Societat 05/02/2016

El Govern reclama a Foment el traspàs de les vies de Rodalies que ara té Adif

El conseller de Territori planteja a Ana Pastor un "canvi radical d'esquema", però evita parlar de "desconnexió ferroviària"

Dani Sánchez Ugart
3 min
El conseller de Territori, Josep Rull / D.S.U.

MadridEl conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha reclamat aquest divendres a la ministra de Foment, Ana Pastor, el traspàs de les línies de tren de Rodalies que actualment gestiona Adif, per tal de "canviar radicalment l'esquema" de funcionament del servei ferroviari. Rull, que es reunia per primer cop amb Pastor des que va assumir el càrrec, explicarà els detalls de la seva proposta el dia 22 de febrer al Parlament.

La petició ha estat rebuda amb fredor per la ministra en funcions, segons el conseller, que ha afirmat que la reunió ha sigut "cordial i amb molt bon to". Tot i així, en un canvi respecte al que feia el seu predecessor, Santi Vila, Rull ha decidit no comparèixer al costat de la ministra per valorar-la, i ha fet les declaracions als mitjans a l'exterior del ministeri. "Som un govern de transició nacional i la valoració la volem fer en un lloc on ens trobem més còmodes", ha assegurat.

Rull ha evitat valorar la petició com una "desconnexió ferroviària" de l'Estat i ha asseverat que respon a la "voluntat d'assumir responsabilitats" del Govern, que ja gestiona vies i trens dels Ferrocarrils de la Generalitat, amb índexs de satisfacció i de puntualitat més elevats que el servei de Renfe. El Govern encara no té decidit si, en el cas que aquesta petició se satisfés, Renfe deixaria d'operar el servei (és propietària dels trens, i el que reclama el Govern ara és la titularitat de les vies), però sí que ha assegurat que si es completés el traspàs de la xarxa hauria de venir acompanyat d'una dotació econòmica, que no ha precisat.

El conseller ha justificat la reclamació amb l'índex de puntualitat del servei, que se situa en un 94% per a les línies de Rodalies i en un 58% per a la mitja distància, lluny dels estàndards per aquests tipus de serveis, que haurien de situar-se, ha dit, al 99%. 8 de cada 10 incidències en la xarxa de Rodalies vénen per errors en la xarxa que depèn d'Adif, i no de Renfe, que opera el servei, per això reclama el canvi d'esquema. Les vies passarien a ser titularitat de l'empresa pública Ifercat, que depèn directament de la Generalitat.

La demanda de la Generalitat, però, és més un gest que marcarà les relacions futures amb el ministeri de Foment que no pas una reclamació factible. Amb el govern espanyol en funcions, els avenços en aspectes tan delicats com la cessió de competències seran nuls. Haurà de ser el següent executiu espanyol el que decideixi si fa passos en aquesta direcció. Però la reunió entre Rull i Pastor no s'ha centrat només en aquest punt. El conseller i la ministra han parlat també de les millores necessàries en el servei de Rodalies, i també de les obres pendents en infraestructures.

Totes dues parts s'han emplaçat a una reunió per dimarts per tractar les actuacions que s'han fet a Rodalies, i on també hi ha una discrepància: Foment assegura que durant la legislatura ha invertit 240 milions en millores al servei, mentre que el Govern afirma que només s'ha complert un 2% del pla de xoc compromès el 2013 de 306 milions.

Les altres carpetes obertes en matèria d'infraestructures, com els accessos viaris al port, el desviament de camions de la N-340 o el desdoblament de la línia R3 també han estat sobre la taula.

stats