CRISI, LA PARÀLISI DE LA CONSTRUCCIÓ
Dossier 18/10/2012

Guerra de pisos

Els bancs desplacen els constructors com a protagonistes del Meeting Point amb ofertes agressives per treure's de sobre estocs de pisos. Els promotors critiquen que venen per sota del preu de cost.

Dani Sánchez Ugart
4 min
POCS NOUS PROJECTES La majoria d'empreses volen treure's de sobre estocs al Meeting Point i són poques, com aquesta, les que tenen nous projectes en marxa.

BARCELONA.L'ambient no era el de les grans cites. La inauguració ahir de la setzena edició del Barcelona Meeting Point (BMP) deixava clar que l'època dels excessos immobiliaris ha quedat enrere, com a mínim de moment. El que hi ha -i ben visible- és la ressaca. Els protagonistes absoluts del saló, que ha quedat reduït a un únic pavelló de la Fira de Montjuïc -lluny dels tres que es van arribar a fer servir en els anys de bonança-, van ser els bancs i caixes, i no els promotors i constructors. Les entitats bancàries s'han quedat els pisos que no s'han pogut pagar i ara lluiten amb descomptes agressius per treure-se'ls de sobre. "Tenen molt producte, i és normal que en una fira com aquesta hi siguin", va dir el president del comitè organitzador del Barcelona Meeting Point, Enrique Lacalle.

Abans hi eren per vendre hipoteques i ara entren en competència amb els que eren els seus principals aliats en l'època del boom immobiliari: els promotors. Però el sector està molest per aquesta estratègia. Les empreses constructores que sobreviuen -bàsicament les grans, que han esquivat l'esclat de la bombolla- lamenten que l'entrada dels bancs en la competència per vendre pisos "no seria gaire lleial en un altre sector", com va dir el president de l'Associació de Promotors i Constructors de Barcelona (APCE), Lluís Marsà.

Segons el seu punt de vista, les entitats financeres "estan venent per sota del preu de cost" perquè "apliquen criteris financers i no industrials". És a dir, es volen treure de sobre els pisos, que no són el seu negoci principal i els molesten als seus balanços. "Venem al preu que és atractiu per als clients, adaptem l'oferta al que ens demana el mercat. Seria irresponsable no fer-ho", explica el director del negoci immobiliari de Banc Sabadell, Javier García del Río.

El missatge dels bancs als clients que s'acosten al Meeting Point és clar: "Aprofiteu-ho, que ara és el moment per comprar". La pujada de l'IVA i la fi de la desgravació per al primer habitatge, que entraran en vigor l'1 de gener, és l'arma dels venedors per convèncer els clients que ara sí que és l'hora de les compres, especialment tenint en compte les rebaixes de fins al 60% -sobre el màxim del 2007- que ofereixen. Però tant constructors com banquers comparteixen una cosa: el neguit pel futur dels preus. "Les previsions apunten a una rebaixa per al 2013", reconeixia García del Río.

Per això mateix els experts consideren massa optimista l'afirmació que és el millor moment per comprar. El responsable de l'àrea residencial de la consultora immobiliària Aguirre Newman, Pelayo Barroso, considera que només ho és per als que es plantegen la compra del seu primer habitatge, i si "encaixa perfectament, és per a molts anys i no és amb finalitats especulatives" . A més, cal "tenir estabilitat laboral". És a dir, és moment de pensar-s'ho molt.

Menys estands i poc trànsit

Les 265 empreses que tenen estand al Meeting Point d'aquest any -les mateixes, en nombre, que l'any passat- s'han ajustat el cinturó. "Hi ha hagut un procés de concentració i en molts estands hi ha més d'una empresa", va explicar Lacalle, que va qualificar de "miracle" que en els temps que corren es pugui organitzar un saló d'aquest tipus i va destacar que és l'únic de l'Estat que no ha hagut de tancar.

Els bancs comparteixen els 20.000 metres quadrats de pavelló que ocupa la fira amb immobiliàries i constructores com la Llave de Oro, Núñez y Navarro i Fotocasa, però també amb les administracions públiques, que busquen compradors per als seus edificis. A l'acte d'inauguració hi van ser la ministra de Foment, Ana Pastor, i el conseller de Territori de la Generalitat, Lluís Recoder. Pastor va definir les línies mestres de la política d'habitatge que prepara l'executiu, que passen per fomentar el lloguer i la rehabilitació de pisos.

Constructors i bancs també coincideixen a distingir el gra de la palla en el mercat. Afirmen que la demanda està agafant força en algunes zones, tot i que es manté molt dèbil en unes altres. "El mercat és molt heterogeni", va dir García del Río. Lacalle coincideix a destacar que a les grans ciutats la venda és més forta i això contindrà els preus, que segons ell "han tocat fons". El principal llast segueix sent la segona residència i els habitatges a la costa. N'hi ha molts i no tenen la mateixa sortida. Tot i així, García del Río va destacar que estan trobant compradors per a alguns "mites dels productes problemàtics", com Marina d'Or, que el Sabadell arrossega per l'adquisició de la CAM. "Hem hagut de comercialitzar-los a preus molt rebaixats, però hem venut el 100% del que teníem previst per a l'exercici", afirma.

Vendre pisos en rus

La debilitat de la demanda local ha abocat els venedors a l'exterior. Ahir els cartells en rus eren protagonistes de la fira, que compta des de fa uns anys amb un annex anomenat Russian Meeting Point. Un d'aquests cartells en alfabet ciríl·lic era el d'Augé Group, una empresa andorrana que busca inversors per al seu projecte. "De moment hem fet un parell de contactes, però la cosa està tranquil·la", va admetre una portaveu de la companyia.

Lacalle va destacar que aquesta edició és la de la tornada dels inversors internacionals, "amb 16 fons de pensions que és la primera vegada que vénen en 5 anys". I tot i que García del Río va afirmar que en els últims mesos han crescut les operacions mitjanes -d'entre 10 i 20 milions d'euros-, també va admetre que per atraure estrangers cal que l'activitat interna estigui en un punt "satisfactori". CatalunyaCaixa, per la seva banda, ha creat un canal propi de venda per a russos.

stats