Societat 09/05/2016

A la xarxa de Rodalies hi ha 126 limitacions de velocitat que fan que els horaris no es compleixin

Aquest dimecres hi ha una reunió tècnica entre Generalitat i Adif per conèixer totes aquestes limitacions al detall. El conseller Rull adverteix que no canviarà els horaris sense un calendari d'obres

Albert Solé
2 min
12 motius pels quals Renfe arriba tard

BarcelonaPer què els trens de Renfe –sobretot algunes línies– arriben quasi sempre tard? De raons n'hi ha moltes, però una de principal són les limitacions de velocitat imposades per Adif, de manera unilateral i sense informar el Govern, per raons de seguretat. La Generalitat ha explicat avui que d'aquestes limitacions n'hi ha 126 a tota la xarxa de Rodalies –que inclou les Regionals–, però que no sap encara com estan repartides a cada línia, i que en teoria ho sabran aquest dimecres, en una reunió tècnica amb Adif convocada expressament per tenir aquesta informació.

Segons va avançar l'ARA, Territori i Sostenibilitat va enviar una carta al president d'Adif, Gonzalo Ferre, per demanar aquesta reunió –en resposta a una carta prèvia de Ferre en què demanava canviar els horaris–, i per oferir-se a canviar els horaris, sempre que hi hagués un compromís d'inversions amb un calendari fixat per poder anunciar al costat de cada canvi d'horari. Aquest matí el conseller Josep Rull ho ha explicat en roda de premsa, on ha volgut deixar molt clar: "No permetrem que Adif vulgui cronificar els retards canviant els horaris sense comprometre's a les inversions necessàries per revertir-los". "La xarxa de Rodalies està mal mantinguda i fruit d'aquest mal manteniment hi ha limitacions de velocitat", afegeix el conseller.

L'ARA va explicar en un reportatge elaborat amb testimonis de maquinistes de Renfe que de limitacions de velocitat n'hi ha de dos tipus: limitacions temporals de velocitat (LTV) per culpa d'un accident o una incidència en la infraestructura, i que posen mentre duren les obres (però moltes es converteixen en permanents, com a la R15); i limitacions pels canvis significatius de velocitat (CSV). Els CSV suposen que en aquells revolts amb un canvi de velocitat mínim de 30 km/h els trens estan obligats a reduir la marxa quilòmetres abans del que ho feien fins llavors. Entre uns i altres, per exemple, la R16 Barcelona-Tortosa ja sap que perdrà 14 minuts sobre l'horari oficial.

"Els canvis significatius de velocitat també es poden arreglar amb obres", assegura el conseller, que per això reitera que "si la línia està mal mantinguda afecta la puntualitat, no entrarem en tecnicismes de LTV o CSV". La relació entre Territori i Adif continua sent tensa.

stats