Societat 06/02/2015

Els camions tornen a la N-II al sud de Girona

La mesura satisfà els transportistes, que demanen que s’accelerin les obres pendents

Josep Pastells
2 min
Des d’ahir, els camions de quatre o més eixos poden tornar a circular pel tram de la N-II entre Maçanet de la Selva i Fornells.

GironaGairebé dos anys després de la prohibició imposada per la Generalitat, els camions de quatre o més eixos ja no estan obligats a circular per l’autopista AP-7 al sud de Girona i poden tornar a fer-ho per la N-II, entre Fornells i Maçanet de la Selva. La mesura, que es va fer efectiva ahir en una jornada marcada per la forta tramuntana, satisfà la demanda que van fer els transportistes gironins fa un mes i mig, quan va inaugurar-se el tram de l’autovia A-2 -la N-II desdoblada- entre Caldes de Malavella i Sils. La iniciativa també inclou que els grans camions puguin circular pels 2,7 quilòmetres que encara no estan acabats entre Sils i Maçanet, on es pot tornar a enllaçar amb l’autopista.

“De moment estem satisfets, perquè no alliberar aquest tram no desdoblat hauria sigut un contrasentit”, explica Carles Palacio, secretari general de la patronal de transports Asetrans. Malgrat la mostra de sensibilitat de l’administració, Palacio critica la mala gestió que s’ha fet amb la N-II i “l’eternització del desdoblament” per part de l’Estat. “Ara diuen que el tram entre Sils i Maçanet no estarà desdoblat fins d’aquí 40 mesos. Ens sembla una eternitat i més tenint en compte que preveuen tornar a tallar la circulació de camions mentre durin les obres”, va lamentar.

La restricció del pas de camions de gran tonatge per la N-II, que es manté vigent entre Fornells de la Selva i la Jonquera, ha fet disminuir notablement la sinistralitat en aquesta via: de les 17 víctimes mortals del 2012 es va passar a només una l’any passat. Segons el Servei Català de Trànsit, els accidents -sobretot els de camions- s’han traslladat a l’AP-7, tot i que són menys greus. Les dades oficials apunten que durant els 22 mesos de prohibició han deixat de circular per la N-II més de dos milions de camions que s’han desplaçat a l’autopista. La restricció, aprovada l’abril del 2013 arran de l’allau de protestes provocades pel gran nombre d’accidents que es produïen a la via, obligava els tràilers de quatre o més eixos a passar per l’AP-7. Per incentivar-ne l’ús, rebien bonificacions de peatge de fins a un 50%. Si incomplien la normativa s’arriscaven a una multa de fins a 500 euros. “Aquesta mesura ha perjudicat molt els transportistes, sobretot els de Girona”, assenyala Palacio. Segons el portaveu de la patronal de transportistes de Girona el següent pas seria treure la restricció als cinc quilòmetres que falten per desdoblar entre Vilademuls i la sortida de l’autopista cap a l’Escala, a l’Alt Empordà.

Un trànsit discret

L’aixecament de la prohibició no va repercutir ahir en un augment de la circulació de camions pel tram sud gironí de la N-II, en part perquè molts transportistes ho desconeixien. “Gairebé no ho he notat. Els pocs que passen només s’aturen a posar benzina o descarregar material”, va comentar Francesc Tello, del bar Nou Estany de Sils. “Potser es nota una mica, però poca cosa”, corroborava una treballadora de la benzinera BP de Sils. Sense sortir d’aquest municipi, Francesc Simon, del restaurant La Llotja, va ser una mica més optimista i va assegurar que hi ha “una mica més de moviment”. Una opinió, però, que no compartia Carles Bosch, de la benzinera ZD de Caldes. “Encara no s’ha notat, però esperem que tingui un efecte dinamitzador”.

stats