TRÀNSIT

Motos velles i sense manteniment: les raons dels fabricants

No creu que la poca formació dels conductors de 125 cc sigui rellevant en la sinistralitat

La sinistralitat de les motos s’ha reduït molt en l’última dècada però, de la mateixa manera que passa amb els cotxes, el 2015 hi ha hagut un repunt important. A l’Estat, el 2015, hi van morir 247 motoristes, quan el 2014 n’havien mort 187. De Catalunya encara no hi ha dades facilitades pel Servei Català de Trànsit, però a la ciutat de Barcelona ha passat el mateix: de 15 motoristes morts el 2014 a 17 el 2015.

Els motius de la sinistralitat són molt diversos, però la patronal de fabricants de motos (Anesdor) s’ha fixat en quatre: l’augment de la mobilitat general; l ’envelliment del parc mòbil de motos (més que de cotxes); el baix manteniment de la moto per part dels usuaris (un 26% no passen la ITV), i el baix manteniment de les infraestructures viàries per part de les administracions.

L’antiguitat mitjana de les motos actuals a l’Estat és de 14,7 anys

Respecte a l’antiguitat de les motos que circulen per les carreteres, Anesdor considera que és un problema que s’ha d’abordar seriosament. L’antiguitat mitjana de les motos actuals a l’Estat és de 14,7 anys, però el 69% del total tenen més de set anys “i en els últims set anys s’han millorat molt les motos pel que fa als sistemes de seguretat”, recorda Jose María Riaño, secretari general d’Anesdor. La patronal no dóna aquesta dada perquè sí, ja que l’edat mitjana de les motos implicades en accidents de trànsit aquest 2015 ha sigut de 12,5 anys, 1,7 anys més que el 2014. Una xifra molt preocupant.

Mantenir el B+3?

Anesdor, però, obvia en les seves conclusions un cinquè motiu que també explica la sinistralitat de les motos: la poca formació de molts dels motoristes, tal com va denunciar l’any passat la Guàrdia Urbana de Barcelona. La gran majoria de motos que circulen per les ciutats espanyoles són de 125 cc -en especial a Barcelona- i, des del 2004, aquestes es poden conduir amb el carnet de cotxe (B) i tres anys d’experiència -amb cotxes-, sense necessitat de cap formació específica per saber com es porta una moto. El 2014, en el 45% dels accidents de moto a la ciutat de Barcelona, el conductor tenia el carnet B, i aquest 2015 el percentatge ha pujat fins al 47%. “Ens preocupa l’accidentalitat del segment de les 125 cc, per descomptat, sobretot perquè són les que més accidents tenen. Però no creiem que sigui un segment que estigui sobrerepresentat. Per exemple, no perquè els cotxes blancs siguin els que més accidents tenen hem de veure com un problema el color blanc dels cotxes”, argumenta Riaño, que recorda que en dos de cada tres accidents amb una moto implicada la culpa és d’un cotxe que l’ha atropellat.

Simplificar el permís de conduir

Per aquest motiu Anesdor es nega a replantejar-se el B+3, com han demanat a la DGT el RACC i l’Ajuntament de Barcelona. De fet, la patronal demana “simplificar els permisos de conduir”. Què vol dir això? “Demanem canvis en el sistema de llicències de conduir, però no per reduir la formació, sinó al contrari, per millorar-la. És a dir, si tens un nivell de formació per a una cilindrada i accedeixes a una de superior, has de tenir una formació específica per a la nova cilindrada. Repetir la formació que ja tens no té sentit, com passa ara”.

José María Riaño, secretari general d’Anesdor, insisteix que “cal renovar el parc mòbil si volem millorar la seguretat i el medi ambient”. El medi ambient és el segon argument amb el qual Anesdor defensa que cal apostar més per la moto. Una moto emet la meitat de CO2 que un cotxe, i menys partícules nocives per a la salut (NOx, NO 2 i PM10). Per aquest motiu Anesdor reitera la petició de rebaixar la fiscalitat que pateixen les motos, en especial les noves, per potenciar-ne la compra i la renovació. L’any passat la patronal va fer la mateixa petició, però no se’n va sortir en la negociació amb les administracions.

Actualment una moto nova ha de pagar quatre tipus de taxes diferents, i Anesdor demana reformar-les totes: volen reduir la taxa de matriculació un 50%; demanen que se suprimeixi la taxa especial sobre determinats mitjans de transport; volen l’harmonització de la taxa de circulació amb els diferents vehicles i que pagui més qui més contamini, i finalment demanen que els elements de seguretat, com el casc, tinguin l’IVA superreduït. Anesdor no demana un pla PIVE a l’Estat per promocionar la venda de motos sinó una estratègia que s’allargui en el temps de manera sostinguda: “No volem un pegat d’un any sí i un altre no”.

El centre de Madrid sense cotxes?

L’Ajuntament de Madrid endurirà les restriccions al trànsit en episodis d’alta contaminació amb el nou protocol, que entra en vigor l’1 de febrer i que rebaixa els nivells de pol·lució a partir dels quals es limiten la velocitat, l’aparcament o l’accés dels cotxes al centre, que fins i tot es podria arribar a prohibir. La junta de govern de la ciutat ha aprovat aquest document, que substitueix el que va impulsar el PP el març del 2015, que va permetre que al novembre es limités la velocitat en els accessos i es prohibís l’aparcament dels no residents a l’ametlla central per primera vegada a la història. Amb la nova normativa s’obre la possibilitat de prohibir circular per l’ametlla central de la ciutat al 100% dels vehicles en cas que persisteixi l’escenari més restrictiu, el 4 (s’activa quan se superen els 400 micrograms de diòxid de nitrogen o amb tres dies d’avís previ), i que les previsions meteorològiques siguin dolentes.