Urbanisme
Societat Barcelona 16/11/2022

La nova ronda Sant Antoni de Barcelona penja d'un fil

El PSC s'uneix a tots els grups de l'oposició per demanar aturar la reforma que promou l'equip de Colau

3 min
Operaris treballant, aquest dimecres, en la retirada de la llosa de formigó de la ronda de Sant Antoni

BarcelonaLa reforma de la ronda Sant Antoni continua sent la pedra a la sabata del govern d'Ada Colau. La proposta que la setmana passada va presentar l'equip d'Urbanisme, liderat per Janet Sanz (BComú), no satisfà cap de les dues plataformes veïnals que defensen interessos contraposats en aquesta zona de Barcelona que fa de frontera entre els barris del Raval i de Sant Antoni. I tampoc no agrada a cap dels grups polítics de l'Ajuntament més enllà dels mateixos comuns. Els seus socis de govern, els socialistes, se'n van tornar a desmarcar ahir i es van sumar als grups de l'oposició per aprovar una proposició que demana aturar l'avantprojecte de la reforma i repensar-lo de nou. Aquest escenari dificulta els plans de l'equip d'Urbanisme, que preveia tenir el projecte executiu aprovat el pròxim mes de febrer en comissió de govern, tot i que no necessàriament els aturen, perquè els comuns hi tenen majoria (ja la van fer valer per denegar el projecte de l'Hermitage). Les obres, això sí, ja començarien al juny i, per tant, sota la tutela del govern que resulti de les eleccions municipals del maig. De moment el que sí que avança són els treballs per aixecar la llosa de formigó, que han començat aquesta setmana, a l'espera de definir com es reurbanitzarà la ronda.

Les posicions, tant polítiques com veïnals, estan enfrontades. N'hi ha que voldrien mantenir el màxim espai lliure de trànsit a la zona on es va instal·lar el mercat provisional de Sant Antoni, on fa 14 anys que no entren cotxes. I a l'altra banda n'hi ha que creuen que s'hi ha de recuperar la circulació d'autobusos en dos sentits, un carril bici bidireccional i espai per a la càrrega i descàrrega. L'última proposta municipal, que és la que ha fet reobrir la caixa dels trons, proposava una solució que volia ser salomònica: un dels dos trams a reformar, el que va de Floridablanca a Villarroel, es mantenia 100% pacificat, i l'altre tram, el que va de Villarroel a Urgell, recuperava el bus en direcció baixada per poder acabar amb l'actual tram contra direcció a Urgell i sumava, també, un doble carril bici i espai per a la càrrega i descàrrega (amb 18 places). És un projecte que la plataforma pro pacificació considera que atempta contra l'esperit de mantenir l'espai lliure de trànsit, i que la plataforma d'Afectats per la Llosa entén que trenca consensos assolits fins ara perquè la proposta acordada al maig era que el bus passaria pels dos trams en direcció cap al mercat i això ja va representar que aquests veïns renunciessin a tenir autobusos en les dues direccions.

Comte d'Urgell

Tamarit

Villarroel

Floridablanca

Casanova

Tram entre Comte d'Urgell i Villarroel

Tram entre Villarroel i Floridablanca

COSTAT

CIUTAT VELLA

COSTAT

EIXAMPLE

4,3

3,5

2,2

9,5 m

30 m

10,5 m

10 m

Comte d'Urgell

Floridablanca

Casanova

Villarroel

Tamarit

1

2

Tram entre Comte d'Urgell i Villarroel

1

COSTAT

CIUTAT VELLA

COSTAT

EIXAMPLE

4,3

3,5

2,2

10,5 m

10 m

9,5 m

Tram entre Villarroel i Floridablanca

2

30 m

Comte d'Urgell

Floridablanca

Casanova

Villarroel

Tamarit

1

2

Tram entre Comte d'Urgell i Villarroel

1

COSTAT

CIUTAT VELLA

COSTAT

EIXAMPLE

4,3

3,5

2,2

10,5 m

10 m

9,5 m

Tram entre Villarroel i Floridablanca

2

30 m

"Les pacificacions no poden anar en contra del transport públic ni del sentit comú", va defensar ahir la regidora de Mobilitat, Laia Bonet (PSC), durant la comissió d'Urbanisme, per deixar clar que no comparteixen el projecte dels seus socis de govern. Els socialistes critiquen que el mandat passat s'optés per congelar el projecte de reurbanització que s'havia de fer després de retirar les carpes del mercat i que recuperava la circulació en aquesta part de la ronda. I lamenten que l'últim dibuix allunya les places de càrrega i descàrrega del costat Raval, que és on diuen que es necessiten més, i demanen garantir que el bus passi en les dues direccions. Per això ahir es van sumar al clam de l'oposició de no desplegar l'últim avantprojecte. I el seu gest va donar més munició als grups que assenyalen les diferències de criteri entre socis com a punt clau per explicar que la ronda Sant Antoni faci tants anys que espera la reforma.

"Mala gestió i manca de model"

“El que ha passat a la ronda és un exemple paradigmàtic de com la manca de model, la mala gestió i l'ús partidista i confrontat de socialistes i comuns ha acabat perjudicant l'Eixample, Ciutat Vella i Barcelona", va criticar la regidora Eva Baró en nom d'ERC. Els republicans van negociar el text que el PP portava a votació per demanar deixar sense efectes l'última proposta de reforma fins que no hi hagi prou consens polític i veïnal per tirar-la endavant. "No volem endarrerir unes actuacions, que ja fa massa anys que s'esperen, però acostem posicions", va defensar Óscar Ramírez, del PP, que va acusar l'equip de Sanz d'haver trencat de manera unilateral els consensos assolits amb el veïnat durant el procés participatiu. "Han fracassat i ara el mínim és que aturin les màquines", va afegir Jordi Martí, de Junts.

La responsable d'Urbanisme, al seu torn, va sortir al pas de les crítiques apuntant que hi ha hagut 13 reunions amb els veïns per poder acostar unes posicions que es troben "atrinxerades" i que s'han tingut en compte aspectes com la necessitat d'espai lliure en un barri tan dens com el Raval.

stats