La méteo

Calor cada cop menys extrema, a l’espera de la refrescada

Les temperatures es mantindran altes per a l’època encara uns dies més, amb fortes tempestes de tarda

03/07/2025
3 min

Ahir es van tornar a superar els 40 ºC a les zones més tòrrides de l’interior sud del país; destaquen els més de 42 ºC de Vinebre (Ribera d’Ebre). També es van repetir les fortes tempestes de tarda en algunes comarques interiors i del nord del país, amb una marcada refrescada allà on va ploure (trobareu totes les dades de la calor i la pluja d'ahir al final d'aquesta informació). I aquest dijous repetirem jugada, amb sol al matí i noves tronades intenses de tarda a l’interior. Les temperatures baixaran una mica, excepte a la costa, però la calor encara es mantindrà intensa i pesada. A mesura que avancin els dies anirem deixant enrere els valors més extrems, i entre el cap de setmana i l’inici de la setmana vinent la refrescada serà marcada i general. Ja queda menys perquè puguem respirar millor.

Mapa de previsió per a aquest dijous al matí.

Dijous: calor i tempestes

La nit ha tornat a ser tropical en molts punts, sobretot a prop del mar, on s'ha repetit alguna mínima tòrrida per sobre dels 25 ºC, com ara a les ciutats de Barcelona, Tarragona i Roses. En canvi, l’ambient ha estat més fresc en zones interiors i del Pirineu on ahir va ploure. De dia tornarà a fer molta calor, però baixaran una mica les temperatures a l’interior. Moltes màximes es mouran entre els 32 ºC i els 38 ºC, i costarà més arribar als 40 ºC al sud del país, tot i que encara s'assoliran. Un canvi que no es notarà al litoral i al prelitoral, amb màximes de 29 a 33 ºC i xafogor marcada.

Mapa de previsió per a aquest dijous a la tarda.

Tot plegat amb sol al matí i noves nuvolades de tarda que deixaran més xàfecs i tempestes irregulars, principalment en punts del Pirineu, el Prepirineu, la Catalunya Central i algunes comarques de Ponent. Però també poden aparèixer ruixats en zones del prelitoral, de la costa sud, als Ports i a l’interior del País Valencià. Novament hi haurà alguns aiguats acompanyats de fortes ratxes de vent, calamarsa o pedra. El Meteocat té activada l’alerta per pluja intensa en moltes comarques. Des de la matinada bufa la tramuntana a l'Alt Empordà, i ho continuarà fent durant el matí només, però a la tarda el vent girarà del sud.

A l’espera de la refrescada

Divendres les temperatures patiran pocs canvis i es repetiran nits de maldormir. I dissabte baixaran una mica més, amb nous xàfecs de tarda al nord i a l'interior del país cada dia. Serà sobretot entre diumenge i l’inici de la setmana vinent quan la refrescada serà evident a tot arreu. La calor serà molt més suportable i respirable de dia, mentre que les nits es tornaran confortables. Un canvi que deixarà enrere d’una vegada per totes l’onada de calor. A més, els ruixats podrien guanyar terreny.

Balanç de la calor i les tempestes del dimecres

La calor es va mantenir molt intensa ahir dimecres, i es van tornar a superar els 40 ºC a l'interior de les Terres de l'Ebre i al Priorat. Un dia més, la temperatura màxima més alta es va registrar a Vinebre (Ribera d'Ebre), amb 42,6 ºC. I les tempestes de tarda no van ser tan extenses i intenses com les d'ahir, però van tornar a afectar diversos punts de l'interior i del nord del país. Es van acumular entre 1 i 10 l/m² en la majoria dels casos, però localment més, com ara a Espot (Pallars Sobirà), amb 17 l/m², o a Vilanova de Meià (Noguera), amb 15 l/m². Aquestes són les temperatures màximes més altes del dimecres:

  • 42,6 ºC: Vinebre
  • 41,5 ºC: Pantà de Riba-roja
  • 40,3 ºC: Benissanet i el Masroig
  • 40,3 ºC: Tortosa (Roquetes)
  • 40,2 ºC: Batea
  • 40,1 ºC: Torroja del Priorat
  • 40 ºC: Ascó
  • 39,8 ºC: Aldover i Alcarràs
  • 39,7 ºC: Pantà de Siurana
  • 39,4 ºC: Lleida (Aemet)
stats