Salvador Rueda: “El cotxe no pot continuar sent el rei de la ciutat”

director de l’agència d’ecologia urbana de barcelona

És el pare del model de superilles. Hi treballa des del 1987 i reconeix que quan va veure la paraula superilla escrita a terra al Poblenou no va poder contenir les llàgrimes. Un any després d’aquella fita està satisfet amb el resultat i convençut que Barcelona ha d’avançar cap aquí per una qüestió de salut pública i de conquesta dels carrers a mans dels veïns.

S’esperava la polèmica?

Sí, sabíem que serien dos anys difícils, però estic més content que mai que el model, per fi, avanci. També hi va haver polèmica a Gràcia fa 15 anys i ara els veïns estan encantats amb les superilles. Potser ens ha faltat una bona campanya de comunicació, però al Poblenou teníem un espai on no hi havia vida al carrer i ara n’hi comença a haver. Això és genial.

¿Es va escollir el millor lloc per començar?

I tant! Vam escollir aquesta zona del Poblenou perquè amb la implantació de la superilla no augmenta el volum de trànsit als carrers del perímetre i, a més, perquè és un lloc en procés de transformació, el 22@, i a l’hora de crear espai públic de qualitat la superilla és clau. Si la prova l’haguéssim fet a l’Eixample, potser el projecte ja no existiria, perquè encara s’hi està desplegant la xarxa ortogonal de busos, els carrils bici...Tot és un trencaclosques.

¿L’expansió avançarà tot i la polèmica?

La ciutat no es fa d’un dia per l’altre, els canvis necessiten temps. Ara el cotxe és el rei i això no pot continuar sent així. Què volen, que continuem morint pels alts índexs de contaminació? La idea de superilla és la més important que projecta ara Barcelona al món. Tothom n’està pendent. Ara mateix, doncs, tenim damunt la taula el gran projecte de transformació de la ciutat, que ens ha de servir per guanyar grans proporcions de verd a Barcelona. És una qüestió de salut.

Més continguts de