TURISME

Tan alt com un edifici de 20 pisos: arriba el creuer més gran del món

Barcelona rep la nau entre crítiques per “l’alta contaminació”

Més de 362 metres d’eslora, 66 de mànega, 72 metres d’altura -l’equivalent a un edifici de 20 pisos des de la línia de flotació-, un pes brut de 227.000 tones i una capacitat per a gairebé 9.000 persones, 6.410 de les quals poden ser passatgers, i 2.100, membres de la tripulació. Són les xifres del que és actualment el creuer més gran del món, el Harmony of the seas. La companyia naviliera Royal Caribbean ha escollit Barcelona com a port base dels creuers pel Mediterrani i ahir va arribat a la capital catalana. Amb 18 cobertes, entre els seus atractius destaca el tobogan més alt que es pot trobar en una nau, dos simuladors de surf i un parc natural interior amb més de 12.000 plantes.

El Harmony of the seas farà fins a l’octubre rutes de cinc i set nits pel Mediterrani i després navegarà pel Carib. El president del port de Barcelona, Sixte Cambra, va assenyalar l’aposta per la consolidació del port de Barcelona com a “port base” de les companyies de creuers. Aquest factor suposa actualment el 60% del moviment global de creueristes, que anualment aporten 450 milions d’euros al PIB de Catalunya. “Podem parlar d’un model Barcelona pel que fa als ports”, va assenyalar Sixte Cambra, que va afegir que ara cal aconseguir consolidar-lo.

Pel que fa a les veus crítiques sobre el model turístic que aporta l’activitat creuerista, el president del port de Barcelona va apuntar que “totes les opinions sobre les activitats econòmiques en l’àmbit de la ciutat són absolutament respectables”. Cambra va recordar també que aquestes valoracions es fan en un “context” del que representa “el gran èxit turístic de Barcelona” i “com fer-lo compatible” amb la vida dels barcelonins.

Contra aquest model turístic i la contaminació dels creuers, més de cent persones es van manifestar ahir als accessos a la terminal de creuers del port de Barcelona. Els manifestants van denunciar que el combustible dièsel que utilitzen aquests megacreuers és altament contaminant, perquè té un 3,5% de sofre, que està prohibit per a activitats a terra. Els manifestants, convocats per diverses entitats, com Ecologistes en Acció o la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, es van concentrar portant pancartes en què es podia llegir “ Bye bye creuers, no vingueu més” i “Defensem el nostre barri, el nostre aire i la nostra ciutat”, entre d’altres.

Queixes contra el creuer

Per als convocants, aquest tipus de creuers amenacen la qualitat de l’aire de Barcelona perquè la contaminació de partícules als barris contigus al port pot ser fins a 200 vegades superior a la d’una autovia. A més, van denunciar que, quan estan amarrats, els motors dels creuers segueixen funcionant per subministrar energia.