Barcelona

Així seran els talls de trànsit per les obres de la Via Laietana

La reforma servirà per limitar el trànsit privat a un carril i s'allargarà fins al 2024

4 min
Simulació de com quedarà la Via Laietana després de la reforma

BarcelonaDesprés d'anys de debat i d'esperar una assignació pressupostària que mai no acabava d'arribar, la Via Laietana de Barcelona ja té data per començar la seva transformació i passar a tenir voreres amples i un únic carril per al trànsit privat (només en sentit de baixada): serà l'1 de març. I les obres de la primera fase, les que modificaran el tram que va des d'Urquinaona fins a la plaça Antoni Maura, s'allargaran catorze mesos, fins al límit, per tant, de les eleccions municipals del 2023. El tram de baix es farà en una segona fase que acabarà durant el 2024. Però, amb el calendari que ha presentat avui el govern municipal, l'alcaldessa Ada Colau s'hauria de plantar a la campanya electoral amb mitja Via Laietana reformada i havent completat, també, la transformació del carrer Jonqueres, que ara té unes voreres mínimes i passarà a ser un carrer de prioritat per a vianants, amb plataforma única.

Aquestes reformes, de fet, seran les primeres a començar a aixecar carrer de les moltes que el govern de comuns i socialistes preveuen engegar en el tram final del mandat, des de la gran superilla de l'Eixample fins a l'enllaç dels tramvies per la Diagonal o les obres a la Rambla. Per això, avui la tinent d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz, ha demanat paciència als veïns i ha defensat que els canvis s'enfoquen a fer una ciutat més pensada per a ells. "Seran obres llargues i incòmodes per als veïns," admet el regidor de Ciutat Vella, Jordi Rabassa. Però tant Sanz com ell insisteixen que l'esforç valdrà la pena i que la Via Laietana passarà a ser un carrer en el qual vingui de gust passejar.

El que hi haurà serà una ampliació notable de les voreres, que passaran a tenir quatre metres, i un redibuix dels carrils perquè el trànsit privat passi a tenir un únic carril de baixada i amb la velocitat acotada als 30 km/h. El compromís municipal és que l'espai que guanyin els vianants no l'ocupin noves terrasses, per respectar el que es va decidir en el procés participatiu, en què no es va parlar de terrasses, sinó d'espai ciutadà.

El nou projecte busca deixar enrere el protagonisme del trànsit que sempre ha acollit la Via Laietana, per on, segons dades del 2018, circulen cada dia uns 47.000 vehicles. Això suposa que en una via que té una amplada equiparable a la de qualsevol carrer de l'Eixample circulen gairebé el doble dels cotxes que fan servir vies com Aribau, Muntaner o Diputació. I, a més, en dues direccions. Amb la reforma que ara comença, el sentit de pujada quedarà restringit a bicicletes (amb carril segregat), transport públic i veïns (com ja es fa a la Rambla, es controlarà amb càmeres que qui utilitzi el carril sigui veí de la zona o tingui destí a la mateixa Via Laietana).

Esquema de carrils a la nova Via Laietana

Carril bici vs. voreres més amples

Pel que fa a la baixada, hi haurà un carril pensat per al trànsit privat i un de compartit entre bicicletes i autobús, com el que ja funciona al carrer Creu Coberta. Aquest últim punt és el que ha generat les queixes dels col·lectius de ciclistes, que defensen que cal un carril segregat també de baixada. La tinent d'alcaldia d'Urbanisme no ha tancat la porta a poder fer un canvi de secció en el mitjà o llarg termini per sumar aquest carril ciclista, però ha considerat que la reforma ja presentarà una Via Laietana "radicalment diferent" i que primer cal consolidar el que ja és una "gran fita". Segons Sanz, l'ideal sempre és que la bicicleta tingui un carril propi, però la solució del carril compartit es fa a la Via Laietana perquè és un carrer "especial" i per tenir prou espai per a les noves voreres. El dibuix, però, és el mateix que ja s'ha anunciat també a Pi i Margall, on l'espai extra a les voreres també va en detriment del carril segregat per a la bicicleta en direcció baixada.

Un altre canvi important a la Via Laietana serà que la plaça Antoni Maura deixarà de funcionar com una rotonda i incorporarà un gran pas de vianants central per connectar la catedral i Santa Caterina. Aquesta serà una de les quatre places que es preveu guanyar amb la reforma. Les altres estaran a la intersecció amb Jonqueres, amb la plaça de l'Àngel i amb la d'Antonio López, que està previst que aviat quedi dividia en dos i adopti els noms de Correus i Idrissa Diallo.

La responsable d'Urbanisme ha respost a les crítiques de Foment sobre el projecte de les superilles garantint que la patronal, que té la seu a la Via Laietana, en veurà els beneficis en directe amb aquesta transformació i que podran treballar amb un "aire més net" i "menys soroll".

Afectacions a la mobilitat

El primer que es farà són treballs al subsol de la Via Laietana per ordenar tot el que hi passa. Després començarà el que és pròpiament la reurbanització: el canvi de dibuix. Durant el primer mes, els treballs es concentraran a la vorera banda Besòs i ocuparan un cordó de serveis i un carril de circulació descendent entre Urquinaona i Jonqueres. L'afectació més important per a la mobilitat es viurà a partir de l'abril, que és quan es treballarà a la vorera Llobregat, i la circulació en sentit muntanya es limitarà a un únic carril reservat a veïns i serveis i només fins a l'altura de la catedral. En sentit mar, hi haurà carrils bus i un de trànsit.

Per a qui vulgui pujar per Via Laietana, es recomana l'itinerari alternatiu de desviar-se per l'avinguda Marquès de l'Argentera, el passeig de Picasso, el passeig Lluís Companys i ronda Sant Pere. No hi haurà afectació a les sortides del metro i sempre es garantirà el pas a peu i en bicicleta.

stats