Barcelona
Societat09/01/2023

Un centenar d'avis porten més d'un mes sense aigua calenta en un edifici de l'Ajuntament 

L'Institut Municipal de l'Habitatge de Barcelona ha començat ara a instal·ar dispòsits a cada pis

Barcelona"Tinc una palangana gran que deixo a la dutxa i l'omplo d'aigua calenta i així em vaig dutxant", explica Rafaela Codina, una barcelonina de 78 anys que ja fa 40 dies que viu sense aigua calenta ni calefacció. Com ella, des del dia 2 de desembre tots els veïns dels 90 pisos d'una promoció d'habitatges públics del Raval propietat de l'Ajuntament de Barcelona han hagut de passar fred i de buscar alternatives per poder-se dutxar en condicions per culpa d'una "incidència". Fonts de l'Institut Municipal de l'Habitatge han explicat a l'ARA que es tracta "d'una avaria important i d'especial complexitat" que afecta tant les calderes de l'edifici com les canonades d'aquest immoble inaugurat l'any 2011. Segons la mateixa font, aquesta "complexitat" ha obligat els operaris a fer diferents visites per trobar la causa de la incidència i després s'han trobat amb "dificultats per aconseguir el material per a la reparació". Per culpa de tot plegat, un centenar de persones grans porten més d'un mes sense aigua calenta ni calefacció.

Assumint que la reparació encara trigarà mesos i després que l'ARA preguntés per aquest cas, l'Institut Municipal de l'Habitatge ha començat a instal·lar acumuladors d'aigua calenta a cada pis. Aquest dilluns han arribat els primers, però fonts de l'Ajuntament avisen que encara faran falta uns 10 dies perquè tots els pisos tinguin el seu dipòsit d'aigua individual. Mentrestant, en un habitatge de l'immoble que està buit instal·laran un dipòsit de més capacitat perquè es puguin anar dutxant per torns els veïns que encara no tinguin aigua calenta. "Caldrà veure quines mesures higièniques es prenen, perquè tampoc ens podem anar dutxant els uns darrere dels altres si no es va netejant", denuncia Manel Bayona, un dels residents, de 85 anys. Ell és un dels signants del document que els afectats presentaran a l'Institut Municipal de l'Habitatge per denunciar la seva "falta de respecte i d'empatia pel retard en la reparació d'aquest servei bàsic". En el seu cas, ell i la seva dona, l'Adelaida, van intentar dutxar-se per torns: un s'enfilava dalt de la tassa del vàter i anava deixant caure aigua calenta per sobre de la mampara mentre l'altre s'afanyava a dutxar-se. "Abans la gent de classe treballadora no teníem aigua calenta i ens dutxàvem així", explica l'Adelaida. Quan els seus fills es van assabentar del que estaven fent els hi van prohibir i des d'aleshores van a dutxar-se a casa d'un d'ells que viu al Poble-sec.

Cargando
No hay anuncios

Alternativa

L'Ajuntament també els ha ofert anar-se a dutxar al gimnàs de Can Ricart, on poden accedir ensenyant el DNI. La solució, però, tampoc no ha agradat gaire als afectats: "No ho haurien ni d'haver proposat. Però com hem d'anar a un gimnàs públic? Si hi ha gent que va amb el taca-taca", denuncia Bayona.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a la calefacció, l'Ajuntament ha repartit radiadors elèctrics entre els veïns i s'ha compromès a assumir una part de la factura elèctrica dels mesos vinents, per compensar l'increment que hagin pogut tenir derivat de l'ús d'electricitat per escalfar-se. Després de l'experiència dels escalfadors, però, alguns residents dubten del compromís de l'Ajuntament.

La promoció afectada per aquesta gran avaria està formada per dos edificis amb serveis per a gent gran que sumen un total de 96 pisos i que es van inaugurar l'any 2011. Es van començar a construir durant el mandat de l'alcalde Jordi Hereu. Els dos edificis són entre els carrers Lleialtat i Reina Amàlia del Raval de Barcelona, al solar on hi havia l'antiga piscina Folch i Torres.