Adeu a la T-10: el títol substitut serà més car i el mensual més econòmic

El bitllet de deu viatges, la T-Casual, costarà 11,35 euros, i la T-Usual, per a un mes, 40 euros

A partir de l'1 de gener desapareixeran la T-10 i la T-Mes. Els dos títols canvien de nom: el primer es passa a dir T-Casual i el segon T-Usual. També deixaran d'existir la T-50/30, la T-70/30 i la T-Trimestre, que en aquest cas no se substituiran. El nou títol de 10 viatges, la T-Casual, s'apuja respecte a la T-10 i costarà 11,35 euros (1 euro i 15 cèntims més que ara, un 11% més). També es modifica el seu ús perquè el títol de 10 viatges ja no serà compartit i es convertirà en unipersonal. Això vol dir que si un usuari acaba de fer servir una T-Casual, no es podrà tornar a utilitzar el mateix títol de manera immediata amb un altre passatger.  L'augment del preu de la T-Casual respecte a la T-10 s'aplica a totes les zones tarifàries. Des de la zona 1 fins a la 6, el nou títol de 10 viatges serà un 11% més car que ara.

Pel que fa al nou títol mensual, la T-Usual, manté les mateixes condicions que la T-Mes: dura 30 dies, permet fer un nombre il·limitat de viatges i és personal; en aquest cas, per comprar-lo, cada usuari ha de posar el seu DNI o un altre número d'identificació. El nou títol mensual, a diferència del de 10 viatges, serà més econòmic perquè s'abarateix respecte a la T-Mes. Tindrà un preu de 40 euros (fins ara costava 54 euros), que suposa una reducció d'un 25%. Com també es fa amb el títol de 10 viatges, el canvi del preu s'aplica a totes les zones tarifàries. Per tant, des de la zona 1 fins a la 6, el nou títol mensual serà prop d'un 25% més barat que ara. L a T-Casual i la T-Usual entraran en vigor l'1 de gener i la T-10, la T-Mes i els altres títols que ja s'hagin adquirit o que es comprin fins al 31 de desembre es podran fer servir fins al 29 de febrer.

La nova zona 1 rebutja el tribut metropolità

La Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que han presentat aquest migdia els nous títols, han coincidit a destacar que les noves tarifes beneficien els usuaris que més utilitzen el transport públic. Les tres administracions formen part de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que és l'organisme que fixa els preus. L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha parlat d'una "revolució tarifària". "Feia molt temps que ens deien que havíem d'afavorir el transport públic. Estem en un moment d'emergència climàtica i això ens obliga a actuar de forma urgent", ha argumentat Colau. De fet, les noves tarifes coincidiran amb la posada en marxa de la zona de baixes emissions (ZBE) de Barcelona: el veto als cotxes i les motos contaminants, que no podran circular per la ciutat a partir de l'1 de gener. Per a l'alcaldessa, els nous títols són un "punt d'inflexió" perquè el preu s'abarateix per als qui fan servir el transport públic habitualment i s'apuja "una mica" per als qui l'utilitzen ocasionalment.

Tot el que has de saber del veto als cotxes i les motos contaminants a Barcelona

La T-Usual, el nou "títol de referència"

"A partir d'ara el títol de referència és la T-Usual, i la T-10 passa a ser història", ha assegurat Colau. En la mateixa línia, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha valorat que les noves tarifes "fidelitzen l'usuari". Calvet també ha apuntat que es "simplifica" el nombre de títols. A partir de l'1 de gener, a part de la T-Casual i la T-Usual, es mantindrà la T-Jove (per a menors de 25 anys i un nombre il·limitat de viatges durant 90 dies), la T-16 (per a nens de 4 a 16 anys) i la T-Dia (un títol unipersonal que permet fer un nombre il·limitat de viatges durant un dia). La T-Jove també s'abarateix un 23% perquè costarà 80 euros (fins ara valia 105 euros) i la T-Dia s'encareix un 22%, passa de 8,60 euros a 10,50. Pel que fa al bitllet senzill, també s'apuja: en aquest cas un 9%, de 2,20 euros a 2,40.

Colau i Calvet han admès que les noves tarifes perjudiquen els visitants puntuals i els turistes, a qui han animat a utilitzar el bitllet senzill o la T-Dia. El bitllet senzill de l'aeroport també s'apujarà, perquè valdrà 5,15 euros (fins ara costava 4,60 euros). "Estem fent que la gent treballadora i els estudiants tinguin un preu més assequible", ha defensat l'alcaldessa de Barcelona. Colau i Calvet han dit que esperen que amb les noves tarifes augmenti el nombre d'usuaris del transport públic. A part de substituir i eliminar títols, hi haurà una novetat: la T-Grup, que serà l'única targeta multipersonal que quedarà i permetrà fer 70 viatges entre diferents usuaris durant 30 dies (tindrà un preu de 79,45 euros). També es mantenen els títols per a famílies monoparentals i nombroses, persones en situació d'atur, la T-Aire (per als dies de contaminació amb restricció de trànsit) i la T-Verda (per als que hagin desballestat un vehicle privat contaminant).

Comencen a renovar les màquines de validar per l'arribada de la T-Mobilitat

La T-Mobilitat, el 2021

El conseller de Territori ha reiterat que la T-Mobilitat, que suposarà que les màquines validadores estiguin adaptades a la tecnologia contactless i que es puguin aplicar tarifes en funció dels quilòmetres que l'usuari fa servir del transport públic, entrarà en servei l'1 de gener del 2021. Tot i això, Calvet ha avançat que el 2020 ja hi haurà "alguns passos importants". Pel que fa a les aportacions de les administracions al sistema de transport públic, la Generalitat, l'Ajuntament de Barcelona i l'AMB han tornat a reclamar a l'Estat que augmenti la seva inversió. El vicepresident de Mobilitat i Transport de l'AMB, Antoni Poveda, ha explicat que les tres administracions han hagut de fer una aportació superior al servei a l'espera de l'Estat. Calvet ha recordat que l'usuari paga prop de la meitat del cost de cada viatge.

El sobrecost de la T-Mobilitat pot créixer pels nous retards

La PTP aplaudeix les noves tarifes

L'associació Plataforma pel Transport Públic (PTP) ha celebrat el canvi en el sistema tarifari de l'àrea metropolitana. Segons assegura, "afavoreix clarament l'usuari freqüent davant l'ocasional" i promou l'ús "intensiu" d'aquest tipus de transport. En un comunicat, l'entitat en defensa de la mobilitat sostenible ha aplaudit el canvi presentat per l'ATM, ja que "segueix la línia" del que l'associació reclama des de fa temps i, considera, "acabarà amb la paradoxa que la ciutat subvencioni el transport públic dels visitants ocasionals".