Societat 18/05/2016

El Govern vol que el deute per l'addicional tercera de l'Estatut financïi el soterrament a Montcada

Foment es compromet amb l'alcaldessa a iniciar les obres al pas a nivell de Rodalies l'any 2017, i li presentarà un conveni a finals de maig: "Estem content i som optimistes", afirma Laura Campos

Albert Solé / Acn
3 min

BarcelonaLes obres per soterrar la R2 en el seu pas per Montcada i Reixac començaran el 2017, tal com es va comprometre el Ministeri de Foment amb l'Ajuntament, i així li ho han ratificat avui a Madrid a l'alcaldessa, Laura Campos.

Campos ha anat a la seu del ministeri amb una proposta de conveni consensuada amb la Generalitat per poder agilitar els tràmits burocràtics. Amb aquest text com a base, el govern central s'ha compromès a presentar a finals de maig un conveni per actualitzar el darrer projecte del 2012 concretar com l'Estat, la Generalitat i l'Ajuntament de la ciutat es repartiran els costos. La proposta de l'executiu català és que part del finançament de les obres que toqui a la Generalitat surti del deute de l'Estat amb la disposició addicional tercera de l'Estatut. "Ens van dir que ja ho han fet així en altres obres i l'Estat havia acceptat", ha dit Campos a l'ARA.

A la reunió al ministeri hi han assistit el secretari d'Estat d'Infraestructures, Transport i Habitatge, Manuel Niño, i Ricard Font i Xavier Flores, responsables d'Infraestructures del Govern català.

"La reunió ha anat bé, estem contents i satisfets", ha apuntat l'alcaldessa de Montcada, malgrat que Foment vol revisar el darrer projecte per abaratir-ne els costos. Per aquest motiu encara no està clar quin cost total tindran les obres.

El finançament, però, és el principal escull de les negociacions, en especial "les plusvàlues de l'aprofitament del sòl". Malgrat la intenció de fer el projecte més econòmic, el soterrament total de les vies al seu pas per Montcada està garantit: "Hem preguntat si farien com a Sant Feliu de Llobregat [on han reduït el projecte de soterrament], i ens han confirmat que no. Si hagués sigut així ens haguéssim aixecat de la taula".

Un projecte més auster a Sant Feliu

Una altra reivindicació històrica de soterrament de vies es dona a Sant Feliu de Llobregat. L'alcalde de la ciutat, Jordi San José, es va reunir el 17 maig a Madrid també amb el secretari Manuel Niño i representants d'Adif i la Generalitat. El Ministeri va proposar el soterrament en una longitud inferior en el projecte aprovat el 2010, segons fonts municipals, cosa que també suposaria una reducció en els costos de les obres.

El Ministeri es va comprometre a presentar a finals de maig, com pel soterrament de Montcada, una proposta tècnica. San José es va mostrar disposat a parlar de la modificació, però va avisar que "caldrà veure si la proposta resol els problemes de la ciutat i com es finançarà". L'alcalde va valorar positivament que Foment reconegués la necessitat de soterrar les vies "com a única opció possible", tal com es reclama des de fa dècades per part de veïns i institucions de Sant Feliu.

Suport no unànime del Parlament

Abans de la reunió, la mesa del Parlament ha acordat un text de Catalunya Sí que es Pot amb el vot a favor de tots els grups excepte el PP en el qual s’indica el soterrament de les vies de diferents línies de Rodalies de Renfe al seu pas pels nuclis urbans de municipis catalans. La desmarcada del PP fa que el Parlament no pugui pronunciar-se de manera unànime en referència a aquest tema.

La declaració de la mesa recull que el soterrament dels passos a nivell és una reivindicació “històrica” de diferents plataformes veïnals de Montcada, i també del consistori. Dues víctimes mortals en un mes han suposat arribar a la xifra de 166, i han fet revifar les demandes per soterrar les vies.

stats