Barcelona

Assaig fallit en el primer dia dels nous aparcaments d’autocars a la Sagrada Família

L'Ajuntament no ha posat cap senyal que indiqui que algunes parades han estat anul·lades

3 min
La nova parada d'autocars del carrer Marina, amb la Sagrada Família al fons

BarcelonaEls inicis sempre són complicats, sobretot si els canvis suposen deixar enrere anys d'hàbits adquirits i alguns mals costums. I si no que els ho preguntin als veïns de la Sagrada Família, que aquest dilluns esperaven amb candeletes l'estrena del nou sistema d'aparcaments que havia de resoldre el caos circulatori que provoca cada dia l'allau d'autocars que porten visitants al temple. El primer dia d'aquest nou model, però, no ha arribat. Tot i que l'Ajuntament va anunciar divendres que des d'aquest dilluns desapareixerien les parades del carrer Padilla, al matí aquestes encara estaven senyalitzades com a tals i continuaven apareixent a les aplicacions que els conductors d'autocars fan servir per aparcar.

El resultat? Tal com ha pogut comprovar l'ARA, durant tot el matí els autocars han continuat carregant i descarregant passatgers en parades suposadament anul·lades com les del carrer Padilla, a tocar dels edificis on els veïns ja fa anys que es queixen principalment per dues coses: el soroll que fan els autocars –que molts cops s'aturen allà sense parar el motor– i el col·lapse de les voreres que es produeix cada cop que carreguen el passatge o desencotxen. Aquest dilluns, a més, la pluja constant que ha caigut sobre Barcelona ha fet que el trànsit i les operacions de càrrega i descàrrega encara es compliquessin una mica més. Fonts de l'Ajuntament apuntaven precisament a la pluja com un dels motius pels quals no s'havien pogut completar els treballs de retirada de senyals i avui continuaven actives les parades teòricament anul·lades. Un cop s'acabin els treballs definitivament, les parades seran definitivament eliminades de l'aplicació Spro.

Un autocar aturat a la parada de Padilla que aquest dilluns ja havia d'estar anul·lada però seguia senyalitzada.

El nou model de l'Ajuntament busca, de fet, descomprimir aquesta zona més tensada i allunyar els autocars de les parades més properes als edificis de veïns. Per això, s'eliminen les set parades que hi havia al carrer Padilla i en un tram de Consell de Cent, i se'n creen tres de noves al tram del carrer Marina entre Diputació i Consell de Cent, el que fa que es passi de les 17 parades que hi havia fins ara a només 13. Un canvi amb el qual l'Ajuntament també vol establir un recorregut clar per als autocars, que vol que circulin per la Gran Via i el carrer Marina i que només vagin cap a Consell de Cent en el cas de no trobar aparcament allà.

El nou model d’aparcament d’autocars a la Sagrada Família
El pla preveu eliminar diverses parades i crear-ne una de nova

Sistema de parades anterior

Nou sistema de parades

Sagrada Família

Sagrada Família

Padilla

Marina

1

Diagonal

2

4

4

Consell de Cent

3

2

2

2

2

Diputació

4

4

La Monumental

La Monumental

Glòries

Gran Via

Sistema de parades anterior

Sagrada Família

Padilla

1

Diagonal

2

4

2

2

2

Diputació

4

La Monumental

Glòries

Nou sistema de parades

Sagrada Família

Marina

4

Consell de Cent

3

2

4

La Monumental

Gran Via

Sistema de parades anterior

Sagrada Família

Padilla

1

Diagonal

2

4

2

2

2

Diputació

4

La Monumental

Glòries

Nou sistema de parades

Sagrada Família

Marina

4

Consell de Cent

3

2

4

La Monumental

Gran Via

Des de l'Associació de Veïns i Veïnes Sagrada Família, Gabriel Mercadal admet que encara és aviat per valorar el nou sistema, però subratlla que ja van avisar l'Ajuntament fa setmanes que el canvi de lloc dels aparcaments "no era una solució". "L'única solució possible passa per un aparcament soterrani", opina Mercadal, que sosté que cada cop "hi ha més autocars i menys aparcaments", el que fa que els conductors "es busquin la vida". "A l'estiu serà pitjor", conclou.

Aquest dilluns, però, la majoria de conductors desconeixien els canvis. Mentre esperava que tornés el seu passatge, el Miguel està aturat en una de les estacions habilitades al carrer Diputació darrere de la Monumental. Explica, però, que ha pogut desencotxar a Padilla perquè encara li apareixia com a parada vigent a l'aplicació Spro, que és de l'Ajuntament i serveix perquè els autocars aparquin a les zones habilitades. No està d'acord amb la reducció de parades: apunta que ja ara hi ha més flux d'autocars que parades, i que, per tant, molts cops quan no troben lloc han de donar voltes i acaben "contaminant més i contribuint a congestionar més el trànsit". Per això, demana més parades com la nova de Marina en carrers amples com ara Aragó.

Satisfacció amb la nova parada

El que sí que funciona amb normalitat ja des d'aquest dilluns són les tres noves parades del carrer Marina. En aquest cas la vorera és més ampla, la qual cosa allunya el soroll dels edificis i permet que el grup de visitants que baixen dels autocars no bloquegin el pas a la resta de vianants. El Julien és un dels conductors que l'ha estrenat i admet que és força "còmoda". Ell fa poc que condueix autocars, però els companys ja l'han avisat que a Barcelona ha de vigilar perquè de seguida et multen. Per això ensenya somrient l'app que ha fet servir i que és on ha vist que podia aparcar en aquesta nova estació.

El Julien admet que els voltants de la Sagrada Família són complicats per algú que acaba de començar a conduir autocars. "Però no pots venir a Barcelona i no veure aquesta preciositat", opina assenyalant el grup de xinesos que ja tornen caminant pel carrer Marina cap al seu autocar. Venen des de Lisboa fent un recorregut que ha passat també per Sevilla i València, i que ara continuarà en direcció a Andorra, Saragossa, Madrid i un altre cop Lisboa, on agafaran un vol de tornada a casa després de 12 dies fent voltes per la Península i d'una hora a la Sagrada Família.

stats