Societat 02/04/2016

De Borrell a Pastor: 23 anys de falses promeses

El desdoblament de la N-II a les comarques gironines avança amb una lentitud exasperant

Josep Pastells
3 min
Accident a l'N-II

GironaQuan Josep Borrell, llavors ministre de Foment, va anunciar el desembre del 1993 la licitació dels primers trams del desdoblament de la N-II entre Tordera i Girona, ni el més pessimista dels usuaris s’hauria pogut imaginar que les obres avançarien amb una lentitud tan exasperant. Gairebé 23 anys després de l’anunci de Borrell hi ha hagut tantes aturades i entrebancs que només s’han desdoblat dos trams -entre Caldes de Malavella i Fornells de la Selva i entre Sils i Caldes- i la majoria de les obres programades estan encallades o avancen amb més lentitud de la prevista.

El principal problema, però, és que a les comarques gironines la N-II suporta un trànsit de 20.000 vehicles diaris i als trams que encara no s’han desdoblat sovint hi ha problemes de sinistralitat. Fa quatre anys, quan un xoc frontal entre una furgoneta i un camió va provocar cinc morts a la circumval·lació de la carretera al seu pas per Figueres, l’aleshores alcalde, Santi Vila, va qualificar aquell tram com a “corredor de la mort”. Ahir, després de l’accident amb set víctimes mortals a Pont de Molins, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, va afirmar que la N-II és “el paradigma de la desinversió de l’Estat a Catalunya”. En la mateixa línia, el president de la Generalitat, Carles Puigdemont, va dir que “aquesta carretera internacional, d’alta densitat, és maleïda”. “Probablement és la més freqüentada entre l’estat espanyol i França i continua sense estar desdoblada, malgrat que aquest sigui el clam unànime del territori”, va afegir.

Fallides, retallades i accidents

Anys després de Borrell, el ministre Francisco Álvarez-Cascos anunciava que la via estaria desdoblada abans de finals del 2007. El primer tram -entre Caldes i Fornells-, però, no s’iniciaria fins al 2004: es va trigar gairebé quatre anys a desdoblar 8km. El segon tram -entre Sils i Caldes- és un altre bon exemple de la parsimònia de l’administració estatal: els 6,6km van entrar en servei amb un retard de cinc anys. La fallida de l’empresa que va iniciar les obres, les retallades pressupostàries, els robatoris de material i les intenses pluges a la zona figuren entre les raons adduïdes per justificar un retard que, a més de deixar empantanegat aquell tram, el va convertir en un focus d’accidents, alguns mortals.

Malgrat això, la ministra Ana Pastor insisteix que les obres són “prioritàries”. Segons ella, Foment “compleix” i vol convertir la N-II “en una via d’alta capacitat”. De moment, des de fa un any i escaig, els camions de quatre eixos o més ja no estan obligats a circular per l’autopista AP-7 al sud de Girona i poden tornar a fer-ho per la N-II, entre Fornells i Maçanet de la Selva.

En la inauguració del tram Sils-Caldes, Pastor va anunciar que el gener del 2015 es reprendrien les obres del tram Medinyà-Orriols, aturat des del 2010, però les obres encara no han començat. El fet que els pressupostos generals de l’Estat per al 2016 incloguin partides per a tots els trams del nord de la N-II pendents de desdoblar -el de la Junquera fins a Pont de Molins, el de Pont de Molins fins a la variant de Figueres, el de la variant de Figueres fins a Bàscara i el de Bàscara fins a Orriols- permet animar els més optimistes, però els precedents conviden a la prudència: totes les promeses que va fer Ana Pastor el 2013 i el 2014 es van acabar incomplint.

stats