Ara Premium 12/02/2014

El petroli amenaça la costa de les Illes, València i Catalunya

Consens polític i social a les Illes contra el projecte de Cairn Energy

David Ventura
3 min

Eivissa.La indignació contra les prospeccions petrolíferes previstes al golf de València ha anat creixent a les Illes, on hi ha consens social i polític contra aquest projecte que defensa el govern espanyol. El Govern Balear, consells insulars, ajuntaments, grups ecologistes i 30.000 ciutadans a títol personal han presentat al·legacions contra l'estudi d'impacte ambiental de la petroliera Cairn Energy. El ministre Miguel Arias Cañete ha assegurat que l'estudi tècnic serà "net i imparcial".

De quines prospeccions petrolíferes estem parlant?

La companyia escocesa Cairn Energy té autorització per buscar hidrocarburs al subsòl marí de dues grans àrees pròximes a la costa de Catalunya i les Balears. Una s'ubica davant la Costa Brava i inclou una àrea d'11.500 quilòmetres quadrats, amb el punt més occidental a 31 quilòmetres del cap de Creus. L'altre projecte autoritzat és al golf de València, entre la costa de Gandia i d'Eivissa, i té una extensió de 2.240 quilòmetres quadrats. L'empresa Spectrum Geo Limited vol realitzar una prospecció sísmica per tota la costa est de les Balears per saber si existeixen hidrocarburs en aquesta àrea.

Quan es van autoritzar les prospeccions?

El permís a Cairn Energy per buscar petroli al golf de València es va concedir el 23 de desembre del 2010, sent president José Luis Rodríguez Zapatero i ministre d'Indústria Miguel Sebastián. Les prospeccions a la Costa Brava es van publicar al BOE el 17 de gener del 2013, ja durant el govern de Rajoy i amb la firma del ministre José Manuel Soria.

Quines són les fases de l'explotació petrolífera?

En primer lloc, s'han de realitzar uns sondejos sísmics amb els quals, mitjançant unes ones sonores, es fa una radiografia del subsòl marí. Els projectes ja s'han presentat al ministeri de Medi Ambient i esperen l'avaluació d'impacte ambiental. Si l'avaluació és positiva, al golf de València els sondejos sísmics començarien al mes d'octubre. Després s'haurien d'estudiar i si s'arriba a la conclusió que, efectivament, existeix petroli o gas, la primera perforació es podria efectuar l'any 2015.

Tenen conseqüències els sondejos sísmics?

Els sondejos es realitzen amb canons d'aire comprimit que disparen bombolles d'aire a alta pressió que penetren fins a 7.000 metres de profunditat. Les ones sísmiques tenen un nivell sonor d'entre 249 i 265 decibels -el llindar del dolor és als 10 decibels-. Les explosions es realitzen de manera contínua durant les 24 hores del dia, durant quatre mesos. Els biòlegs alerten que les ones afectaran de manera molt dolorosa els cetacis -dofí mular, rorcual-, els quals, a més de patir un intens dolor físic també poden desorientar-se. La zona del golf de València és un corredor dels cetacis que es desplacen de l'estret de Gibraltar fins al golf de Ligúria. Els sondejos també perjudicaran els bancs de pesca.

Hi ha perills al marge d'una possible marea negra?

L'ús de substàncies químiques per lubricar els pous, el moviment del llots marins i les petites i inevitables fuites poden tenir unes conseqüències traumàtiques no només per a la fauna marina sinó també sobre els bancs de posidònia. Aquestes algues són les responsables que les platges d'Eivissa i Formentera tinguin una claredat i unes aigües turqueses que s'han convertit en el seu principal atractiu turístic.

És complicada l'explotació petrolífera a la zona?

La perforació s'hauria de fer a una profunditat d'entre 1.000 i 1.400 metres, cosa que comporta un repte tecnològic important: com més profunditat hi ha més pressió de l'aigua. Tampoc hi ha visibilitat i a partir de 300 metres només es pot treballar amb robots. La boca de perforació del pou està a una temperatura de només 3 graus, mentre que el petroli s'extreu a una temperatura molt alta, cosa que comporta un xoc tèrmic molt potent. Explotar petroli així és car i perillós.

Quina repercussió econòmica tindrà l'explotació?

Espanya importa el 99,8% del petroli que consumeix i aquesta realitat difícilment la canviaran unes bosses de petroli que poden tenir una vida útil de 10 o 15 anys. A més, el preu del combustible no baixarà perquè es tracta de preus taxats pel mercat internacional. Una plataforma tampoc genera feina perquè els operaris són contractats a l'estranger per l'empresa explotadora. El risc d'un accident i la seva repercussió sobre el sector turístic, en canvi, pot ser demolidor.

stats