. "El que trobem interessant d'aquest espai és que és molt obert, es veuen Montjuïc, la Sagrada Família i la Torre Agbar, i volem donar importància a aquests elements de la ciutat i fer-los presents".

Adéu al trànsit privat

El soterrament de la Gran Via i la polèmica connexió de tramvies

En la seva intervenció en l'acte d'ahir, Trias va assegurar que la transformació de les Glòries representarà "un triomf dels veïns" i també "un triomf de la ciutat", i va posar l'accent en l'eliminació del trànsit privat. "La ciutat és sobretot per a les persones", va assegurar l'alcalde, que va afegir que "hi ha espais que no es poden convertir en un lloc només per al cotxe". El projecte inclou el soterrament de la Gran Via, com demanaven les bases del concurs, una indicació que no havien seguit tots els candidats.

Pel que fa al transport públic, el projecte guanyador inclou un gran intercanviador situat al costat sud de la plaça. Sorprenentment, preveu la possibilitat de connectar els tramvies per la Diagonal, malgrat que el projecte de reforma del tram central de l'avinguda no inclou aquesta connexió. "Deixem la porta oberta perquè, si algun dia es decideix posar el tramvia, es pugui fer", va puntualitzar ahir Ana Coello de Llobet.

Pressupost de 29,9 milions

El cost total serà de 66 milions més el túnel i s'acabarà el 2018

"El cost del projecte és el previst, nosaltres anàvem lleugerament a la baixa, però molt poc", explicava ahir l'arquitecta responsable del projecte guanyador. El pressupost queda molt a prop dels 30 milions d'euros, amb 29,9 milions, tot i que el cost total de la transformació de la plaça serà significativament superior, ja que s'hi hauran de sumar 26 milions de l'enderroc de l'anella viària actual, 10 milions d'obres complementàries i la construcció del túnel.

Els autors del projecte guanyador han previst que les obres s'executin en sis fases que, segons Coello de Llobet, permetran avançar "simultàniament a la construcció del túnel de la Gran Via". Quan s'hagi enderrocat l'anella viària actual, el 2015, començarà la primera fase. Inicialment, els treballs es concentraran a la franja nord i la franja sud de la plaça, fins que s'enllesteixi el túnel i quedi alliberada tota la superfície. Llavors s'acabarà la zona central. Es preveu que tota l'obra estigui acabada el 2018.

Crítiques de l'oposició

El PSC i el PP consideren excessiva la inversió

El president del grup municipal socialista, Jordi Martí, va valorar ahir la resolució del concurs assegurant que "es tracta d'un bon projecte" però que el problema va ser plantejar un concurs "amb males bases". Martí va afegir, en un comunicat, que "invertir 168 milions d'euros en aquest projecte és, avui, una pèssima decisió política". La xifra és el resultat de sumar les quantitats que el PSC atribueix al projecte amb un càlcul de 118 milions per a la construcció del túnel, que encara no s'ha concretat de manera definitiva.

El president del grup municipal popular, Alberto Fernández Díaz, també va criticar en un comunicat que "la proposta del parc a la plaça de les Glòries obliga a fer una inversió desproporcionada i un manteniment car". Per la seva banda, el president del grup municipal d'ICV-EUiA, Ricard Gomà, va celebrar que el projecte "aposti per la connexió dels tramvies per la Diagonal", i va subratllar que aquesta és l'opció que reiteradament ha reclamat el seu grup. El comunicat dels ecosocialistes també reclamava que s'aprofiti la construcció del túnel de la Gran Via per reduir el nombre de carrils.

Més continguts de