Airbnb desferma una nova polèmica al món casteller

Crítiques al pacte publicitari dels Castellers de Barcelona

“Que els diners dels que ens volen fora no comprin la cultura popular”, piulava dissabte la regidora de la CUP a l’Ajuntament de Barcelona, María José Lecha. Acompanyava el seu missatge amb la imatge d’una samarreta dels Castellers de Barcelona que lluïa la publicitat del portal de lloguers turístics Airbnb. Arran d’aquest comentari, les xarxes socials van bullir.

Diades com les de la Mercè o el Concurs de Castells que tindrà lloc el cap de setmana a Tarragona són sempre excuses perfectes per repartir samarretes a tots aquells castellers i simpatitzants de les colles que hi col·laboren. És un fet habitual en el món casteller, com ho és veure membres d’una formació fent pinya per un dia amb una altra. Favors, simpaties o simple estratègia.

D’una manera o d’una altra, en les cites més assenyalades hi ha un gran volum de gent que s’acosta a una colla de forma puntual i que, probablement, no acabarà formant-ne part definitivament. Ara bé, un tema ha quedat clar a l’entorn de les torres humanes: la camisa és sagrada i dur-hi publicitat és causa d’expedient. De fet, la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya va aprovar en assemblea ordinària prohibir l’ús publicitari a tota la indumentària castellera, inclosos pantalons, faixa, camisa i, ara també, la funda dels cascos de la canalla. Les polèmiques més enceses dels últims anys han sigut en resposta a alguna violació de la norma, però feta la llei, feta la trampa.

La coordinadora i, per tant, l’assemblea de les més de 100 colles que la formen, va decidir excloure les samarretes d’aquesta limitació, i per això és molt habitual que les formacions busquin finançament amb pactes publicitaris. Els Castellers de Barcelona no podien esperar-se que una samarreta els portaria un maldecap tan gran, però la imatge d’Airbnb a Barcelona és criticada per alguns sectors, i el mateix Ajuntament ha multat el portal de lloguers turístics per oferir habitatges sense llicència.

Davant d’aquest panorama, el desembarcament d’Airbnb al món casteller no va ser ben rebut. L’empresa, per la seva banda, va explicar l’acord pel seu suport a la colla barcelonina “per eixamplar la seva base social, tant amb amfitrions de homesharing com amb viatgers que els visiten”. “Els Castellers de Barcelona i els amfitrions d’Airbnb treballaran plegats per reforçar la colla amb amfitrions i viatgers interessats per la cultura popular i per connectar amb els barris i la ciutat”, va afegir el portal turístic.

També en declaracions a l’ARA, el president dels Castellers de Barcelona, Rafa Caballero, es va mostrar sorprès per l’abast mediàtic de la samarreta. “En cap moment la intenció era que passés això”, va puntualitzar. A diferència de la visió d’Airbnb, apuntava que l’acord havia sigut puntual i desmentia que la col·laboració pogués anar més enllà: “Ni tan sols hem arribat a signar un contracte”, afegia. Caballero va lamentar el fet que la polèmica s’hagués polititzat i per això preferia no entrar en judicis de valor. Ara bé, sí que va dir que entenia que el perfil de l’empresa pogués generar aquesta polèmica. De fet, durant la jornada d’ahir ja no es van tornar a veure les samarretes a la plaça de Sant Jaume, que van ser intercanviades per altres en les quals només es podia llegir el lema de la colla: “Nascuts per fer pinya”.