BARCELONA

Pere Macias: “Han contractat els meus serveis professionals: no actuo com a polític”

Entrevista al director estratègic de la unió dels tramvies, exdiputat i exconseller d’Obres Públiques

Fa tres dies que Pere Macias (Olot, 1956) està en boca de tothom, però encara no havia parlat públicament. L’exdiputat de CiU al Congrés les dues últimes legislatures (2008-2015) i exconseller d’Obres Públiques (1997-2001), a més d’exalcalde d’Olot (1984-1996), s’incorporarà al mes de maig a la direcció estratègica de la polèmica unió dels dos tramvies per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona d’Ada Colau en la seva qualitat d’enginyer de camins, canals i ports, n’explica els motius a l’ARA.

Com està vivint la polèmica que ha provocat el seu fitxatge per l’Ajuntament d’Ada Colau?

S’ha de precisar que a mi m’han contractat uns serveis professionals. No entro a treballar a l’Ajuntament, sóc un professional liberal i qui sigui em pot pagar pels meus serveis en un projecte que sàpiga fer. Les polèmiques no són mai agradables, però s’ha de superar la polèmica i posar-se a treballar.

¿N’ha pogut parlar amb l’exalcalde Xavier Trias? Ell el va qualificar d’amic i crec que no li va fer gaire gràcia el seu fitxatge.

En vaig parlar amb ell i amb el Joaquim Forn abans de prendre la decisió, i després que es fes públic el fitxatge, evidentment.

¿Entén que els seus companys de partit facin servir el seu fitxatge per fer oposició?

El que passa és que s’ha de despolititzar aquest fet. Es tracta de la contractació d’uns serveis professionals. Jo ara no actuo com un polític. Jo ara em guanyo la vida treballant per a persones que creuen que els puc oferir un servei interessant.

¿I té la sensació que Ada Colau també pot utilitzar el seu fitxatge políticament per dir “Jo fitxo un convergent”?

Les persones amb qui he parlat de l’Ajuntament han valorat la meva experiència professional en aquest sentit. No puc pensar ni penso res més.

El fet que vostè sempre hagi estat a favor de la unió dels tramvies també hi ha influït, no?

Jo vaig ser un dels pares dels tramvies com a president de l’ATM en aquella època. Vam tirar endavant el primer pla director, que tenia la voluntat d’unir-los en el moment que l’Ajuntament de Barcelona volgués. Ara hi ha hagut un període en què, per raons òbvies, mentre el Xavier Trias ha sigut alcalde, jo no he parlat d’aquest tema per respecte institucional. Però tothom sabia perfectament que sempre he estat a favor d’aquest projecte i crec que serà positiu per a la ciutat.

¿Com a amic de Xavier Trias no va intentar explicar-li les bondats de l’enllaç, segons el seu punt de vista?

Jo he parlat sempre amb tothom, i ells sabien què en pensava jo. No he enganyat mai a ningú.

I per què no es va fer l’enllaç des d’un bon principi? ¿Per limitacions pressupostàries?

No. Perquè en aquell moment l’Ajuntament de Barcelona creia que el projecte no estava prou madur. Llavors van preferir fer primer el Trambaix, que era la reivindicació principal; després fer el Trambesòs, i, una vegada funcionés i la gent ho valorés, fer la unió. Entenc que també era una estratègia raonable.

¿La seva tasca quina serà exactament a partir del mes de maig?

La direcció estratègica. Junt amb la gent que ja té l’Ajuntament treballant-hi, marcar tota l’estratègia d’implantació, les negociacions amb totes les entitats i la coordinació de tota la gent.