ACCÉS A LA UNIVERSITAT

Els alumnes dubten de la utilitat de l’examen

Estudiants de diferents instituts de Barcelona, Girona i Vilafranca del Penedès creuen que tal com està plantejada la selectivitat no els ajuda a retenir els continguts a llarg termini 

AITOR URRUTICOECHEA

“Només recordarem el 20% del que hem estudiat”

L’Aitor admet que la selectivitat és necessària per “comprovar” els coneixements adquirits, però posa en dubte que serveixi per recordar els continguts a la llarga. “Tinc clar que del 90% que ens preparem per a la selectivitat, al cap d’uns mesos només en recordarem un 20%”, explica. Si l’examen s’enfoqués per competències es generaria la “memòria a llarg termini”.

LAIA ESTEVE

“Caldria aplicar els continguts a casos reals”

“Només estudiar per aprovar l’examen no et motiva”. La Laia defensa que per retenir els continguts a llarg termini el mètode de la selectivitat no és vàlid. “Estudies, aproves l’examen i al cap d’una setmana ja no t’enrecordes de res”, assegura. Per això aposta perquè, en lloc de només memoritzar continguts, els puguis aplicar a “casos reals” per entendre per a què es fan servir.

JENNIFER GONZÁLEZ

“La selectivitat hauria de ser més flexible”

La selectivitat provoca “molts nervis”, perquè “en un sol examen has de demostrar tots els coneixements adquirits en els últims anys i si no et surt bé pots quedar-te sense entrar a la carrera que vols fer”, explica la Jennifer. Per això creu que la selectivitat “hauria de ser més flexible”. “Hauríem de poder triar de quines assignatures ens examinem, en funció dels nostres plans de futur”, diu.

Estudiants de diferents instituts de Barcelona, Girona i Vilafranca del Penedès creuen que tal com està plantejada la selectivitat no els ajuda a retenir els continguts a llarg termini

CLÀUDIA ESCAMILLA

“És un tràmit per entrar a la universitat”

“És un tràmit per entrar a la universitat, perquè només volen que vomitis el que has après a 2n de batxillerat”, critica la Clàudia. De fet, defensa que a l’examen “s’hauria de preguntar el que és més comú o el que has de saber tant sí com no”. Per a aquesta alumna, les classes magistrals no ajuden a assimilar els continguts: “Podria quedar-me a casa, preparar-me jo sola i després anar a fer l’examen”.

ALBERT ENRÍQUEZ

“Valorar la vocació que tens també és important”

L’Albert entén que la selectivitat és un “filtre” per a les persones que “no han adquirit els coneixements que la Generalitat vol que aprenguis”. Per tant, és un examen “necessari”. Però es deixa de valorar, diu, un element que troba molt important: la vocació. “Puc tenir molta pràctica amb mates o física, però al final la meva vocació és ser metge. Doncs això s’hauria de tenir en compte”, defensa.

ARIADNA GIBERT

“No hi hauria d’haver cap examen”

L’Ariadna és partidària d’eliminar l’examen de la selectivitat per entrar a la universitat. De tota manera, “si n’hi ha d’haver”, diu, hi haurien de sortir “continguts que siguin útils per a la carrera”. Aquesta alumna considera que els continguts que s’ensenyen a 2n de batxillerat no són útils per accedir a la universitat, però remarca que poden servir per tenir “coneixements generals”.

ARNAU SABATER

“Jugar-s’ho tot en un examen no és positiu”

L’Arnau aposta per canviar l’examen, perquè “moltes vegades la nota obtinguda no es correspon amb la feina i l’esforç dels estudiants”. “Jugar-s’ho tot en un examen no és positiu, i la gent s’ho pot passar malament”, conclou. Reconeix que és complicat trobar una fórmula justa, però creu que “és innecessari fer la fase general si són coneixements que ja has de tenir per aprovar el batxillerat”.

ÈLIA TEIXIDOR

“Només recordaré el que m’interessa”

L’Èlia creu que la selectivitat, de la manera que la fan, “no és útil”. I ho justifica: “Hem d’empollar tanta matèria que a final d’estiu ja no recordaré res. Només recordaré el que m’interessa i m’agrada”. Aquesta alumna, a més, apunta que és injust que algú no pugui estudiar la carrera que vol “perquè una assignatura que no necessites t’ha fet baixar una dècima la mitjana”.

ALÍCIA TAPOUNET

“A base d’estudiar, també retens els coneixements”

L’Alícia és partidària del mètode competencial, però admet que “a base d’estudiar també retens els coneixements”. De fet, creu que en algunes assignatures “no hi ha gaire marge” per decidir com aprendre els continguts, sinó que “t’ho has d’aprendre i explicar el que saps a l’examen”, perquè és com està plantejada la selectivitat. Amb tot, defensa que l’examen no hauria de ser “tan memorístic”.

MARTA CORTÉS

“És un sistema injust, però potser necessari”

La Marta considera que l’examen de selectivitat és “injust”, però admet que és una manera d’avaluar els continguts assolits durant el batxillerat. “T’ho estudies tot per treure la nota màxima, però ho fas sense aprendre ni interessar-te pels continguts”, critica. Per això aposta per reformular la selectivitat, i proposa fer entrevistes o un examen que valori coses més “enfocades a la carrera que vols fer”.

MARC DIUDÉ

“És un bon mètode per decidir la puntuació”

Fa un any, el Marc, ara estudiant de comunicació cultural a la UdG, feia la selectivitat. Un examen que considera “un bon mètode per decidir la puntuació per entrar a les carreres” i que pot anar bé “per apujar la mitjana”. Si no et va bé, “la nota de batxillerat compta més, i sempre pots tornar-te a examinar”. L’únic que canviaria és que “comptessin més les assignatures necessàries per a la teva carrera”.

GEMMA ESTEVE

“Hi ha qui entra a una carrera per nota, no per gust”

La nota “no sempre és la que la gent es mereix, perquè els nervis poden passar factura”, diu la Gemma, que es decanta per buscar “proves d’accés específiques en funció de la carrera que vols estudiar”. “Hi ha alumnes que s’han d’examinar d’assignatures que no necessitaran i que els poden fer baixar la mitjana, o gent que no voldrà estudiar una carrera i que hi entrarà per nota, però no per gust”, sentencia.

Etiquetes

Més continguts de