Anem preparant els abrics: aquesta setmana tindrem el primer tast de l'hivern
Els termòmetres aniran baixant cada dia més, i aquest dilluns cauran alguns xàfecs locals i bufarà el vent del nord
BarcelonaDesprés de l'estiuet dels últims dies, el temps canviarà radicalment aquesta setmana. Som a les portes de l'arribada d'una irrupció d'aire fred d'origen àrtic que provocarà una contundent baixada de les temperatures. De fet, el mercuri anirà baixant cada dia més, i serà a mitjans i finals de setmana quan tindrem l'ambient més fred. Anem preparant els abrics perquè arribarà el primer tast contundent de l'hivern abans d'hora. S'esperen valors clarament per sota de la mitjana, amb entre 5 i 10 graus menys del que tocaria en aquesta època de l'any a partir de dijous. De fet, gran part d'Europa estarà sota aquesta irrupció àrtica. Aquest dilluns ja ens llevem amb més fred i cal abrigar-se més a primera hora. Avui reapareixeran alguns ruixats de tarda irregulars al nord-est i cauran algunes precipitacions a la cara nord del Pirineu, amb vent de mestral i tramuntana que s'accentuarà als extrems. I dijous un front portarà més xàfecs, amb una cota de neu que es desplomarà per sota dels 1.000 m.
Dilluns: vents als extrems i xàfecs al nord-est
Avui entrarà el vent de tramuntana i mestral a l'Empordà, cims del Pirineu i terres de l'Ebre, amb algunes ratxes moderades. La tramuntana farà alterar la situació marítima al nord del cap de Begur i el seu rebuf generarà nuvolades a la costa central, on no es descarta algun ruixat cap al vespre. Al vessant nord del Pirineu es mantindrà el cel cobert i els ruixats aniran a més, sobretot a la tarda, amb una cota de neu que baixarà dels 1.900 m fins als 1.600 m al final del dia. Seran precipitacions febles i disperses. A la resta del país dominarà el sol, però a la tarda cauran alguns xàfecs irregulars al nord-est, que afectaran especialment punts del Pirineu i Prepirineu oriental, on no es descarta alguna tronada.
Les temperatures han baixat clarament durant la matinada, i ens llevem amb ambient marcadament més fred. Hi ha molts valors matinals de 3 a 9 ºC a l'interior, al voltant dels 10 ºC a la costa i algunes glaçades febles al Pirineu. Les màximes es mantindran sense grans canvis, tot i que començaran a baixar al Pirineu i al nord-est, amb màximes que no passaran dels 12 °C a les valls pirinenques. A l'interior arribaran als 17 °C, i es mouran al voltant dels 19 °C i 20 °C a la costa.
Ambient d’hivern a partir de mitja setmana
Els primers dies de la setmana gaudirem de sol i de força tranquil·litat. No obstant això, el mestral i la tramuntana es reforçaran dimarts, amb mar força alterada al nord de la Costa Brava. A partir de dimecres els termòmetres baixaran de forma més clara l'ambient del segon tram de la setmana serà d’hivern, amb valors per sota de la mitjana. De cara a dijous els models indiquen la reactivació de l'aire polar àrtic (amb temperatures a 5.500 m al voltant dels -30 °C damunt de la nostra vertical).
Aquesta massa tan freda, al contactar amb l'aire de damunt del Mediterrani (molt càlid, en contraposició a l'aire polar), generarà bandes de núvols actius, que deixaran xàfecs, tronades (amb neu granulada o calabruix) i nevades a cota baixa. De fet, si es compleixen les previsions, veuríem neu a cotes properes als 800 m dijous al Pirineu i al nord-est, localment per sota. No seria un gran temporal, però podríem veure neu on normalment no apareix al novembre. El cap de setmana sembla que no hi haurà precipitacions fora de la cara nord del Pirineu, on la neu ja podria caure a totes les cotes. Per divendres, les mínimes quedarien uns 8 graus per sota de les actuals al Pirineu, amb glaçades intenses a l'alta muntanya (a les valls baixaran fins als -7 °C). Haurem d'anar fent el canvi d'armari i preparar els abrics.