INFRAESTRUCTURES

Adif fa més d’un any que demana nous horaris per als trens

La Generalitat es nega, de moment, a adaptar-los a les reduccions de velocitat obligades per seguretat

El 7 de febrer el president d’Adif, Gonzalo Ferre, va enviar una carta al secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font -el número dos del conseller Josep Rull-, en què li demanava que adaptés els horaris dels trens de Rodalies i Regionals “als temps reals de circulació”. L’ARA explicava en l’edició d’ahir que arran del tràgic accident de Santiago de Compostel·la del 2013 s’ha reduït molt la velocitat de circulació dels trens en els trams amb revolts tancats, però que a Catalunya els horaris continuen sent els mateixos que abans. El responsable de la infraestructura (Adif), però, recorda que aquesta carta de dijous passat no és el primer cop que demanen l’adaptació dels horaris, sinó que fa almenys un any i mig que en diferents reunions i trobades amb representants de la Generalitat els hi reclamen, sense resposta fins ara. Aquest diari ha demanat al departament de Territori i Sostenibilitat el motiu pel qual no han modificat els horaris, però ahir no van voler respondre. Renfe tampoc va voler fer cap declaració en aquest sentit. El conseller Josep Rull, en diferents declaracions públiques, sí que havia dit que no canviarien els horaris per les limitacions temporals de velocitat (LTV) -mentre estan reparant algun element de la via-, perquè seria com assumir que aquelles intervencions no s’acabaran fent mai. Com ahir explicàvem, a la R15 -Barcelona - Riba-roja d’Ebre- hi ha tres LTV per talussos en mal estat des de fa dos anys.

Adif assegura que estan intervenint en totes les limitacions temporals que hi ha a la xarxa a Catalunya, però que no les poden fer totes de cop. En les que encara no ho han fet, tenen un pla per fer-ho. Per exemple, a la R3 fins a Puigcerdà hi ha 10 LTV i estan treballant en totes perquè ben aviat es puguin retirar. Des d’Adif demanen que el més important per als usuaris és saber a quina hora arribaran al seu destí, i per això reclama que els tres responsables -Adif, Renfe i Generalitat- treballin plegats per donar un bon servei.

Rodalies és un “monstre”

Aquest caos que suposa que Adif sigui el responsable de les vies, Renfe dels trens i els treballadors, i la Generalitat dels horaris i les tarifes també el pateixen els treballadors. “Això és un monstre, un embolic de responsabilitats”, diuen maquinistes consultats, que ahir van rebre una comunicació de Renfe recordant que a la cabina no hi pot entrar ningú en resposta al reportatge de l’ARA publicat dimarts. Els maquinistes són els primers que reclamen que la Generalitat adapti els horaris a les limitacions de velocitat obligades per seguretat, tot i que algunes les consideren exagerades. Una altra queixa dels usuaris veterans és que el seu trajecte és més lent ara que fa 20 o 30 anys. La resposta és política, segons els maquinistes: “Per acontentar els alcaldes, els polítics fan que els trens parin a totes les estacions i que hi hagi més freqüències, i tot amb la mateixa infraestructura”.