Cal canviar multes per formació? El RACC i Trànsit discrepen
BarcelonaEl president de la Fundació RACC, Miquel Nadal, a la taula del 21è Fòrum Barcelona de Seguretat Viària, va proposar a l’Ajuntament de Barcelona -i en general al Servei Català de Trànsit (SCT)- que una solució a la falta de formació de molts motoristes seria convalidar les multes de trànsit per cursos. Nadal va explicar que la mesura també serviria com a missatge polític als ciutadans: “Així l’administració donarà exemple i demostrarà que no posa multes per recaptar sinó per millorar la seguretat viària”. La proposta, però, va tenir una acollida desigual.
Segons un estudi del mateix RACC de l’any 2009, hi ha una clara relació entre els conductors de motos que més multes reben amb els que acaben tenint un accident. És a dir, que, segons el club automobilístic, l’administració té detectades persones que potencialment tenen el risc d’acabar patint un accident de trànsit, i per tant hi podria incidir si els perdonés una part de la multa a canvi de formació.
El RACC ja ho va proposar a l’Ajuntament de Barcelona fa cinc anys però no els van fer cas, i ahir ho van tornar a proposar. Ara, però, amb l’augment dels motoristes morts aquest 2014, el consistori ho veu amb més bons ulls. El primer tinent d’alcalde, Joaquim Forn, va dir que ho estudiaria, però Joan Delort, gerent de Prevenció, Seguretat i Mobilitat de l’Ajuntament, va ser més concret i va dir que estava completament d’acord amb la proposta del RACC, i que “hi ha recorregut per aplicar-la”. En canvi, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, ho veu diferent: “La formació és molt important, i nosaltres no escatimem ni un euro del que recaptem per formar. Si premiem amb formació l’infractor no podrem dedicar diners a formar els joves de 16 a 18 anys que tan bons resultats ens ha donat”.