Amèrica redescobreix Romney
WASHINGTONMitt Romney va aconseguir el triomf que necessitava per impulsar la seva feble campanya. La inesperada actuació del candidat republicà en el primer debat presidencial, que es va celebrar ahir a la matinada a Denver, Colorado, va silenciar els crítics de la seva candidatura -també dins de les files del seu propi partit- i va esperonar els seus partidaris.
Un Romney agressiu, directe i segur de si mateix va posar fi a uns mesos de campanya a la deriva, plena d'errors, i va sorprendre amb una figura presidencial i un discurs fort en un cara a cara decisiu per a la seva cursa cap a la Casa Blanca. El republicà estava entre l'espasa i la paret després d'una convenció que no va millorar la seva imatge com necessitava i de l'elecció del seu vicepresident, Paul Ryan, que es va demostrar decebedora. A més, el ja famós vídeo del 47%, que va mostrar com el republicà va assegurar en un sopar amb grans donants que la majoria dels nord-americans són "dependents de l'estat", va reforçar la seva imatge de candidat elitista i desconnectat dels problemes del ciutadà corrent.
Per contra, el president, Barack Obama, que va arribar a la cita amb un avantatge de tres punts a les enquestes globals i d'entre 5 i 8 punts en estats claus com Florida i Ohio, es va passar gairebé els 90 minuts a la defensiva i va decidir no utilitzar cap dels atacs de la seva campanya contra el seu rival conservador.
Romney continua viu
"Romney necessitava guanyar si volia continuar viu a la carrera presidencial", afirma Christy Bradley, professora de tècnica de debat de la Universtitat d'Emory. Per Bradley, Romney està en una "posició molt més bona" després del debat i considera que ha de mantenir el seu to agressiu en els pròxims cara a cara. "Als nord-americans els agrada un candidat dur perquè el fa més presidencial", assegura l'acadèmica, que afegeix que Romney va mostrar una presència i un llenguatge corporal en el debat molt més bons que Obama.
El president, que va estar moltes estones del debat capcot i prenent notes, va transmetre una imatge d'abatut, cansat, sense ganes de discutir i poc inspirat. A més, va evitar mirar l'aspirant republicà i va cometre l'error de no adreçar-se a la càmera per dirigir-se a la gran audiència que seguia el debat des de casa. Romney, en canvi, desbordava energia i, segons Bradley, va comunicar millor amb històries humanes. "El president també ho va fer, però tard", matisa.
Gir electoral
A l'espera de nous sondejos, la majoria d'analistes i mitjans de comunicació nord-americans van coincidir ahir que el debat ha suposat un renaixement de la candidatura de Mitt Romney i un redescobriment de les seves capacitats de lideratge. Fins fa uns dies un Mitt Romney president era impensable, però el republicà va aconseguir amb escreix el seu objectiu: va convèncer una gran part dels espectadors -segons una enquesta després del debat de la CNN a un grup de votants indecisos, un 67% van considerar que Romney havia vençut- i, segurament, reduirà distàncies amb el president. A partir d'ara comença una nova batalla, molt més disputada, en què Obama haurà de millorar clarament la seva actuació si vol evitar una derrota.
Tot i així, alguns experts van rebaixar ahir l'eufòria republicana. "Aquest primer cara a cara no ha suposat un KO per a cap dels contrincants perquè no hi va haver ficades de pota ni errors", explica Mitchell McKinney, professor de comunicació de la Universitat de Missouri. D'altra banda, el professor de ciència política de la Universitat de Virgínia, Larry Sabato, adverteix que els estudis demostren que els debats, en general, no decideixen eleccions. "Sovint els votants veuen un candidat guanyador del debat, però això no vol dir que a canviïn d'opció electoral", conclou.
Entre agressiu i avorrit
El professor Sabato també creu que el debat no va ser vibrant. Els dos candidats es van embrancar en temes polítics, com la llei Dodd-Frank que regula Wall Street, que "molts votants no coneixen o que no els importa". A més, en alguns moments les seves llargues declaracions plenes de dades i números però sense propostes clares van avorrir, probablement, els espectadors.
Malgrat tot, Romney va persuadir els electors amb una crítica molt dura de la gestió econòmica del president i el va culpar del feble creixement del país i d'un atur elevat, per sobre del 8%. "La meva prioritat és que la gent torni a tenir feina", va dir. Obama va insistir que el país ha millorat en els últims anys i va recordar l'herència que va rebre: dues guerres i una "greu" crisi econòmica. Per això, el president va fer una crida als votants perquè confiïn en ell durant quatre anys més per arribar al canvi promès i perquè, segons ell, la política del candidat republicà és la mateixa que va causar el daltabaix econòmic.
Els candidats també van discutir sobre el dèficit la reforma sanitària i el paper del govern. L'aspirant republicà va afirmar que el nivell d'endeutament dels EUA és "immoral" mentre que Obama va respondre que el seu pla no crearà llocs de treball ni reduirà el dèficit.
En un bar a 300 metres del Capitol, Tom Dadich s'acabava la cervesa satisfet i menys indecís sobre el seu vot. "Estic molt decebut amb el president. Només sé que vull un canvi del canvi", va dir sense revelar, però, si finalment pensa votar per Romney.
L'ANÀLISI DELS EXPERTS
Antoni Gutiérrez Rubí, assessor
Mitt Romney: Es va mostrar directe, anava al debat ben preparat, amb un to persistent i una mica rígid. El seu discurs va ser centrat. Clarament, va saber aprofitar l'última oportunitat que se li presentava. Nota: 6
Barack Obama: Va ser previsible, tenia un aire confiat i, fins i tot, pedant. En alguns moments es va mostrar despistat, sense capacitat de reaccionar. En moltes ocasions va semblar massa retòric. Nota: 4
Aleix Cuberes, consultor de comunicació
Mitt Romney: Es va trobar molt còmode, des del primer moment, i va liderar tot el debat. Es va posicionar sense entrar en detalls i de manera pedagògica, a l'estil Clinton. Va jugar un paper digne i presidencial. Nota: 9
Barack Obama: Es va mostrar insegur i fràgil –com no l'havíem vist mai–, incapaç d'articular un missatge clar i contundent, capcot. Ni tan sols en el moment de parlar de la seva àvia va semblar convincent. Nota: 4
Pere Franch, professor de la Universitat Ramon Llull
Mitt Romney: Es va mostrar presidencial, segur, convincent i convençut, amb iniciativa i transmetent una imatge de persona capacitada per dirigir el país. En algun moment no respectava el temps. Nota: 8
Barack Obama: Actitud amable i posat respectuós, però a la defensiva. Va ser massa tècnic i això el va distanciar del gran públic. No va saber explotar el seu carisma i es va equivocar centrant-se a defensar la seva gestió. Nota: 6