Barcelona

La ronda de Sant Antoni, sense cotxes quan retirin la llosa

Al novembre començaran les obres per convertir-la en una via de plataforma única

Gerard Mira
3 min
Desmantellament per part de la secreta de la Guardia Urbana (GUB) del mercat de la miseria a la ronda Sant Antoni de Barcelona.

BarcelonaLa llosa de formigó de la ronda de Sant Antoni, que ha fet de frontera amb el barri del Raval aquests darrers anys, té els dies comptats. Després de llargues negociacions amb els veïns i veïnes del barri, l'Ajuntament de Barcelona ha comunicat aquest dijous que el mes de novembre començaran les obres per retirar-la i es donarà així el tret de sortida al projecte de pacificació del consistori per a aquesta zona. La solució trobada és la més salomònica, un projecte intermig de màxim consens entre el que es va presentar el 2018 (que permetia el pas de bicis, busos i càrrega i descàrrega) i la pacificació "total" de la ronda que reclamaven altres veïns.

Així, un cop retirada la llosa, la nova ronda de Sant Antoni no permetrà la circulació de cotxes, però sí de bicis i alguns autobusos (només en un únic carril de baixada). Segons ha explicat la tinent d'alcaldia, Janet Sanz, "es convertirà en una plataforma única de pedra natural, com la que hi ha des de fa molts anys a Portal de l'Àngel".

El projecte que planteja l'Ajuntament contempla un doble carril, bidireccional, per a bicicletes: "Ja tenim molta circulació de bicicletes per aquesta zona, així que ara es podrà fer de manera segura", ha afirmat el regidor del districte de l'Eixample, Pau González. També inclou un carril de baixada per a autobusos, per solucionar el gir que fan ara aquests vehicles de transport públic des del carrer Tamarit a Urgell, per on circulen en contra de la direcció habitual dels cotxes. La nova proposta també mantindrà els espais "puntuals" de càrrega i descàrrega, una de les peticions més reclamades dels diversos comerços de l'espai. Els caps de setmana, però, la pacificació sí que serà total: l'espai de la ronda serà completament per als veïns, sumant-se així a la iniciativa Obrim Carrers.

Per complementar tots aquests nous canvis, l'Ajuntament també eliminarà el gir per pujar cap al carrer Casanova venint des de plaça Universitat per ronda de Sant Antoni. "Això permetrà als veïns guanyar espai fins al carrer Floridablanca", comenta Sanz: "Volem que sigui un espai on la gent pugui moure's amb tranquil·litat i els infants puguin jugar", afegeix. En aquest sentit, un dels objectius de l'Ajuntament és potenciar la ronda de Sant Antoni com "una àrea de joc", sobretot els caps de setmana.

Les obres per retirar la llosa, que començaran al novembre, són el primer pas del projecte de pacificació a la ronda. L'Ajuntament preveu que les obres acabin després de Nadal i que a principis d'abril del 2023 es comenci tot el projecte final. "Mentrestant, farem activitats al carrer obertes a tothom per sumar-nos a les que ja estan fent els veïns del barri", afirma González.

Una solució real per a la convivència?

A la llosa s'hi va instal·lar fa uns mesos una patrulla fixa de la Guàrdia Urbana per pal·liar tots els problemes de convivència que confluïen dels barris fronterers. En aquest sentit, González ha assegurat que "la presència policial hi serà mentre sigui necessària". "Amb mesures urbanístiques no podem pretendre resoldre tots els problemes socials", ha sentenciat el regidor. Uns conflictes que preocupaven l'oposició i el PSC. Encara que aquest nou projecte de ronda s'allunya de la proposta que defensaven els socis de govern de Colau, ja que ells apostaven per més presència de cotxes, la tinent d'alcaldia afirma que la decisió "s'ha pres amb el màxim consens de totes les parts implicades" i seguint el model vigent de "superilla Barcelona". "Hem de seguir treballant integralment tots junts", afegeix González.

stats