Abriguem-nos bé: matí gèlid a tot arreu, però avui les màximes començaran a remuntar
El vent anirà clarament a la baixa i la calma dominarà, a l’espera de possibles canvis el cap de setmana
BarcelonaLa irrupció d’aire fred d’origen polar ha arribat aquestes últimes hores al seu punt àlgid, amb ambient hivernal. Ahir les màximes van tocar fons, i aquest matí ens llevem amb ambient gèlid a tot arreu i moltes glaçades, també en alguns trams costaners. En cotes altes del Pirineu hi trobem a primera hora alguns valors de -10 °C. Cal abrigar-se molt bé per sortir al carrer, i el vent encara ha bufat amb força aquesta matinada al nord del país, després que ahir se superessin els 100 km/h en cims del Pirineu amb torb i en punts de l’Empordà, destacant els 145 km/h registrats a Portbou (Alt Empordà). Un vent que avui anirà clarament a la baixa, amb temperatures màximes que es començaran a recuperar, i els pròxims dies el termòmetre es normalitzarà. Dominaran el sol i la calma en general. No obstant això, diumenge podria arribar un nou canvi de temps, amb més fred, nova nevada al Pirineu i xàfecs irregulars.
Dijous: molt fred matinal
Ens llevem amb fred de ple hivern i glaçades força generals, després d'una nit que ha estat gèlida en conjunt. Moltes mínimes s'han mogut entre els -1 i -5 ºC a l'interior, al prelitoral de la meitat nord, a les valls Pirinenques i en altres zones de muntanya. Fins i tot alguns trams costaners han baixat dels 0 ºC, destacant el -1 ºC de Cunit, a Baix Penedès. I a la cota 2.500 m del Pirineu hi trobem valors de -10 ºC. Tan sols hi ha hagut mínimes positives en punts del litoral i prelitoral, al sud i en zones afectades encara pel vent. En definitiva, cal abrigar-se molt bé a primera hora. En canvi, les màximes ja pujaran una mica més, i l’ascens més acusat serà al Pirineu, sobretot per la presència del sol i perquè la massa d’aire més freda en altura anirà marxant. Moltes màximes de 10 a 15 °C, més altes al sud i més baixes en àrees de muntanya.
Tot plegat amb sol en general, tot i que al llarg del dia aniran arribant bandes de núvols alts i prims que poden enteranyinar una mica el cel a la tarda. També hi haurà intervals de núvols a la cara nord del Pirineu, on a última no es descarta algun ruixat feble i aïllat, amb una cota de neu que pujarà i es mourà entre els 1.200 i 1.400 m. El vent de mestral i tramuntana es mantindrà a l’Empordà, als cims del Pirineu i al sud. Bufarà fort fins al matí, però anirà perdent intensitat i extensió al llarg del dia.
El pròxim canvi de temps podria arribar el cap de setmana
Divendres i dissabte seran dies tranquils i aprofitables, amb un vent que ja no serà notícia i temperatures que aniran remuntant i normalitzant-se. Tan sols divendres poden caure algunes precipitacions febles a la cara nord del Pirineu, però amb la cota de neu ben alta, a uns 1.700 m.
Però diumenge ens creuarà un nou front actiu que tornarà a provocar canvis destacats. Tornarà a nevar amb ganes a tot el Pirineu, i la cota de neu baixarà, però aquesta vegada segurament quedarà per sobre dels 1.000 m. Les temperatures també baixaran, mentre que podrien caure xàfecs en diverses comarques, sobretot de Barcelona i Girona. Una situació encara incerta que s’haurà d’anar concretant.