Societat 08/06/2019

Comencen a renovar les màquines de validar per l'arribada de la T-Mobilitat

Els treballs en estacions de FGC i de Renfe fan pensar que la posada en marxa serà abans del 2021, després de diversos ajornaments

Elena Freixa
2 min
Comencen a renovar les màquines per a l'arribada de la T-Mobilitat

BarcelonaLa implantació de l’esperada T-Mobilitat, una transformació al transport públic que ha viscut diversos endarreriments, comença a prendre forma a ulls dels usuaris. Les màquines validadores adaptades a la futura tecnologia 'contactless' han començat a instal·lar-se a les primeres estacions. Segons ha pogut comprovar l’ARA, les estacions de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i de Renfe de plaça Catalunya i la de FGC de Provença ja tenen el primers terminals adaptats a la tecnologia que ha de permetre el pagament i accés al tren, però també al metro o a l’autobús només acostant la futura targeta de transport amb xip o bé simplement el telèfon mòbil.

Els treballs d’instal·lació de les màquines fan pensar que l'última data que va fer oficial el Govern per a la posada en marxa de la T-Mobilitat, el 2021, potser pugui acabar avançant-se. Val a dir que el calendari actual ajornava dos anys l’entrada en funcionament, que estava prevista per a aquest 2019, i amb el nou anunci a finals de l’any passat el departament de Territori i Sostenibilitat es donava dos anys més de marge per completar la transformació de tot el sistema de transport integrat.

Detall d'una de les màquines adaptades ja a la T-Mobilitat

L’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) ha responsabilitzat l’adjudicatària del projecte, SOC Mobilitat –formada per CaixaBank, Moventia, Indra i Fujitsu–, dels endarreriments fins al punt d’imposar-li una sanció de 650.000 euros derivada de set expedients oberts per diversos incompliments. Ara bé, la mateixa adjudicatària va ser prèviament indemnitzada amb 12 milions per part de la mateixa ATM per l’endarreriment del projecte. A aquesta suma s’hi han d’afegir 12 milions més en concepte de serveis i productes que s’han afegit al contracte inicial i que eleven el sobrecost del projecte de la T-Mobilitat a uns 24 milions d’euros.

Un model obsolet

El cert és que la implantació de la T-Mobilitat no només serà una posada al dia per als usuaris, sinó que comença a ser urgent per als equips de l’actual sistema de targeta magnètica, que estan quedant obsolets. Tal com va avançar l’ARA, fons de l’administració reconeixien a finals del 2018 que començaven a faltar recanvis per a les màquines de validar de TMB.

stats