15/04/2015

La MAT de Collserola és una “necessitat” des de l’apagada del 2007

2 min
El projecte de la MAT que ha de travessar el Parc Natural de Collserola és una necessitat per als responsables de REE.

MadridFer arribar els 400 kV d’energia a la ciutat de Barcelona és una obsessió de Red Eléctrica de España (REE) des de la famosa apagada de llum del juny del 2007. Això significa que el projecte de la línia de molt alta tensió (MAT) que ha de travessar el Parc Natural de Collserola és considerada una necessitat pels responsables de REE, i tot i que no estigui inclosa en la planificació estatal del 2020, ho estarà segurament en la pròxima. Aquell incident ha tingut capficats els responsables de REE perquè els talls de llum no fossin tan greus si es tornés a repetir l’incident. Cal recordar que després de l’incendi de la subestació de Maragall aquell dia de juny del 2007, almenys les primeres 13 hores hi va haver fins a 400.000 barcelonins sense llum.

Per evitar-ho, d’una banda REE haurà posat en marxa entre el 2014 i el 2015 tres línies subterrànies de 220kV per sota la ciutat per mallar el sistema: fins a l’apagada només n’hi havia una i per això es va tardar tant a recuperar-se. I, de l’altra, la MAT de Collserola. En una trobada a Madrid amb periodistes de mitjans d’arreu de l’Estat organitzada per Red Eléctrica, el director de transport de l’empresa, Carlos Collantes, va deixar clar com de prioritària és aquesta línia: “A Barcelona no tenim prou connexions amb les línies de 400kV, mentre que a Madrid tenim dues anelles de 400kV que rodegen la ciutat. Per raons òbvies, a Barcelona no podem fer el mateix perquè té mar, però sí que podem acostar molt més les línies que estan més allunyades”.

Acostar-la a Barcelona

Ara mateix, els 400kV arriben a Viladecans, Begues, Rubí i Sentmenat, però l’objectiu de REE és acostar-los més a Barcelona, tot i que s’estan trobant amb oposició. Entre Sentmenat i Santa Coloma de Gramenet volen repotenciar una línia ja existent de 220 kV en una de 400kV, i construir una nova subestació. Aquest projecte està aturat perquè l’Estat el va aprovar sense estudi d’impacte ambiental, i ara la UE el reclama. “Nosaltres i l’Estat vam entendre que si aquesta línia ja es va construir als anys 70 per aguantar 400kV, encara que mai ha funcionat així, no calia fer un estudi, però la UE entén una altra cosa i ara ho estan discutint amb el govern espanyol. No tindríem cap inconvenient a fer un estudi d’impacte ambiental sobre una línia que ja existeix, seria molt fàcil de fer”, assegura Carlos Collantes. Si REE vol fer arribar la MAT a Santa Coloma de Gramenet és per després connectar-la amb la futura subestació de Sant Just Desvern a través del Parc Natural de Collserola.

stats