Societat 06/07/2016

Alerta dels Mossos d'Esquadra: augmenten els segrestos virtuals l'últim any

Els delinqüents fan trucades aleatòries i busquen víctimes de la zona alta de Barcelona. Des del mes de gener s'han detectat 33 intents i una víctima que ha arribat a pagar, la primera a Catalunya

Arnau Garcia
3 min
Campanya dels Mossos per prevenir els segrestos virtuals

BarcelonaEl repunt en els intents de segrest virtual ha encès les alarmes dels Mossos d'Esquadra. La policia catalana ha documentat 33 intents des d'inici d'any fins ara, una xifra ja superior als 32 del 2015, però el que crida especialment l'atenció és que 15 casos hagin estat des del 25 de juny. A més, una persona ja ha pagat 1.200€ per culpa d'una trucada que li va fer creure que la seva filla estava segrestada, el primer cas d'estafa consumada a Catalunya.

Malgrat admetre que pot existir un gran nombre de casos dels quals no tenen coneixement, el cap de la Unitat Central de Segrestos i Extorsions dels Mossos, Enric Martínez afirma que la gran part de les trucades que simulen un segrest tenen el seu origen fora de l'estat, "amb algun imitador local". Després de l'onada de trucades del 2015, es van detenir diverses persones en una presó de Xile, cosa que va fer parar les trucades, però mesos després han repuntat.

Des de la policia atribueixen l'augment a la facilitat que tenen aquestes cèl·lules delictives per tornar a estar operatives. "Com que molts cops es queda en una simple temptativa, no estan gaire temps a la presó", explica Martínez, però admet que en el cas que sí es va consumar l'estafa es podria parlar de "coaccions i intimidacions". El cap de Segrestos dels Mossos avisa que aquests delictes sí que "comporten penes de presó importants". Però en qualsevol cas, el fet de ser un procés penal que hauria de tenir lloc en un altre país comporta uns terminis molt més llargs i complicats, segons explica l'agent.

Superar la fase de pànic, la clau

Els Mossos d'Esquadra consideren cabdal evitar la por durant la primera fase del segrest. En aquest moment, els segrestadors posen un tall de veu fals -sovint descarregat d'Internet- per fer creure a la víctima la veracitat de la trucada. Els agents recomanen donar el mínim d'informació possible, i en aquest sentit, és molt probable que la persona estafada cridi el nom del seu familiar en un moment de pànic. "Això dóna ales als segrestadors", adverteix Martínez.

Un dels patrons més habituals entre els falsos segrestadors és no demanar una quantitat concreta, sinó preguntar per la situació econòmica de la víctima i exigir xifres molt baixes per un segrest. D'altra banda, els Mossos recomanen deixar sempre una línia telefònica lliure per poder trucar a la persona que els estafadors asseguren tenir retinguda.

3 hores donant voltes per Barcelona

"Vam rebre una trucada a les 13h que ens va tenir donant voltes durant tres hores per Barcelona i ens va fer perdre 1.200€". Així ho resumeix la víctima que va arribar a pagar, que no ha volgut fer públic el seu nom. Revela que una persona li va demanar 10.000€ per poder recuperar a la seva filla, a qui asseguraven tenir segrestada, després de passar-li un tall de veu amb crits i plors. Tal com expliquen els Mossos, els segrestadors es van conformar amb 1.200€, el màxim que podien recol·lectar en aquell moment, gairebé deu cops menys del que li demanaven d'entada.

Admet que la histèria i el pànic li van fer fer coses que no hauria fet mai si s'ho hagués pogut pensar dues vegades: "Entres en un túnel, i en l'únic que penses és en recuperar a la teva filla", explica. La persona estafada detalla que els van fer moure's, a ella i al seu company, entre varis punts de la ciutat de Barcelona, i que els van fer seguir els patrons que la policia detalla. Els van forçar a mantenir les dues línies telefòniques ocupades, per evitar que es posessin en contacte amb la seva filla.

Tal com explica Martínez, l'altre objectiu de mantenir a la víctima ocupada és poder tenir temps per retirar els diners que fan transferir a les persones estafades des d'un locutori. "Minuts després d'haver pagat, quan ens havíem de trobar pel retorn de la nostra filla, van penjar sense donar cap tipus d'explicació", narren des de la família afectada. En aquell moment, amb les línies telefòniques ja lliures i més tranquils se'ls va acudir trucar a la seva filla, que els va confirmar que "estava bé, a la platja amb una amiga", tal com tenia previst.

stats