Societat 22/09/2016

Les bicicletes que no estimaven la Via Laietana

Pocs ciclistes al carrer central de la Via Laietana, on algunes motos han aconseguit colar-se tot i les restriccions

Selena Soro
3 min
El carrer central és avui exclusiu per a bicicletes, però no està senyalitzat i pocs el fan servir

BarcelonaPoques bicicletes al carrer central de la Via Laietana, habilitat aquest dijous com a exclusiu per a ciclistes amb motiu del Dia Sense Cotxes. En el marc de la Setmana de la Mobilitat, el trànsit de pujada d'aquesta via ha quedat tallat des de les 8 del matí, a excepció de busos i taxis. De baixada s'ha eliminat el carril esquerre de la via. En total són 56 els carrers que avui patiran afectacions pel Dia Sense Cotxes. A part de la Via Laietana l'altre carrer gran afectat pel Dia Sense Cotxes ha estat el carrer Gran de Gràcia, tallat a partir de les onze per al trànsit convencional.

A la Via Laietana, a l'alçada de la plaça d'Antonio López, un turista amb samarreta de la Universitat d'Illinois fa ziga-zagues a la vorera mentre fa sonar el timbre de la seva bicicleta per avisar els vianants, totalment aliè que al mig de la calçada té un carril ben ample per a ell sol. Un guàrdia urbà li crida l'atenció, però el jove du auriculars i segueix el seu camí, fent sonar el timbre ara i adés per obrir-se pas entre els que van a peu.

A la cantonada del Carrer de Manresa, un informador de l'Ajuntament explica que de moment el dia transcorre amb tranquil·litat, i que només els conductors que no estaven assabentats de les novetats s'enfaden quan els diu que no poden fer servir el carril de pujada. "No, no hi puc fer res, és només per a taxis i busos", detalla. Uns metres més amunt, a l'alçada del carrer de la Princesa, dues joves pugen per la Via Laietana amb la moto. No saben com s'ho han fet però ho han aconseguit. Es miren i comenten alguna cosa. Un guàrdia urbà s'hi acosta, però sembla que s'ho repensa i finalment no els diu res. Les noies riuen nervioses i acceleren via amunt, conscients que s'han colat pels pèls.

Una moto es para a preguntar quin camí ha d'agafar

A l'alçada de l'Hotel H10, un altre turista baixa esperitat amb la seva bicicleta per la vorera reservada als vianants mentre la via central per a ciclistes segueix lliure. És evident que pocs s'han assabentat que tenen tot el carril central per a ells, però sembla que almenys per això últim no se'ls pot culpar: no hi ha cap senyal, ni a terra ni enlloc, que indiqui que el carril central és per a bicicletes. O se n'estava assabentat o descobrir-ho és gairebé impossible.

Si no preguntes, ningú et perseguirà

I ara sí, a l'alçada del Veritas un guàrdia urbà fa desviar-se dos motoristes que havien aconseguit colar-se. Resignats, baixen de la moto i l'arrosseguen carrer amunt, com un vianant més, el rostre ocult dins del casc. Un d'ells aparca al carrer del Pare Gallifa. És diu David i té un parell de coses a dir sobre el Dia Sense Cotxes. "Em sembla molt bé la iniciativa, però hauríem d'estar més preparats. Si tens dues o tres feines, com en el meu cas, necessites moure't de pressa per la ciutat. Les motos contaminem poc. Em sembla molt bé que es faci el Dia Sense Cotxes per conscienciar, però no és suficient. A les motos ens ho haurien de posar una mica més fàcil", argumenta. Finalment, reflexiona: "I per què hi ha carril de baixada i carril per a taxis i busos? Si és Dia Sense Cotxes hauria de ser Dia Sense Cotxes per a tothom".

Uns metres més enllà, la Rosa, que espera l'autobús, celebra la iniciativa. S'acosta un dit a la orella i diu: "Ho sents? Hi ha menys soroll. Això és el que m'agrada". Somriu i allarga el braç per aturar l'autobús que puja cap a plaça Urquinaona. Uns metres més enllà un motorista puja per la vorera. A l'alçada de Sant Pere més Alt dues bicis baixen pel carril de la dreta, seguint tota l'estela de cotxes. Tampoc saben que el carril central està reservat per a ells, i una moto ha aprofitat per fer-lo servir i pujar a tota velocitat.

Ningú li diu res, i descobrim quin és el secret per saltar-se les restriccions del Dia Sense Cotxes, que més d'un ja ha descobert: si no et pares a preguntar i tires pel dret és poc probable que ningú vingui a perseguir-te. I, de nou, una altra bici per la vorera i un cotxe que ha aconseguit colar-se al carril de pujada. Finalment arribem a plaça Urquinaona i reapareix l'habitual brogit dels cotxes, que demà tornarà de nou a la Via Laietana.

stats