Societat 17/07/2017

Viatges a l'espai des de Catalunya per 110.000 euros

L'empresa Zero 2 Infinity i l'escola de disseny de Barcelona Elisava presenten una nova càpsula espacial per a turistes que arribarà a 40 km d'altitud

Marta Valls Ribas
3 min

Barberà del VallèsEls viatges a l'espai per a turistes són imminents. L'empresa Zero 2 Infinity de Barcelona i l'escola Elisava de disseny i enginyeria de Barcelona han presentat avui el disseny d'una nova càpsula espacial pensada per a viatges d'unes sis hores a 40 quilòmetres de distància de la terra i per a tothom que pugui pagar el preu del bitllet: 110.000 euros. Segons les previsions de l'empresa, els viatges seran una realitat d'aquí a uns dos anys.

El prototip de vehicle espacial és una càpsula rodona de quatre metres de diàmetre i 2 d'altura amb capacitat per a sis persones –quatre turistes i dos tripulants–, que s'impulsarà gràcies a un globus d'heli. Així, a mesura que s'infli el globus –fins arribar a mesurar 120 metres de diàmetre– la càpsula pujarà. Una vegada dalt, la nau planarà un parell d'hores en què els passatgers podran gaudir de d'experiència de trobar-se a 40 quilòmetres de distància de la Terra. Per baixar, es tallarà la corda que uneix la càpsula i el globus. D'aquesta manera la càpsula caurà, per la força de la gravetat, cap a la Terra altra vegada i, després d'uns minuts de caiguda lliure, es desplegarà un paracaigudes que permetrà arribar a la superfície terrestre sense complicacions. La simulació del trajecte es pot veure al vídeo.

Un model més econòmic i ecològic

A nivell mundial, hi ha diverses empreses que estan treballant en el desenvolupament de vehicles per al turisme espacial. La particularitat del model de l'empresa catalana és l'ús del globus d'heli, que permet estalviar energia en l'enlairament i reduir les emissions de gasos contaminants durant trajecte, ja que l'heli és un gas noble que no produeix efecte hivernacle. Tot i això, el fundador de Zero 2 Infinity, José Mariano, reconeix el gran cost energètic d'un viatge a l'espai. El problema del model és que el globus es separa de la càpsula i, a menys velocitat, tot el material cau fins a la superfície, on es degrada i desapareix.

D'altra banda, encara que el preu dels bitllets només està a l'abast de poques persones, és menys privatiu que els que s'ofereixen des d'altres companyies del món. A més, el fundador de Zero 2 Infinity està convençut que els viatges a l'espai cada vegada estaran a l'abast de més gent: "Els primers anys, aquesta oferta d'oci estarà a l'abast de poques persones, però, com va passar amb els ordinadors o els 'smartphones', estic segur que els viatges a l'espai s'obriran a un públic més ampli", ha expressat.

José Mariano va decidir impulsar aquesta empresa dedicada al transport espacial amb l'objectiu d'aconseguir que visitar l'exterior de la Terra fos més fàcil del que ho ha estat fins a l'actualitat. "El meu pare era astrofísic, i amb ell jo havia viatjat en coet diverses vegades. Però jo era un afortunat. Per això vaig decidir tirar endavant el projecte empresarial, per facilitar l'accés a l'espai de la societat, per fer viatges d'oci o comercial, i no només missions governamentals", ha explicat Mariano.

Cap preparació física

Per formar part d'aquest trajecte espacial, una altra novetat, és que no cal tenir cap tipus de preparació física: "Des que ens van dir de participar en el disseny de la càpsula, fa nou mesos, fins ara que l'hem presentat, hem hagut de canviar la nostra mentalitat, ja que durant el viatge ni tan sols cal que el passatger vagi agafat enlloc ni assegut enlloc; és un trajecte molt tranquil", ha declarat Laura Homs, una de 7 alumnes d'Elisava que s'ha encarregat del disseny de la càpsula com a projecte de final de grau.

D'aquesta manera, els estudiants s'han encarregat de pensar els materials més adequats per assegurar un viatge tranquil en un espai agradable, que permeti satisfer les necessitats bàsiques dels futurs passatgers. Per aconseguir-ho, han apostat per una composició modular que es pot moure i canviar per adaptar-se als turistes.

stats