Barcelona

Més multes que vehicles: el desgavell de les bicis compartides a Barcelona

Des de principis d'any l'Ajuntament ha posat 3.733 sancions a aquests vehicles i la grua se n'ha endut gairebé 900

Una bicicleta compartida deixada enmig de la plaça de la Catedral a Barcelona
19/10/2025
3 min

BarcelonaA finals d'agost, una bicicleta turquesa aparcada al bell mig de la vorera del lateral de la Gran Via obligava els vianants a esquivar-la. Va ser-hi durant més de quatre hores. No era una intervenció artística ni cap homenatge espontani al pedal. És una escena cada cop més habitual a la capital catalana; la de les bicicletes compartides –anomenades bicisharing– aparcades de qualsevol manera. És fàcil trobar-les al mig de llocs concorreguts com la rambla de Catalunya o el carrer Consell de Cent, però també impedint el pas en voreres estretes. Fins i tot a les portes del mateix Ajuntament de Barcelona, a la plaça Sant Jaume o a la plaça Sant Miquel.

Una bicicleta compartida aparcada al mig de la Gran Via.

El desgavell és constatable amb un passeig a qualsevol hora pel centre de la ciutat. Bicicletes blanques, vermelles, blaves, turqueses o verdes aparcades fora del seu lloc i en molts casos sense cura. Només dimecres a la tarda era possible veure un d'aquests vehicles de color blau aparcat al bell mig de la plaça de la Catedral, palplantat davant dels bancs on seu la gent a descansar. A poca distància, darrere del Mercat de la Boqueria, algú havia deixat una altra bicicleta –en aquest cas verda– just davant de la sortida d'emergència de l'Escola Massana. Dos carrers més enllà, quatre bicicletes blanques bloquejaven el pas en una cantonada.

La percepció d'aquests passejos per la ciutat es pot transformar ràpidament en dades. Segons fonts municipals, des que va començar l'any, els dispositius de vigilància a càrrec de la Guàrdia Urbana i l'empresa municipal BSM han posat un total de 3.733 multes a aquest tipus de bicicletes per estar mal aparcades. Gairebé catorze cada dia. Tenint en compte que en total a la ciutat hi ha 3.478 vehicles d'aquest tipus, podríem dir que a finals de setembre totes les bicicletes havien sigut multades com a mínim una vegada. Les mateixes fonts remarquen que, fins ara, s'han cobrat el 86% de les sancions, una xifra que consideren "molt alta" tenint en compte que hi ha sancions encara en període de pagament.

En alguns casos, però, la multa no és suficient. A vegades la bicicleta està tan mal aparcada que impossibilita o dificulta en excés el pas dels vianants, i fins i tot els obliga a baixar de la vorera. Aleshores també intervé la grua municipal, més acostumada a endur-se cotxes i motos que bicicletes. Només entre els mesos de gener i agost, aquest servei ja ha hagut de retirar de la via pública 884 bicicletes de bicisharing. Més de tres cada dia. I 330 més de les que es van haver de retirar amb la grua durant tot el 2024, si bé és cert que enguany la ciutat compta amb més bicicletes compartides que fa un any.

Una bicicleta compartida aparcada davant d'una sortida d'emergència de l'Escola Massana.

Un requisit extra

A finals del 2024, l'Ajuntament va adjudicar les noves llicències per a bicicletes d'ús compartit. Des de llavors, a la capital catalana operen amb set empreses –Smart Cycles, RideMovi, Cooltra, Boltest TXFY, Lime Technology, Bird Rides Spain i Voi Technology– que disposen d'entre 496 i 497 llicències cadascuna. Aprofitant l'atorgament d'aquests nous permisos –que tenen una vigència inicial de dos anys prorrogables a dos més–, l'Ajuntament va afegir un requisit addicional a les empreses adjudicatàries perquè controlin l’estacionament correcte dels vehicles.

Entre la llista de deures a les empreses per obtenir i mantenir la llicència, l'Ajuntament hi va incloure, per exemple, l'obligació de garantir que les bicicletes sempre es deixin lligades als ancoratges en forma d'U invertida que hi ha a la ciutat. També el compromís de reubicar correctament els vehicles mal aparcats en un màxim de 24 hores. Tanmateix, la xarxa és plena de veïns que denuncien la presència de bicicletes mal estacionades durant tres i quatre dies.

A més, les empreses han de facilitar a l'Ajuntament en tot moment les dades relatives a la geolocalització de cada vehicle, que haurà de comptar amb un número d'identificació únic i visible. Els diferents operadors han de vigilar també que, en cap cas, més del 50% de la seva flota es concentrin a la zona centre de la ciutat per un període superior a les dues hores.

L'incompliment d'aquests requisits, com declarava a El Periódico el director dels serveis de Mobilitat, de l'Ajuntament, Adrià Gomila, pot arribar a suposar la rescissió del contracte amb aquests operadors. Per ara, fonts municipals subratllen que el consistori està en contacte amb les empreses per corregir les problemàtiques del servei.

stats